דוח תאונות העבודה השנתי של משרד הכלכלה והביטוח הלאומי שפורסם הבוקר (ראשון), הציג תמונת מצב מדאיגה בנוגע לתאונות העבודה בענף הבינוי. לפי הדוח, בשנה החולפת  מצאו את מותם 34 בני אדם במהלך בניית בתי מגורים. 21 מתוך ה-34 מצאו את מותם כתוצאה מנפילה. כמו כן פורסם כי מספר ההרוגים בישראל בענף זה הינו גבוה ממספרם באירופה ובארצות הברית.



עם פרסום הדוח, במערכת הפוליטית נשמעו תגובות זועמות, הקוראות לשנות את המצב הקיים. ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני), אמרה הבוקר כי "מדובר בנתון חמור, מבייש ומזעזע, שמציב אותנו בשורה אחת לא עם מדינות ה-OECD, אלא עם מדינות עולם שלישי שבהן חיי אדם הם זולים במיוחד. כואב ומקומם שחיים אלה זולים רק משום שמדובר באנשים עניים שאף אחד לא סופר אותם. אפס אכיפה מופעלת כעת בתחום התאונות בענף הבניה, ואפס סנקציות מוטלות על מי שמסכנים חיי אדם". כמו כן הפנתה ח"כ יחימוביץ אצבע מאשימה אל הממשלה ואמרה: "כיוון שהממשלה אינה מסוגלת ואינה רוצה לעשות דבר - נאבק על הצעות חוק פרטיות שהגשנו נוכח דלות המעש וזילות חיי האדם".



מנוף באתר בנייה, ארכיון. צילום:מרים אלסטר, פלאש 90



"מספרים איומים"

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) התייחס גם הוא לנתונים ואמר כי "מדובר בביטוי נוסף לאזלת ידה של ממשלה כושלת, שחיי אדם, משפחות שכולות, ועשרות אלפי פצועים, אינם מצליחים להזיז אותה לפעולה אפקטיבית לצמצום המספרים האיומים האלה".

ח"כ דב חנין, בירך על חשיפת הנתונים לציבור, אך הדגיש כי "עדיין ארוכה הדרך לשקיפות בתחום תאונות הבנייה". כמו כן התייחס לדרכי הפעולה האפשריות ואמר כי "תוספת פקחים תסייע למנוע הרוגים מיותרים נוספים". גם הוא הפנה אצבע מאשימה לממשלה כשאמר: "זהו ביטוי לאטימות מצד השר הממונה על משרד הכלכלה, הוא ראש הממשלה נתניהו, שמתעניין יותר בטייקוני גז מאשר בחיי עובדים".
 
בחודש שעבר הוגשה הצעת חוק שנועדה לחייב את המעסיקים להעמיד לרשות העובדים מידע עדכני בנושא בטיחות במקום העבודה, וכן לדווח לארגון העובדים היציג על תאונות שהתרחשו. ההצבעה על הצעת החוק, שקידם ח"כ חנין, תיעשה במהלך התקופה הקרובה.

לפי נתוני הדוח, בשנת 2015 נהרגו 54 עובדים כתוצאה מתאונות במהלך העבודה וכ-50 אלף עובדים נפצעו. הענף המסוכן ביותר הוא כאמור ענף הבינוי. על פי נתוני הדוח, שיעור ההיפגעות מתאונות עבודה בישראל נמוך בהשוואה למדינות האיחוד האירופי וארצות הברית. עם זאת, כאמור, בענף הבנייה שיעור ההיפגעות בישראל גבוה לעומת מדינות האיחוד האירופי וארצות הברית. עוד עלה מהדוח כי עלותן הכוללת של תאונות העבודה למשק נאמדה בשנת 2015 ב־4.5 מיליארד שקל. אף שמדובר בהוצאה כבדה, היא כוללת תשלומים ישירים לנפגעים ואינה כוללת את הנזקים העקיפים הנגרמים למקומות העבודה, כגון אובדן של כשני מיליון ימי עבודה בשנה ואובדן הפריון למשק, הנאמד במיליארדים נוספים.