יאיר לפיד התארח הבוקר (שבת), ערב ביקורו המדיני בארה"ב כדובר המרכזי בוועידת הליגה נגד השמצה,  באירוע "שבתרבות" בגבעתיים לשיחה עם העיתונאי איתן דנציג, שם תקף בעקיפין את יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג בנושא המגעים לכינונה של ממשלת אחדות.

לפיד התייחס בדבריו לדיבורים על ממשלת אחדות ואמר: "השבוע האחרון הוא הדוגמה שמראה למה צריך פוליטיקה חדשה בישראל.  הפוליטיקה הישנה עסוקה רק בעצמה, בכיסאות שלה, בכיבודים שלה, באיזה ג'ובים יקבלו החבר'ה, לא בשביל זה יש פוליטיקה. פוליטיקה היא כלי לפתור בעיות אמתיות של אנשים אמתיים - שלום, מלחמה, כלכלה וחברה. המדינה הזאת צריכה ללכת למקום שמקדם את עצמה - זו המטרה של החיים הפוליטיים. כשפוליטיקאים עוסקים מבוקר עד ערב בעצמם בסופו של דבר הם בוגדים בתפקיד העיקרי שלהם"

 לפיד התייחס גם  לאתגרים הניצבים בפני ישראל ואמר: "אנחנו צריכים לחזור למקום שאומר: כן, אפשר. כן, אפשר לקחת את המדינה הזאת למקום הבא, כן, אפשר לפתור בעיות. זו הגאווה הלאומית שלנו, זה המקום שתמיד היינו בו. תמיד היינו במקום של האפשר. זו המדינה שהוקמה ששבעה צבאות ערב תוקפים אותה, זו המדינה שבנתה כור אטומי כשאנשים עוד גרו במעברות, זו המדינה שתקפה כור אטומי כשאמרו שהוא רחוק מדי ושיש בה יותר חתני פרס נובל מסין או מהודו. כל הזמן אומרים לנו שאי אפשר לעשות שום דבר. אנחנו לא יכולים להזיז מיכל אמוניה אחד בחיפה? אנחנו לא יודעים להעלות את תלמידי ישראל למעלה בהבנת הנקרא?".
לפיד הוסיף: "אנחנו מציעים דרך חדשה.  אני לא מחפש טריק. אני מביא הצעה למדינת ישראל. ההצעה הזאת אומרת לאזרחים, אתם צריכים להחליט. אתם רוצים להישאר במקום או שהמדינה הזאת צריכה ללכת לשלב הבא שלה? מי שמבין שמי שעומד במקום, בעצם נסוג, אני אומר לו בוא ותעזור לנו להרים את ישראל למקום הבא, כי זה המקום שמגיע לה להיות בו."

גם חברו למפלגה, חבר הכנסת יעקב פרי התארח באירוע וחיזק את דברי לפיד. "עם ראש הממשלה הנוכחי אנחנו כל הזמן דורכים במקום, רוב ההצלחות של המדינה אינן תוצר של מדיניות ממשלתית ומגיע לעם ישראל מישהו יוזם יותר ופחות עם הרצון התמידי להישרדות פוליטית", פרי אמר כי גם דעיכת גל הטרור אינה תוצאה של יוזמה ישראלית והזהיר כי ללא פעולות מצד ישראל, גל הטרור יכול לשוב, "הדעיכה של גל הטרור היא אינה תוצאה של הצלחת מדיניות של הממשלה והעומד בראשה, משום שלא הייתה כזו. אם לא יהיו פתרונות אחרים של שינוי המצב ושינוי האווירה אנו עלולים לעמוד בפני גלי טרור נוספים". 

"רוב הסיכויים שלא תהיה אחדות"

איתן כבל, יו״ר ועדת הכלכלה התייחס גם הוא במהלך אירוע בשבת תרבות בראשון לציון בהנחיית חגי גולן למגעים בנוגע לכינונה של ממשלת אחדות: "נכון לרגע זה רוב הסיכויים שלא תקום ממשלת אחדות".

"אם לא יהיה מהלך שישנה את פניה של המדינה אני לא אהיה בפנים ואני מאמין שגם יצחק הרצוג לא יהיה. עם מה שעובר על המדינה חייב מהלך מטלטל שישנה את פני החברה וכרגע זה לא", הוסיף כבל. בנוגע למתווה הגז כחלק מהמשא ומתןאמר כבל: "אני לא אהיה בממשלה שניהלתי מולה קרב איתנים כדי לשנות את מתווה הגז ולבסוף הוא ישאר כמו שהוא״.