חמש שנים לאחר ששגרירות ישראל בקהיר נסגרה בעקבות מהפכת תחריר בשנת 2011 ועליית האחים המוסלמים לשלטון, אירועים שהביאו את ההמון המצרי לתקוף את השגרירות בקהיר ולהטיל מצור על צוות קטן של דיפלומטים ומאבטחים, חושף ראש הממשלה בנימין נתניהו כי רק איום בפעולה צבאית של ישראל לשחרורם הביא להתערבות הצבא המצרי ופעולת השחרור. 



בטקס אזכרה לנופלים בשירות החוץ שהתקיים היום (שלישי) במשרד החוץ בירושלים, אמר ראש הממשלה נתניהו: "אנחנו עושים מאמצים, בעיקר באמצעות המוסד והשב"כ, להגן עליכם ולהגן על כל עובדי שירות החוץ ונציגינו בעולם. המאמץ הוא חובק עולם וייחודי והוא הציל הרבה אנשים, לא רק בשירות החוץ שלנו, אלא גם בשירות החוץ של מדינות אחרת. לפעמים המאמצים הללו הם על חוט השערה. כאן, לפני כמה שנים, עמדנו בפני מצור שהלך והתהדק על אנשינו בשגרירות ישראל בקהיר. המון פרוע שבא לשחוט את אנשינו, והפעלנו באותו ערב את כל הכלים העומדים לרשותנו, לרבות איום בפעולת חילוץ של צה"ל, דבר שהכריע את הכף והביא את הכוחות המצריים, אז תחת השלטון של האחים המוסלמים, יחד עם תיאום מדוקדק מכאן, הביא לסיום מוצלח של האירוע".



בנימין נתניהו בטקס אזכרה לנופלים בשירות החוץ. צילום: חיים צח, לע"מ



יש לציין כי בחודש ספטמבר האחרון נפתחה השגרירות מחדש לאחר התקרבות ביחסי שתי המדינות. עוד אמר היום נתניהו בטקס האזכרה: "על קיר ההנצחה מאחוריי חקוקים בברזל ובאבן שמותיהם של 16 נופלי שירות החוץ שלנו. הם פעלו באומץ ובמסירות להביא את דברה של ישראל לעמים. חייהם נגדעו בהינף יד זדונית. לא רק בחומר נזכור את זכרם של יקירינו, אלא לפני הכל בלבבות, בתודעת העם שמכיר תודה לשליחיו על תרומתם לחיזוק מעמדה של המדינה".




השיחה עם אובמה 



כזכור, האירוע שהתרחש בשנת 2011 החל כשאלפי מצרים הסתערו על בניין השגרירות הישראלית, פרצו לבניין עצמו וניסו להגיע אל הישראלים שהיו נצורים במקום. כפי שכבר פורסם, רק לאחר כמה שעות במהלכה אף התקיימה שיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה, פרצו כוחות קומנדו מצרים למקום בעזרת כלים משוריינים וחילצו את השגרירים והמאבטחים. יש לציין כי עד כה לא נרשמה שום התייחסות לאיום בפעולה צבאית מצד ישראל, כפי שאמר היום לראשונה נתניהו. 


כפי שפורסם בעבר, המתפרעים שהגיעו למקום פרצו לחדרים ובזזו מסמכים ורכוש. בבוקר שלמחרת החילוץ, במהלכו חולצו שישה ישראלים, נחת בישראל מטוס צבאי ובו המחולצים. באירוע לא היו נפגעים ישראלים, והמצרים דיווחו בזמנו על שלושה הרוגים ועל מאות פצועים.