נפתרה המחלוקת בקואליציה סביב עליית בני הפלשמורה מאתיופיה. בפגישה שנערכה הערב בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) סוכם על העלאה עוד השנה של 1,300 מבני העדה ובמקביל הסכימו ח"כ אמסלם וח"כ אברהם נגוסה, שהכריזו על מרד בשורות הקואליציה כל עוד לא תחודש העלייה, לקבל על עצמם עונשים כבדים למשך כל מושב הקיץ.
הממשלה קיבלה בנובמבר 2015 את ההחלטה להעלות כ-9,000 מבני הפלשמורה הנמצאים במחנות מעבר באדיס אבבה ובגונדר בתוך חמש שנים, אולם לאחרונה, בשל התנגדות האוצר לעלייתם כל עוד לא ימצא לכך מקור תקציבי, עוכבה העלייה. בשל כך, הכריזו יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם ויו"ר ועדת העליה, הקליטה והתפוצות ח"כ אברהם נגוסה על מרד בשורות הקואליציה והודיעו כי יעדרו מכל ההצבעות במליאה עד ליישום מלא של החלטת הממשלה.

בשל המרד, הפסידה הקואליציה, הנשענת על רוב של 61 ח"כים בלבד באחת ההצבעות ונמנעה מלהביא כמה חוקים, ובהם חוק ההשעייה, לאישור המליאה בטרם יציאת הכנסת לפגרת הקיץ, משום שלא היה לה את הרוב הדרוש.


מאז יציאת הכנסת לפגרה התנהלו מגעים במטרה לפתור את המשבר. אתמול נועד ח"כ אברהם נגוסה ביחד עם צוותים מקצועיים עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה והגיעו לסיכום לגבי מתווה שיאפשר את חידוש העלייה ויסיים את המשבר בקואליציה.
 
היום לפנות ערב, נועד ח"כ אמסלם עם ראש הממשלה נתניהו כדי לסגור את פרטי ההסכם. נתניהו עמד על כך שאמסלם ונגוסה יענשו על שהפרו את המשמעת הסיעתית והקואליציונית.
 
בתום הפגישה פורסמה הודעה בה נאמר כי "נפתרה המחלוקת בקואליציה. בהמשך להחלטת הממשלה האחרונה בנושא העלאת יהדות אתיופיה ואמירתו של רה"מ נתניהו בסיעת הליכוד לפני מספר שבועות ש"יעלה מאות רבות של בני העדה עוד השנה", הוסכם כי בשנת 2016 יועלו כ-1300 מבני העדה וכי המשך יישום החלטת הממשלה יובא לדיוני התקציב לשנים 18\2017".

חברי הכנסת אמסלם ונגוסה. צילומים: מרים אלסטר, פלאש 90
חברי הכנסת אמסלם ונגוסה. צילומים: מרים אלסטר, פלאש 90

עוד נאמר בהחלטה כי "אף שחברי הכנסת אמסלם ונגוסה פעלו מטעמים ערכיים, השניים מודעים לכך שחרגו מהנהלים המקובלים על סיעת הליכוד בכנסת וקיבלו על עצמם עונשים חסרי תקדים למשך כל מושב הקיץ: הימנעות מהגשת הצעות חוק, שאילתות, הצעות לסדר, ונאומים במליאת הכנסת".

בעקבות ההסדר פרסמו חברי הכנסת אמסלם ונגוסה הצהרה משותפת, בה אמרו כי הם "מאושרים ונרגשים, יחד עם משפחות ממתיני העלייה בישראל ועם בני הקהילות באדיס אבבה ובגונדר. ראש הממשלה עשה צדק היסטורי כשהורה לבצע את החלטת הממשלה כלשונה. האמנו לכל אורך הדרך כי המאבק שאנו מנהלים הוא מאבק ערכי ומוסרי ואכן זכינו לכך שבעוד חודשיים אחינו יחלו להגיע לישראל". 

"מדובר בבשורה חשובה לכל עם ישראל שיהודי אתיופיה יזכו לחגוג את ליל הסדר הבא עם בני משפחותיהם. עלייה מכל העולם היא חגיגה עבור העם היהודי והיא אבן יסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אין ספק כי היום הושג הישג היסטורי שמאחד ומחזק את עם ישראל ואנו שמחים שהיתה לנו הזכות להיות שותפים למהלך חשוב ונעלה זה".
 

אורן חזן: "הנגבי חייב להתפטר"


ואילו ח"כ אורן חזן הגיב על הסיכום בין ראש הממשלה לבין חברי הכנסת אמסלם ונגוסה ואמר: "שאפו על קבלת ההחלטה לעלות את עולי אתיופיה. חבל שרק בדרך של כוחנות ואולטימטומים מתקבלות החלטות בקואליציה. יו"ר הקואליציה צחי הנגבי חייב לקחת אחריות ולהתפטר לאלתר מתפקידו לאחר שנכשל בניהול הקואליציה. במידה ולא יתפטר אני קורא לראש הממשלה להחליף אותו, אחרת הלכה המשמעת הקואליציונית דבר שעלול להביא לבחירות בקרוב".