המערכת הפוליטית נערכת לחלוקת התיקים המחודשת בממשלה בעקבות הכוונה לצרף את אביגדור ליברמן לממשלה כשר הביטחון. לפי ההערכות הראשוניות המסתמנות הערב (רביעי), לאחר שמפלגתו של ליברמן קיבלה את תיקי הביטחון והקליטה, השר זאב אלקין, שמכהן כשר הקליטה הנוכחי, ימונה לשר הכלכלה. כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להעביר מהשר גלעד ארדן המכהן כעת כשר לביטחון פנים וכשר לעניינים אסטרטגיים את התיק לעניינים אסטרטגיים לידיו של השר צחי הנגבי, ובכך למלא את התחייבותו כלפיו שניתנה אחרי הבחירות.


שקד שרת החינוך?


במרכז המו"מ עומד לא רק תיק הביטחון, אלא גם תיק החוץ, והשאלה הגדולה היא האם נתניהו יעביר אותו ליעלון או ישאיר אותו בידיו. לפי שמועה בקרב השרים, ישנה אופציה נוספת לפיה נתניהו ימנה את נפתלי בנט (כעת שר החינוך) לשר החוץ, איילת שקד (כעת שרת המשפטים) תמונה לשרת החינוך ותיק המשפטים יגיע לידי יריב לוין. כמו כן, בליכוד מעריכים כי גם השר ארדן ידרוש לקבל לידיו את תיק החוץ, אותו דרש כבר לאחר הבחירות.


יש לציין כי מדובר בהערכות ראשוניות המגיעות בעקבות המגעים והשיחות של צוותי המו"מ. עוד נציין כי הדברים צפויים להשתנות לאחר שצוותי המו"מ בין מפלגות הליכוד וישראל ביתנו יסגרו את הדברים בצורה סופית. גורם פוליטי בכיר אמר הערב למעריב כי "המערכת הפוליטית גועשת שמועות כמו לאחר הבחירות ונתניהו מחזיק את הקלפים קרוב לחזה. רק לאחר שיסגור עם ליברמן יתפנה אל שרי הליכוד ואחרים".

אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו ומשה יעלון. צילום: פלאש 90


"אין ליעלון מזל, גם בערב ההתנתקות עשו לו תרגיל"


בתוך כך, בכירי מערכת הביטחון תוקפים את המהלך להחלפת שר הביטחון יעלון בליברמן. בתחילה היו בטוחים במערכת הביטחון ובצה"ל שם כי מדובר בספין שנועד להפעיל לחץ פוליטי על יצחק הרצוג, אולם כעבור זמן קצר התחלפו ההלצות בתדהמה. "לא יאמן שבתפקיד הכי חשוב במזרח התיכון מתנהלת מסחרה פוליטית", התבטא גורם ביטחוני בכיר. "אין לו מזל" הוסיף בכיר נוסף בהתייחס לסיטואציה בה יעלון יאלץ להיפרד ממשרד הביטחון. "גם ערב ההתנתקות עשו לו את אותו התרגיל רק בגלל שהתנגד למהלך, שבדיעבד התברר כמהלך שגוי. והנה ההיסטוריה חוזרת, ובמקרה של יעלון - הברק אכן מכה פעמיים, האיש הכי שפוי במערכת הביטחון עלול לשלם מחיר כבד על השפיות שלו", הוסיף הגורם.

בסביבתו הקרובה של השר יעלון לא היו מוכנים להתייחס רשמית לרצף הכותרות בנושא. מאוחר יותר התברר כי הם קיבלו הוראה שלא להתבטא בנושא ו"לא להיגרר לרצף הספינים", שהופץ לכל עבר. אולם לאחר שיחת הטלפון בין ראש הממשלה לבין שר הביטחון, שיחה בה הבהיר נתניהו ליעלון כי במידה וליברמן ייכנס לקואליציה זה יהיה על חשבונו, הבינו גם בסביבתו של השר כי הדרך של ליברמן ללשכה שהם כל כך מכירים קרובה מתמיד. חלק היו סרבו להאמין, "זה לא יקרה, זה לא הגיוני" אמרו.

בצמרת הביטחון של ישראל שקעו בתדהמה גדולה יותר "אני לא מצליח להבין מה קורה כאן", אמר הבכיר הביטחוני. "שר ביטחון מפגין לאומיות, שומר על ערך צה"ל ומפקדיו - וזה המחיר שהוא משלם? אין לי הסבר אחר".

משה יעלון ואביגדור ליברמן. צילום:מרים אלסטר, פלאש 90