ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להודעת פרישתו של משה יעלון מתפקידו והגיב לביקורת של השר היוצא. בהודעה שמסר היום (שישי) בשעות הצהריים נכתב כי "השינוי בחלוקת התיקים לא נבע ממשבר אמון בינינו, הוא נבע מן הצורך להרחיב את הממשלה, וזאת כדי להביא יציבות למדינת ישראל מול אתגרים גדולים שלפניה. אני מניח שאם בוגי יעלון לא היה מתבקש לעזוב את משרד הביטחון ולעבור למשרד החוץ, לא היה מתפתח מה שהוא קורא משבר האמון בינינו – והוא לא היה מתפטר".



כמו כן הביע נתניהו צער על עזיבתו של יעלון: "אני מצטער על החלטתו של בוגי יעלון. אני חושב שהוא היה צריך להמשיך להיות שותף מלא בהנהגת המדינה בתפקיד שר החוץ. אני מבקש להודות לו על שנות שירותו בצה"ל ובמערכת הביטחון ומעריך מאוד את שיתוף הפעולה בינינו, לילות כימים, למען ביטחון ישראל - כולל במבצע צוק איתן".



משה יעלון במהלך ההודעה על עזיבתו, היום בקריה. צילום: אבשלום ששוני



המחנה הציוני (שוב) בדרך לממשלה?


בנוסף לכך, התייחס נתניהו למגעים עם יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג ואמר: "יש הזדמנויות בתחום המדיני, בייחוד בגלל התפתחויות מסוימות באזור שאני אישית שוקד עליהן ללא הרף. לכן עשיתי מאמץ גדול לצרף את המחנה הציוני לממשלה. ועל כן אני משאיר באופן הרציני ביותר את הדלת פתוחה להצטרפות זאת, הצטרפות שתעשה רק טוב למדינת ישראל".



דבריו של נתניהו מגיעים בהמשך לדברים שאמר שר הביטחון המתפטר מוקדם יותר במסיבת עיתונאים שכינס בקריה בתל אביב. במהלך דבריו, הסביר יעלון מדוע החליט לעזוב ותקף את ההתנהלות במפלגתו. בפתח נאומו הדגיש: "אין לי כוונה לעזוב את החיים הפוליטיים והציבורים ובעתיד אשוב להתמודד על ההנהגה הלאומית של ישראל".



"הצטרפתי לחיים הפוליטיים מתוך שליחות וכדי לפעול לטובת מדינת ישראל, ובעיקר לביצור ביטחונה. בכל מעשיי והחלטותיי ראיתי לנגד עיניי את ביטחון ישראל ואזרחיה, וטובת המדינה עמדה מעל לכול שיקול אחר. כך בנושאים הביטחוניים והמקצועיים, וכך בנושאים הערכיים ושלטון החוק. בתפקידיי, גם בהיותי במדים וגם כשר, ראיתי שליחות, ולא הייתי מוכן להקריב צרכים לאומיים ואת ביטחונם של אזרחי ישראל, לטובת שיקולים פוליטיים או אינטרסים אישיים. עבדתי בהרמוניה ובאופן רציני וענייני ומתוך הערכה עם ראש הממשלה, במשך תקופה ארוכה, בוודאי במהלך "מבצע צוק איתן", ועל כך אני מודה לו", אמר יעלון.



משה יעלון השר המתפטר, היום. צילום: אבשלום ששוני



בהמשך דבריו תיאר יעלון את הגורמים לעזיבתו: "לצערי הרב מצאתי עצמי, לאחרונה, במחלוקות קשות בסוגיות ערכיות ומקצועיות עם ראש הממשלה, מספר שרים וכמה מחברי הכנסת. נאבקתי בכול כוחי נגד תופעות של הקצנה, אלימות וגזענות בחברה הישראלית, המאיימות על חוסנה ומחלחלות גם לצה"ל וכבר פוגעות בו.  נאבקתי בכל כוחי בניסיונות הפגיעה בבית המשפט העליון ובשופטי ישראל. תהליכים שתוצאתם פוגעת קשות בשלטון החוק ועלולה להיות הרת אסון למדינתנו". בצורה שקטה ותקיפה המשיך יעלון ומתח ביקורת: "לדאבון הלב, פוליטיקאים בכירים במדינה בחרו בדרך של שיסוי והפרדה בין חלקי החברה הישראלית, במקום לאחד ולחבר. בלתי נסבל בעיניי שנהיה מפולגים בינינו מטעמים של ציניות ותאוות שליטה, והבעתי לא אחת את דעתי בנושא, מתוך דאגה כנה לעתידה של החברה בישראל ולעתידם של הדורות הבאים". כמו כן הדגיש יעלון כי הוא לא חוזר בו מהתנהלותו: "אינני מתחרט כהוא זה על עמדותיי המקצועיות והערכיות, גם אם הדבר הביא לסיום תפקידי כשר הביטחון. אני שלם עם דרכי, ולא אסטה ממנה. אני חרד לעתידה של ישראל, ואמשיך במאבק הזה גם הלאה, כי אין לנו ארץ אחרת".



הרצוג: שב וקורא ליעלון לחבור אלינו



יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג התייחס גם הוא לדברים ופרסם בפייסבוק שלו תגובה לפרישתו של יעלון: "לפני שלושה ימים היינו אנחנו אלו ששמו קו אדום לניסיון לסגור הסכם ללא חתימה ואמרנו לו עד כאן. אמש אורלי לוי והיום בוגי יעלון, עמיתו לסיירת מטכ"ל, לתנועה ולממשלה שאמר לו - עד כאן. מדינת ישראל זקוקה לממשלה שמונהגת על ידי אנשים אחראיים, שקולים וקרי רוח, בעוד שנתניהו הופך עצמו כעת למזכיר הממשלה של הימין הקיצוני של אביגדור נפתלי סמוטריץ׳. 

בהמשך דבריו פנה שוב ליעלון והציע לו לחבור למפלגתו: "אני חוזר על קריאתי מאמש ליעלון וגם לאורלי לוי להצטרף למחנה הציוני, מחנה פוליטי מרכזי שייסדתי יחד עם ציפי לבני, שהיתה מבכירות הליכוד וחוותה את אותם הדברים שדיבר עליהם יעלון למחנה שפוי מרכזי ודמוקרטי". 

הודעתו של יעלון הבוקר עוררה סערה גדולה במערכת הפוליטית. בין אנשי הציבור הרבים שהתייחסו לנושא, נשיא המדינה ראובן ריבלין, שאמר כי מדובר בהפסד גדול לציבור. "התפטרותו של רב אלוף במיל' משה (בוגי) יעלון, מצערת אותי מאוד. על רקע הנסיבות והאירועים האחרונים, פסק הזמן שהוא לוקח מהחיים הפוליטיים לצורך חשיבה מחודשת מובן ואף אולי ראוי, ועם זאת מהווה הפסד לכולנו", אמר ריבלין. לדבריו, "בוגי מנהיג עשייה מקצועית, אמיצה, צנועה, שקולה ואחראית למען בטחון המדינה עשרות שנים. אני מלא תקווה שהוא יחדש כוחות וישוב לעשייתו בקרוב עבור העם, המדינה והארץ."  

בקרוב בממשלה? יצחק הרצוג. צילום: אבשלום ששוני