שר החינוך נפתלי בנט, יו"ר מפלגת "הבית היהודי", התייחס הבוקר (שני) בראיון לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" להסתה הגוברת נגד שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, בעקבות פרשת החייל שירה במחבל המנוטרל בחברון. "מאז רצח רבין אנחנו תמיד צריכים לחשוש ולדעת את ההבדל בין מחלוקת עניינית לבין הסתה", אמר השר. "במקרה של החייל התבטאתי ואני עומד מאחורי זה, שנעשתה שגיאה קשה בזה שכל צמרת המדינה חרצה את דין החייל עוד לפני תחילת חקירת מצ"ח.



"זה לא בסדר והיה חשוב מאוד לאזן את זה. אני בטוח שבית המשפט יתעלם מחריצת הדין המוקדמת הזו וייתן לאותו חייל דין ראוי. מכאן ועד כרזות שהסתובבו ב'ליכוד' של שר הביטחון בין כוונות, הדרך ארוכה, וזה לא מקובל עלי. לתקוף אישית שר ביטחון, שיש לו הרבה זכויות בביטחון ישראל, זה לא מקובל עלי, אבל זה לא יגרום לי להפסיק להילחם על עמדותיי כחבר קבינט וממשלה", הוסיף בנט.




השתתפת כשר בממשלה במתקפה על שר הביטחון והתבטא נגדו בצורה חריפה, זה לא גורם להסתה?


"ממש לא, ואני לא מקבל את הגישה שתנסה למנוע ממני להביע את עמדתי ולהילחם עליה. חובתי להילחם על עמדתי ואני חושב שהיה חיוני שיצאתי נגד הקונצנזוס הפוליטי באותו יום שחרץ את דין החייל, זה לא מקובל עלי".



האם היה נכון להפוך את העניין לוויכוח ציבורי, לסערה שנמשכת עד עכשיו?


"מי שהפך את זה לציבורי זה מי שיצא שעות אחרי האירוע וחרץ את דין החייל. לו זה לא היה קורה, לא הייתי רואה צורך לאזן את זה. כל צמרת המדינה, מימין ומשמאל, קבעה שהוא סרח, פשע, ועוד לא התחילו חקירת מצ"ח. זה חייל שלנו, שאנחנו שלחנו להגן עלינו ונקודת המוצא שהוא אשם אלא אם כן יוכח אחרת, זה דבר שלא מקובל עלי. חיילי צה"ל הם קודם כל זכאים עד שיוכח אחרת. לכן ביקשתי שלא יזהמו את החקירה בחריצת דין מוקדמת".



חווית בעצמך הסתה קשה, האם אתה מבין מה עובר על יעלון?


"אני חוויתי ושגם שרת המשפטים חוותה. אין יום שאני קם ולא כותבים 'פשיסט' ו'רוצח' וכל הדברים האלה. זה לא מזיז אותי וזה לא מזיז לי. עדיין זה לא מתקבל על הדעת ולא אקבל זאת, ודאי לא כשר החינוך של מדינת ישראל".



הופתעת משתיקת השרים שלא תמכו בו?


"אני לא פרשן של שרי 'הליכוד'", השיב בנט, "אני שולט על ההתנהלות שלי. אנחנו כמובן יוצאים נגד כל דבר כזה של הסתה".


ההסתה נגד השר יעלון



"הירידה המשמעותית בפיגועים - בזכות האזרחים וכוחות הביטחון"




השר בנט זקף את הירידה המשמעותית במספר פיגועי הטרור לזכות אזרחי ישראל: "אל מול כל פיגוע, במקום לברוח, כמו שקורה בהרבה מדינות, אזרחי ישראל חותרים למגע, יורים על המחבלים ועוצרים את הפיגועים. כמובן שיש גם פעילות יוצאת מהכלל של כוחות הביטחון, כולל בשדה המודיעיני. אבל מוקדם עוד לחגוג. אנחנו צריכים להמשיך בכל המרץ במהלכים האלה שנעשו בתחילה בירושלים ואחר כך ביהודה ושומרון כדי להתמיד בזה".



משעל שאל על שיתוף הפעולה הביטחוני עם מנגנוני הרשות הפלסטינית, ובנט השיב: "יש שיתוף פעולה מסוים, יש מעצרים מסוימים שמבוצעים על ידי הרש"פ, אבל הבסיס להכל זה הנוכחות של צה"ל בתוך יהודה ושומרון והיכולת לנטרל פיגוע כשהמחבל במיטתו ולא ברחוב דיזנגוף. זו הסיבה שאנחנו לא רואים פה את פיגועי התופת הגדולים שראינו בשנות התשעים והאלפיים. הסכינאות זה דרג טרור שונה וחלש יותר מהתפוצצויות של אוטובוסים. כל עוד צה"ל יהיה נוכח בשטח נוכל למנוע את זה. אנחנו לעולם לא נעשה מיקור חוץ לביטחון שלנו".



על ההיערכות סביב הר הבית לקראת הפסח אמר השר: "הר הבית זה מקום רגיש. היסטורית, עוד משחר הציונות תמיד האויבים ניצלו אותו להסתה, ויצרו סביבו גלי טרור. זה מה שקרה גם הפעם. אנחנו מתנהלים באחריות. יהודים עולים להר הבית, אבל אנחנו בהחלט מתנהלים באחריות בעניין הזה".



נסים משעל, א'-ה', 9:00-10:00, רדיו ללא הפסקה 103FM



עריכת תוכן 103FM: אסף נבו