ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה לגל הטרור הנוכחי ואישר כי ישנה ירידה בהיקף הפיגועים: "סקירה של השב"כ מציגה ירידה משמעותית בהיקף פיגועי הטרור. אני אומר זאת בזהירות רבה, כי הרי המגמה הזו יכולה להתהפך". כמו כן שיבח נתניהו את התנהלות הצבא, השב"כ והמשטרה והדגיש כי "הגורם העיקרי שמוביל את התפשטות הטרור, גם במרחבים אחרים וגם אצלנו, הוא הצלחה. במידה ואנחנו מצמצמים את ההצלחה של הפיגועים, אנחנו מצמצמים את ההצטרפות". "נמשיך לעשות זאת", ציין נתניהו, "במקביל כמובן לפעולות תקיפות מאוד נגד ההסתה אל הציבור הפלסטיני".


נתניהו הזהיר ואמר: "אנחנו מזהים ניסיונות של אנשי ראא'ד סלאח לחמם את אזור הר הבית לקראת חג הפסח. האיש הזה הוא נפץ של איש אחד, אני דורש מגורמי הביטחון ומשרת המשפטים פעולה להרחקתו, האיש הזה אמור להיות כבר בכלא. במהלך דבריו נתניהו לא התייחס לגל ההסתה נגד שר הביטחון משה יעלון, אשר רק במהלך סוף השבוע פרסמו פעילי ליכוד בתוך קבוצות ווטסאפ של המפלגה את תמונתו של השר על רקע צלב מטרה, שם נכתב: "יחוסל פוליטית". דברי ההסתה מגיעים על רקע המילים הנחרצות שהשמיע יעלון לאחר התקרית בחברון בה ירה חייל למוות במחבל מנוטרל ולאחר שכינה את התוקפים אותו ואת הרמטכ"ל "כנופיות".
 

"הפלסטינים הבינו שהסלמה חסרת תוחלת"


לפי הנתונים שהוצגו, בחודש מרץ השנה היו 20 פיגועים "משמעותיים" בהשוואה ל-78 פיגועים משמעותיים באוקטובר 2015. באפריל בוצעו עד כה שלושה פיגועים משמעותיים בלבד. הסיבות המרכזיות לירידה המשמעותית הם מהלכי סיכול נרחבים של ישראל אל מול גורמי טרור, הסיכול האפקטיבי אל מול חמאס אשר הגביר משמעותית את מאמציו להוציא פיגועים אל הפועל בתקופה זו (לרבות חטיפה והתאבדות), מהלכי הרתעה אפקטיביים למניעת פיגועים נוספים ופעילות נחושה אל מול ההסתה הפלסטינית. כל זאת תוך ניסיון שלא לפגוע במרקם החיים של מרבית האוכלוסייה הפלסטינית אשר אינה מעורבת בטרור והמשך שימור שיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים. לדברי השב"כ, מהלכים אלה הותירו התחושה בקרב הציבור הפלסטיני, בדגש על המפגעים הבודדים, כי ההסלמה הינה חסרת תוחלת.

כחצי שנה מתחילת ההסלמה (מ-1 לאוקטובר) בוצעו על-ידי גורמי טרור פלסטינים כ-270 פיגועים וניסיונות פיגועים משמעותיים רובם במתווים של ירי, דקירה ודריסה. כתוצאה מפיגועים אלה נרצחו 29 ישראלים וארבעה אזרחים זרים. כמו-כן נפצעו כ-250 אזרחים נוספים. הפיגועים ברובם הינם פיגועי בודדים אשר בוצעו ע"י צעירים, חלקם ממניעים לאומיים אך רובם ממניעים אישיים כמו מצב כלכלי או אישי קשה.

החלטה היסטורית כלפי החברה הערבית

 

בהמשך היום תדון הממשלה בתוכנית רב-שנתית לחיזוק הביטחון בירושלים, לשיפור אכיפת החוק והביטחון האישי במגזר הערבי: "נקים תחנות משטרה חדשות ונגייס 2,600 שוטרים ובכך נחזק את המערכים המבצעיים של המשטרה. אנחנו רוצים שוויוניות באכיפת החוק והשוויוניות הזאת איננה קיימת בירושלים, מדינת ישראל והציבור הערבי משלמים על כך מחיר יקר", אמר ראש הממשלה.

בנימין נתניהו. צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס גם הוא בישיבה לתכנית ההתעצמות של משטרת ישראל ואמר כי "ההחלטה שהממשלה תקבל היום היא לא פחות מאשר החלטה היסטורית. היחסים בין המשטרה לחברה הערבית ידעו עליות ומורדות, זכורים לכולנו אירועי אוקטובר 2000 וועדת אור שציינה גם אז את חוסר השוויוניות ושירותי אכיפה כלפי הישובים הערביים".
 
"הסובלים המרכזיים מהמחסור בשירותי האכיפה הם קודם כל אזרחי ישראל הערבים, הם מעורבים בין פי שניים לפי שלושה בפשיעה, ברצח, בתאונות דרכים, האזרחים התמימים שם סובלים מירי מנשק בלתי חוקי ועוד. תכנית ההתעצמות תאפשר לנו לצמצם את הפער הזה באכיפה ולתת להם קודם כל ביטחון אישי הרבה יותר טוב, וכתוצאה מכך כמובן לכל יתר אזרחי מדינת ישראל. גם בירושלים בכלל ובמזרח ירושלים בפרט התכנית תאפשר לבסס יותר טוב את הריבונות של מדינת ישראל וגם שם נוכל לייצר ביטחון אישי ברמה גבוהה יותר".