ראש ממשלת אירלנד לשעבר, ברטי אהרן, מאדריכליו העיקריים של הסכם השלום בארצו, מבקר בישראל בהזמנתו של מזכ"ל מפלגת העבודה, סגן יו"ר הכנסת, חיליק בר (המחנה הציוני) והיום (חמישי) הוא התארח באירוע שכותרתו "כיצד פתרנו את הסכסוך בצפון אירלנד והאם זה אפשרי בסכסוך הישראלי-פלסטיני?".



לדבריו של אהרן, "הסכסוך שלנו נמשך מאות אם לא אלפי שנים. אנשים לא אהבו אחד את השני בין לילה, אך האלימות פסקה לפחות… התיירות חזרה, השקעות זרמו והמצב השתפר פלאים אחרי ההסכם".



בין הקהל הרב שהגיע לאירוע נכחו צעירים רבים שהשתתפו בדיון ער ומעורר השראה. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, שנכח בדיון, אף ביקש להצטרף לדיון ממושבו בקהל ושאל על האינטרגציה בין הפרוטסטנטים לקתולים באירלנד לפני ואחרי ההסכם. כשאהרן נשאל על ידי אחת המשתתפות בקהל מה היה הגורם המכריע שהוביל לסיום הסכסוך המדמם הוא השיב בפשטות: ״טוני בלייר נבחר לראשות הממשלה״.



ח״כ בר התייחס לשינויים מהותיים שנדרשים מהחברה ומהפוליטיקאים על מנת להגיע להסכם ואמר כי "עלינו להבין שהמצב לא יכול להימשך כך, אין סטטוס קוו. עלינו לפתור את הסכסוך, לא לנהל אותו. על אף השוני בין הסכסוכים, זו גדולה ללמוד מניסיונם של האירים" ומר אהרן הוסיף וחיזק את דבריו, ״הייתי צריך לשנות את חוקת אירלנד, לפיה דרשנו את כל השטח של צפון אירלנד. שנינו (אני וטוני בלייר) התפשרנו, שינינו את החוקה שלנו והבריטים נסוגו מההגדרה שהשטח שלהם. ככה התושבים יכלו לדרוש דרכון אירי או בריטי". 



לסיכום אמר חה״כ בר: "לא ניתן שהסכסוך יימשך עוד אלפי שנים, לא ניתן שדם מיותר יישפך, נמצה כל דרך אפשרית להביא לסיום הסכסוך ונוכיח לעצמנו, לאירים ולעולם שאנו יודעים לפתור סכסוכים לא פחות טוב מהם".