יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד ביטן (ליכוד) פתח במבצע החתמה של מאות אלפי אזרחים על עצומה שתופנה לנשיא ראובן ריבלין בקריאה להעניק חנינה לחייל אלאור אזריה, המואשם בהריגת המחבל בחברון. ההחתמה תיעשה באמצעות הפייסבוק ובדוכנים שיוצבו בצמתים וברחובות מרכזיים ברחבי הארץ.

"נתחיל מיד לאחר חול המועד פסח", אמר ביטן. "יש להעניק חנינה לחייל ולא להעניש אותו כלל על מעשהו משום שאנחנו שלחנו אותו לחברון להתעמת עם מחבלים וצריכים לשדר מסר שאנחנו לא מפקירים חיילים בשטח ונותנים להם את מלוא הגיבוי, גם אם עשו טעות".

"אלאור אזריה לא עבר הכשרה מיוחדת כדי להיות מוכן לטפל בתקרית מהסוג שנקלע אליה. זה תפקיד שנכון יותר לתת למשמר הגבול. אני רוצה להעביר באמצעות העצומה והפנייה לנשיא מסר לחיילים ולהוריהם שלא נעזוב אותם בשעה קשה וניתן להם את מלוא הגיבוי. גם השופט בבית הדין הצבאי אמר שמדובר במצב של פרשנות ולכן אני לא רואה סיבה מדוע החייל יישלח לכלא".

ח"כ ביטן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ ביטן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


ביטן אמר כי בקשת החנינה תסתמך על תקדים קו 300 שבמסגרתו קיבלו חנינה בכירים בשב"כ. מדובר באירוע השתלטות של ארבעה מחבלים באפריל 1984 על אוטובוס אגד קו 300, שנסע מתל אביב לאשקלון ובו 35 נוסעים. האוטובוס הגיע לדיר אל בלח שברצועה, ובהשתלטות עליו נהרגו שני מחבלים ושניים נתפסו חיים והועברו לחקירת שב"כ. אחר כך התברר כי הם הוצאו להורג בהוראת ראש השב"כ וכי עובדי השב"כ שהופיעו בפני ועדת זורע שחקרה את הנושא מסרו עדויות שקר, בהנחיית ראש השב"כ. בעקבות זאת דרש היועץ המשפטי לממשלה דאז, יצחק זמיר, לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש השב"כ אברהם שלום ונגד שאר עובדי השב"כ החשודים בביצוע ההרג והטיוח. ביוני 1986 העניק הנשיא חיים הרצוג, בהמלצת הממשלה, חנינה למעורבים בפרשה, עוד בטרם הועמדו לדין.

"המקרה של קו 300 היה חמור פי כמה, ובכל זאת הוענקה להם חנינה", אמר ביטן. "גם לאלאור אזריה מגיעה חנינה ואסור שיישב בכלא אפילו יום אחד. אני מקווה שהנשיא ייענה בחיוב לפנייה של מאות אלפי אזרחים ושהחייל ישוחרר לאלתר". ביטן הוסיף כי הוא יפנה לשרים ולח"כים להצטרף לעצומה.