לראשונה מאז סערת הנאום של סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, נפגש הערב (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חברי פורום מטכ"ל להרמת כוסית. במפגש ראשון אמר נתניהו: "סיפור הנאום מאחורינו. אני רואה בזה אירוע חד פעמי ומכאן כולנו ממשיכים יחד". 



כזכור, בנאומו של סגן הרמטכ"ל ביום רביעי האחרון, ערב יום השואה והגבורה, התייחס גולן לתהליכים שעוברים על החברה הישראלית כיום, ואמר כי "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום ב2016". עוד אמר במהלך הטקס שנערך במכון משואה כי "אין יותר קל ופשוט מלשנוא את הזר, מלעורר חרדות ומלהלך אימים, מהתבהמות התקרנפות והתחסדות. ביום השואה ראוי לדון ביכולתנו לעקור מתכונו ניצנים של חוסר סבלנות, ניצנים של אלימות ושל הרס עצמי בדרך ההידרדרות המוסרית. יום השואה הוא הזדמנות לחשבון נפש לאומי".  


שיחת הנזיפה של נתניהו וההבהרה של גולן


המפגש של ראש הממשלה עם פורום מטכ"ל מתרחש ארבעה ימים אחרי שיחה קשה שהתקיימה בין נתניהו לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון בעקבות דבריו של סגן הרמטכ"ל שגרמו לזעם בסביבת ראש הממשלה. כפי שפורסם השבוע ב"מעריב אונליין", כמה שעות לאחר הנאום התקיימה שיחה ארוכה בין השניים.


מקורבי ראש הממשלה אמרו כי "השיחה היתה קשה, ובעקבותיה סגן הרמטכ"ל נאלץ להבהיר את דבריו כבר בשעות הבוקר". נתניהו אמר בעקבות השיחה: "עם כל ההערכה לסגן הרמטכ"ל, אני חושב שגולן שגה בדבריו וטוב שתיקן אותם".


 


ואכן, בבוקר שלאחר מכן, ביקש האלוף גולן להבהיר את דבריו ואמר: "לא התכוונתי להשוות בין צה"ל ומדינת ישראל לתהליכים מתקופת הנאצים. מפחיד אותי זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום".



יאיר גולן, ארכיון. צילום:דובר צה"ל



"ניתוח עצוב אך אמיתי"


דבריו של גולן עוררו סערה וביקורת במערכת הפוליטית ובקרב הציבור, אך היה גם מי שגיבה אותו. יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר בערב נאומו: "סגן הרמטכ"ל הוא מפקד אמיץ. המופרעים שיתחילו לצרוח עכשיו נגדו צריכים לדעת - כך נשמעים מוסר ואחריות. אנחנו לא ניבהל מזעקות וניבולי פה ונמשיך לגבות את צה"ל ומפקדיו. תמיד".



ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), גיבה גם הוא את גולן כשאמר: "לפני שמתנפלים, כרגיל, על סגן הרמטכ"ל, יש להאזין בקשב רב לדבריו. זהו ניתוח עצוב, אך אמיתי להלכי הרוח של הציבור הישראלי, המשתקפים גם באירועים צבאיים מבצעיים. יש להביט באומץ במציאות הזאת ולהלחם בה, ולא 'להרוג את השליח'".ח"כ יאיר שטרן (יש עתיד), התייחס בראיון בגל"צ לנושא ואמר: "אני חושב שהמסר הוא נכון, המקום והזמן הם לא נכונים. הכוונה של סגן הרמטכ"ל היא ברורה. בתוך טקס כזה, בעיניי הייתי בוחר הזדמנות אחרת, אבל שלא נתבלבל, יאיר גולן הוא קצין מצוין, מקצועי וערכי והדבר הזה מפריע לו וגם לי".



"זילות השואה"


שרת המשפטים איילת שקד, התראיינה בגלי צה"ל ביום למחרת והתייחסה לדבריו של גולן. "סגן הרמטכ"ל לדעתי התבלבל", אמרה השרה, "הוא קצת מבולבל, הדברים שלו מעידים בעיקר על חוסר הבנה, שלא לומר זילות השואה.". יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה גם היא לנושא ואמרה: "דבריו של סגן הרמטכ"ל משקפים את עומק המשבר החמור שישנו בין הדרג הפיקודי בצבא לבין הדרג הפוליטי, שחותר תחת ערכי צה"ל, מעודד התלהמות ומפקיר אותם מול גורמים ממרידים". גלאון הוסיפה כי "התנהלות הדרג הפוליטי מסכנת את ישראל פעמיים; פעם אחת את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית ופעם שנייה את יכולתה להגן על עצמה."



יאיר גולן בטקס לזכר נספי השואה. צילום:אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)