שר הביטחון המתפטר משה בוגי יעלון, שהודיע הבוקר (שישי) כי הוא עוזב את תפקידו ולוקח פסק זמן מהחיים הפוליטיים, כינס היום (שישי) מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב, הסביר מדוע החליט לעזוב ותקף את ההתנהלות במפלגתו. יעלון מסר הצהרה בלבד ולאחר מכן יצא מן המקום ולא ענה על שאלות העיתונאים. בפתח נאומו הדגיש: "אין לי כוונה לעזוב את החיים הפוליטיים והציבורים ובעתיד אשוב להתמודד על ההנהגה הלאומית של ישראל".



"הצטרפתי לחיים הפוליטיים מתוך שליחות וכדי לפעול לטובת מדינת ישראל, ובעיקר לביצור ביטחונה. בכל מעשיי והחלטותיי ראיתי לנגד עיניי את ביטחון ישראל ואזרחיה, וטובת המדינה עמדה מעל לכול שיקול אחר. כך בנושאים הביטחוניים והמקצועיים, וכך בנושאים הערכיים ושלטון החוק. בתפקידיי, גם בהיותי במדים וגם כשר, ראיתי שליחות, ולא הייתי מוכן להקריב צרכים לאומיים ואת ביטחונם של אזרחי ישראל, לטובת שיקולים פוליטיים או אינטרסים אישיים. עבדתי בהרמוניה ובאופן רציני וענייני ומתוך הערכה עם ראש הממשלה, במשך תקופה ארוכה, בוודאי במהלך "מבצע צוק איתן", ועל כך אני מודה לו", אמר יעלון.



משה בוגי יעלון במסיבת העיתונאים, היום. צילום: אבשלום ששוני



"זו לא תנועת הליכוד שהצטרפתי אליה"


בהמשך דבריו תיאר יעלון את הגורמים לעזיבתו: "לצערי הרב מצאתי עצמי, לאחרונה, במחלוקות קשות בסוגיות ערכיות ומקצועיות עם ראש הממשלה, מספר שרים וכמה מחברי הכנסת. נאבקתי בכול כוחי נגד תופעות של הקצנה, אלימות וגזענות בחברה הישראלית, המאיימות על חוסנה ומחלחלות גם לצה"ל וכבר פוגעות בו.  נאבקתי בכל כוחי בניסיונות הפגיעה בבית המשפט העליון ובשופטי ישראל. תהליכים שתוצאתם פוגעת קשות בשלטון החוק ועלולה להיות הרת אסון למדינתנו".



עם זאת, אמר: "ככלל, החברה הישראלית היא חברה בריאה, והרוב בה שפוי וחותר למדינה יהודית, דמוקרטית וליברלית. אך לצערי הרב השתלטו על ישראל, וגם על תנועת הליכוד, גורמים קיצוניים ומסוכנים, המטלטלים את הבית ומאיימים לפגוע ביושביו. זו לא תנועת הליכוד שהצטרפתי אליה - הליכוד של זאב ז'בוטינסקי ומנחם בגין - ומן הראוי שהרוב המכריע של מצביעי הליכוד, ציבור שפוי, ממלכתי ואחראי, יבין את עומק השבר ואת הרוח המתלהמת שמשתלטת על התנועה. אני מקווה שגם הציבור הרחב, מימין ומשמאל, יבין את המשמעות החמורה של השתלטות המיעוט הקיצוני על המרכז, ויאבק בתופעות הללו. זה בנפשנו. זה בנפשה של המדינה". 



בצורה שקטה ותקיפה המשיך יעלון ומתח ביקורת: "לדאבון הלב, פוליטיקאים בכירים במדינה בחרו בדרך של שיסוי והפרדה בין חלקי החברה הישראלית, במקום לאחד ולחבר. בלתי נסבל בעיניי שנהיה מפולגים בינינו מטעמים של ציניות ותאוות שליטה, והבעתי לא אחת את דעתי בנושא, מתוך דאגה כנה לעתידה של החברה בישראל ולעתידם של הדורות הבאים". כמו כן הדגיש יעלון כי הוא לא חוזר בו מהתנהלותו: "אינני מתחרט כהוא זה על עמדותיי המקצועיות והערכיות, גם אם הדבר הביא לסיום תפקידי כשר הביטחון. אני שלם עם דרכי, ולא אסטה ממנה. אני חרד לעתידה של ישראל, ואמשיך במאבק הזה גם הלאה, כי אין לנו ארץ אחרת".

יעלון ימנע מטקס החילופים עם ליברמן


הצהרתו של יעלון מגיעה לאחר שהבוקר הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין לו יותר אמון בו ונוכח ההתפתחויות הפוליטיות הוא מתפטר מתפקידו כשר הביטחון ולוקח פסק זמן מהחיים הפוליטיים. יעלון הודיע לציבור על החלטתו באמצעות חשבון הטוויטר שלו וכך כתב: "הודעתי הבוקר לראש הממשלה כי בעקבות התנהלותו בהתפתחויות האחרונות, ונוכח חוסר האמון בו, אני מתפטר מהממשלה ומהכנסת ונוטל פסק זמן מהחיים הפוליטיים".  יעלון החליט להעביר עד יום ראשון את תפקיד שר הביטחון לראש הממשלה, זאת כדי להימנע מטקס חילופים עם ח"כ אביגדור ליברמן, שיחליף אותו.



ימנע מטקס חילופים. משה יעלון בקריה, היום. צילום: אבשלום ששוני



במהלך שיחת הטלפון שהתקיימה הבוקר בין השניים, לאחר שיעלון הודיע לנתניהו כי הוא מתפטר, הציע לו ראש הממשלה את תפקיד שר החוץ, אך יעלון סירב והודיע כי הוא לוקח פסק זמן מהחיים הפוליטיים. מי שייכנס במקומו של יעלון כח"כ הוא פעיל הר הבית יהודה גליק, שניצל בעברו מהתנקשות של מחבל פלסטיני בירושלים לאחר שנפצע אנושות. גליק נבחר בשעתו כנציג יהודה ושומרון ברשימת הליכוד לכנסת במקום ה-33, וכעת כאמור, יהפוך לח"כ מכהן.



החלטתו של יעלון התקבלה לאחר המגעים מול יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כחלק מהניסיונות להרחבת הממשלה הצרה של נתניהו. במהלך השיחות, שהתקיימו במקביל לשיחות עם יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג שהעלו חרס, הוצעו לליברמן תיק הביטחון ותיק הקליטה. נתניהו עדכן את יעלון על המהלך ועד היום לא הציע לו תיק חלופי, דבר שכאמור, איננו רלוונטי לאור פרישתו.



המו"מ עם ליברמן לקראת סיכום


בתוך כך, המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו עומד על סף סיכום, וכעת מחכים לאישורו של שר האוצר משה כחלון, שאמור למצוא את המקורות התקציביים לנושא הפנסיה לעולי בית המועצות לשעבר. בשעות הצהריים צפויה שיחה בין ראש הממשלה לשר כחלון בה יסכמו את הנושא. נושא נוסף שטרם סוכם הוא סוגיית דרישת ישראל ביתנו לקדם חקיקת עונש מוות למחבלים. בשל התסבוכת המשפטית בנושא ייתכן כי הוא לא ייכלל בסופו של דבר בהסכם הקואליציוני. גורמים המעורים בדיונים אמרו כי שני הצדדים הגיעו להבנה שהמשא ומתן לא יתפוצץ בגלל סעיף זה. עם סיום השיחות והחתימה הצפויה על ההסכם, הוא יונח על שולחן הכנסת ורק 24 שעות לאחר מכן ניתן יהיה להציג את הממשלה בהרכבה החדש.