בכנסת יוזמים דיון דחוף במצב הבטיחותי של הכור הגרעיני בדימונה. זאת לאחר שמדענים גילו פגמים בליבת הכור המיושן שנבנה בסוף שנות ה־50. יצוין כי כורים מסוג זה מושבתים כבר לאחר 40 שנה. אתמול נחשף בעיתון "הארץ" כי בכנס שנערך לאחרונה בתל אביב הציגו מדענים בכור עבודת מחקר, וממנה עולה כי בליבת הכור בדימונה, העשויה מתכת ומצופה בטון, נמצאו 1,537 פגמים, שמדעני הכור מנטרים באופן רציף. לפי הדיווח, החלפת הליבה המיושנת תחייב בניית כור חדש. עם זאת דווח כי המדענים שחיברו את המחקר כתבו בו כי אין בפגמים שהתגלו כדי להעיד על בעיה בכור וכי הבדיקות נעשו כנקיטת "גישה קפדנית".



ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), לשעבר ראש עיריית דימונה, הביע דאגה לנוכח הממצאים ואמר כי ייזום דיון דחוף בוועדת הבריאות של הכנסת מיד לאחר הפגרה. "שוחחתי בעקבות הפרסום עם מנהל קמ"ג, הקריה למרכז גרעיני בדימונה, וקיבלתי ממנו אותות הרגעה", אמר, "לדבריו, אכן הוצגו ממצאים כאלה בכנס מדעי שהיה לאחרונה, אך הכור בטיחותי. למרות זאת אני מוטרד וסבור שהנושא מצריך בירור מעמיק. אני מצפה מאנשי הקמ"ג ומנציגי הוועדה לאנרגיה אטומית להגיע לכנסת ולהניח הכל על השולחן. אי אפשר להסתתר עוד מאחורי מעטה של חשאיות וביטחון".



ח"כ כהן סיפר כי קיבל שיחות טלפון מאזרחים מודאגים בדימונה לנוכח הפרסומים על מצבו הבטיחותי של הכור. "תושבי דימונה והאזור כולו רגישים מאוד לנושא, ובעידן של תקשורת פתוחה אסור לזלזל בשום דבר", הוסיף, "סיכמתי עם מנהל הקמ"ג שיגיע לכנסת להשיב על כל השאלות המטרידות".


ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה: "התמונה שעולה מדאיגה מאוד ומעלה שאלות קשות על התנהלות הוועדה לאנרגיה אטומית. אני מתכוונת לפנות ליו"ר הוועדה ולראש הממשלה ולבקש לקבל את המידע לגבי מצבו של הכור".



ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הביע אף הוא דאגה מהפרסומים. "בישראל קיימת מדיניות של עמימות בכל הנוגע לסוגיית הגרעין", אמר, "אני לא רוצה להתעסק כלל בשאלה אם יש או אין לישראל נשק גרעיני או יכולת גרעינית. אני רוצה להתעסק בהיבט של תפקוד הכור בדימונה. מדובר בכור ישן מאוד שהיה צריך כבר מזמן להוציא אותו משימוש. אני תובע שוועדה חיצונית של מומחים, שאינם קשורים לוועדה לאנרגיה אטומית, יבדקו את מצב הכור וידווחו לכנסת על הממצאים. אנחנו חייבים לקבל תשובות אם הכור המיושן בטוח או מסכן את העובדים בו ואת הסביבה".



חה"כ מיכל רוזין (מרצ) פנתה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ צחי הנגבי, בבקשה לכנס דיון דחוף בוועדה שבראשותו בנושא בטיחות הכור בדימונה. "אנחנו לא צריכים לחכות שיתרחש אסון כדי לעשות שינוי", אמרה.