שר המדע אופיר אקוניס (הליכוד) התייחס היום (שבת) לדברים שאמר המועמד היהודי הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ברני סנדרס בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני, ואמר כי "סנדרס הפיץ שקרים איומים נגד מדינת ישראל ועליו להתנצל במהירות האפשרית". את הדברים אמר אקוניס באירוע שבתרבות בראשון לציון. בהמשך דבריו ציין: "אסור לנו להתערב במערכת הבחירות הפנימיות בארצות הברית, אך כאשר מפיצים עלילות כזב נגד ישראל, עלינו להגיב ולעמוד על העובדות ועל האמת".



אינני יודע מה עמדתו של סנדרס על נסיגה לקוי 67', אני יודע מה עמדתנו: אנחנו לעולם לא נחזור לקוי ה-4 ביוני, משום שדבר כזה יעמיד בסכנה את המדינה כולה", הדגיש אקוניס. 



סנדרס, שחווה בשבועות האחרונים תנופת ניצחונות, העניק באמצע השבוע האחרון ראיון עם שגיאות עובדתיות באשר לצוק איתן" לעיתון "ניו יורק דיילי ניוז", בעוד שבניו יורק התמקדו באופן שבו דיבר על הדרכים ליישום תוכניתו הכלכלית ובדרכי התשלום ברכבת התחתית בניו יורק, נעלמה מן העין הצהרתו של סנדרס כי ישראל הרגה יותר מ-10 אלף פלסטינים בעזה ב-2014. יש לציין כי המספר שנקב בו סנדרס עולה בהרבה על נתוני האו"ם. הסנטור מוורמונט אמר את הדברים בחלק של הריאיון שעסק בישראל, כשנשאל האם הוא סבור כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה בעזה.

אקוניס. צילום: פלאש 90

"ישראל השתמשה בכוח ללא הבחנה"


לשאלה "האם אתה תומך בניסיון של ההנהגה הפלסטינית להשתמש בבית הדין הבינלאומי כדי לקבוע שישראל ביצעה פשעי מלחמה"?, ענה סנדרס: "לא. תראה, למה אני לא תומך במיליון דברים בעולם? אני פשוט אומר לך את מה שאני מאמין בו. שמישהו יעזור לי פה, כי אני לא זוכר את המספרים, אבל אני זוכר שיותר מ-10,000 אנשים חפים מפשע נהרגו בעזה. האם זה נשמע נכון?"

לאחר מכן הגיב המראיין: "אני חושב שזה כנראה מספר גבוה, אבל אנחנו נבדוק את זה". סנדרס השיב: "אין לי את המספר, אבל אני חושב שזה יותר מ-10 אלף. לפי הבנתי, הרבה בנייני דירות הופצצו. בתי חולים, אני חושב, הופצצו. אז כן, אני מאמין, ואני לא חושב שאני היחיד, שישראל השתמשה בכוח ללא הבחנה יותר משהיה צריך".

כשסנדרס נשאל מה היה עושה אחרת, במקומה של ישראל, ענה: "אתם מבקשים ממני עכשיו לעשות החלטות לא רק בשביל ממשלת ישראל, כי אם גם בשביל הצבא הישראלי, ואני לא חושב שאני מוסמך לעשות את ההחלטות הללו. אני יודע שהפלסטינים, חלק מהם, השתמשו באזורים האזרחים כדי לשגר טילים וזה הופך את זה למאוד מסובך. אבל אני חושב שרוב המשקיפים הבינלאומיים יגידו שהמתקפה נגד עזה היתה ללא הבחנה, ושהרבה אנשים חפים מפשע נהרגו".

בתחילת הקמפיין שלו ניסה סנדרס שלא לנקוט עמדה בנושא הסכסוך, אך כעת נדמה שהוא עוד ייאלץ להסביר את דבריו. רק אתמול התראיין סנדרס בתוכנית בוקר ב-MSNBC ולשאלה "האם האפשרות היחידה לשלום הינה נסיגה מוחלטת של ישראל לקווי 67', ענה כי אין לו דעה בנושא זה.