יו"ר האופוזיציה, ח"כ הרצוג, קרא הבוקר (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הבריאות יעקב ליצמן "להניף דגל שחור מול סרטן הגזענות" וקורא להם לבקר איתו בבתי חולים ו"להבהיר שגזענות היא בגידה בערכים הישראליים". הדברים נאמרו בתגובה לדברי הח"כ בצלאל סמוטריץ' שצידד בהפרדה במחלקת היולדות בין נשים יהודיות לנשים ערביות. בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב הרצוג כי "סרטן הגזענות מכתים את כולנו. זו בגידה בערכים הקדושים לכל יהודי וישראלי".



לדבריו, "יש לשים את המחלוקות היומיומיות בצד ולפעול יחד כדי להניף דגל שחור ולהעביר מסר חד וברור: ישראל נגד סרטן הגזענות. מעבר לביזוי הערכים עליהם מושתת מדינת ישראל, הפרדה גזעית בבתי החולים גורמת לנו נזק בינלאומי כבד. סרטן הגזענות נותן לגיטימציה לאנטישמיות ועלול להתבטא בהתנכלות לתיירים ישראלים בכל העולם. לכן, אני קורא לכם, נתניהו וליצמן, להצטרף אליי עוד היום לביקור באחד מבתי החולים, למפגש עם רופאים ורופאות יהודים וערבים, וצוות יהודי וערבי שמטפלים יחד ביולדות ובחולים יהודים וערבים. זו החובה שלכם ושלי לשים את האגו הפוליטי בצד ולהראות שיש ערכים חשובים יותר מפוליטיקה".




 

ישראל נגד סרטן הגזענות. סרטן הגזענות מכתים את כולנו. כל ביטוי שלו הוא בגידה בערכים הקדושים לכל יהודי וישראלי. הרגע ב...

Posted by ‎יצחק (בוז'י) הרצוג - Isaac Herzog‎ on Saturday, April 9, 2016

"למה אסור לומר את מה שרוב העם חושב?"


כזכור, בשבוע שעבר פורסם תחקיר ברשת ב' של קול ישראל, לפיו במחלקות יולדות רבות בבתי החולים בישראל ישנה הפרדה בין יולדות יהודיות לבין יולדות ערביות, למרות שהדבר מנוגד להנחיות משרד הבריאות. סמוטריץ' הגיב לסיפור בטוויטר וצייץ: "אשתי ממש לא גזענית אבל אחרי לידה היא רוצה לנוח ולא את החפלות ההמוניות המקובלות אצל משפחות היולדות הערביות". אפילו לאחר הסערה שיצר והתגובות הקשות שעוררו דבריו, סמוטריץ' לא חזר בו והמשיך לטעון כי "עם ישראל לא גזען, יש לו רגשות טבעיים".



סמוטריץ' טען בראיון לערוץ 7 כי "התחקיר בקול ישראל חשף תופעה קיימת שמשקפת רתיעה ורגשות שליליים וטבעיים שיש לחברה הישראלית נגד הערבים כי מה לעשות אנחנו במלחמה, ותיארו את זה בצקצוקי לשון כגזענות ואותנו כחשוכים וכמי שעושים אפרטהייד, ובאמת גזענות זה נורא ואיום כי גזענות זה שנאת האחר בגלל שהוא אחר ושנאת ערבים כי הם ערבים. עם ישראל לא שונא ערבים כי הם ערבים", אמר. "עם ישראל לא אוהב את הערבים מכיוון שהערבים הם כעת כקולקטיב אויב. אמנם לא כולם ויש הרבה ערבים טובים בישראל, אבל זו התחושה הבסיסית. בסך הכול גיליתי הבנה לתחושה הבסיסית הזו".



בהמשך הדברים נשאל חבר הכנסת סמוטריץ' אם נכון להתבטא באופן הזה בפומבי גם אם זו עמדתו וגם אם הוא משוכנע שזו אמת המייצגת את דעת העם. בתגובה, טען כי אינו מקבל את מה שנראה בעיניו כמו סתימת פיות. "למה לא נכון להגיד את הדברים האלה? כי יש כאן קבוצה קטנטנה שעושה לנו שטיפת מוח והכתיבה לנו את גבולות הגזרה של השיח? מה מותר ומה אסור לומר? למה אסור לומר את מה שרוב העם חושב, מה שנכון צודק ובריא? אני הרי לא מגן על תופעות שליליות".