המו"מ הקואליציוני עם מפלגת ישראל ביתנו פוצץ והסתיים ללא תוצאות. ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן היום (שני) ללשכתו דיון דחוף בהשתתפות שר האוצר משה כחלון ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, זאת לאחר שהשיחות בין הצדדים נתקעו סביב סוגיית הגדלת הפנסיות לעולים. פגישה שהתקיימה בין צוותי המו"מ של ישראל ביתנו לצוותי האוצר, הסתיימה ללא תוצאות. צוותי המשא ומתן התפזרו, אך ימשיכו במגעים להשגת הסכם בנושא הפנסיות לעולים. 



במהלך הדיון דרש שר האוצר שהגדלת הפנסיות, אותה מבקשת ישראל ביתנו כסעיף מרכזי בהסכם הקואליציוני, תחול לא רק על עולים אלא גם על קשישים שלא עלו מברית המועצות לשעבר. ישראל ביתנו מצידה, הציגה נוסחאות ומנגנונים לפיהם מהגדלת הפנסיה ייהנו רק עולים ובשל כך המשא ומתן בין הצדדים היה תקוע. בפגישה שהתקיימה קודם לכן בין נתניהו לכחלון, סוכם שהגדלת הפנסיות תחול לא רק על עולים, אלא באופן כללי על ציבור הקשישים. השר כחלון אף הנחה את צוותי המו"מ כי "לא תהיה אפליה בין קשיש לקשיש". לטענת האוצר, מפלגתו של ליברמן התנגדה לכך בתוקף ודרשה שרק העולים יזכו ליהנות מהעלייה. כמו כן, המפלגה רצתה להציג את המהלך כהישג לבוחריה ועל רקע 'סירוס' זה פוצצו השיחות. 


ליברמן: "הדלפה מנוגדת"


במסיבת עיתונאים שערך מאוחר יותר ליברמן הוא האשים את האוצר בהדלפות מעוותות ואמר כי "הרפורמה היא פנסיונית עבור כולם ולא לעולים בלבד כפי שמציגים אותה. זה בא לתקן עיוותים ולעזור לשכבות החלשות, לצערי הרוב הם מחבר העמים, אך אני לא מבין את הניסיון הציג את זה כמשהו לאומתי בהשוואה לאחרים". עוד אמר: "אלה הדלפות מעוותות ומנוגדות, כל מה שיצא ממשרד האוצר ונאמר בתקשורת הרוסית זה הפוך ממה שיצא בתקשורת הישראלית". 



לפני שהחלו השיחות, ח"כ טלי פלוסקוב, חברת מפלגתו של שר האוצר, תקפה את ישראל ביתנו ואומרת כי תביעותיה בנושא הפנסיות אינן פרופורציונליות: "מפלגת כולנו הבטיחה כבר בתחילת הקדנציה לפעול על מנת להוציא את הקשישים מתחת לקו העוני. כבר מיומי הראשון אנו מקדמים יחד עם כחלון רפורמה בנושא הפנסיות בישראל, חלקים מהרפורמה סוכמו ביני ובין משרד האוצר כבר לפני כניסת ישראל ביתנו לקואליציה".



לדבריה, "במסגרת הרפורמה יוקצו 1.3 מיליארד שקלים עבור אנשים שעבדו במדינת ישראל מיומם הראשון בארץ. 'הפשע' היחיד של אותם קשישים הוא שהם עלו בגיל מאוחר ולכן יש להם פחות שנות ותק בשוק העבודה בארץ. קשישים אלו נאלצים להתקיים מסכומים מגוחכים של מאות שקלים בכל חודש". עוד אמרה: "אני מתכוונת לפתור את בעיית הפנסיות עם מפלגת ישראל ביתנו או בלעדיה, הם צריכים להחליט האם הם הופכים להיות חלק מהפתרון או נשארים חלק מהבעיה".


כמה תעלה לנו הדרישה של ליברמן?


כזכור, שר הביטחון המיועד ליברמן דרש כבר בסוף השבוע משר האוצר כחלון לממן תוספת לפנסיות של יוצאי חבר המדינות. כפי שפרסם הפרשן הכלכלי יהודה שרוני במעריב ביום שישי האחרון, דרישתו של ליברמן עשויה לעלות למדינה כשלושה מיליארד שקלים נוספים. זאת משום ששר האוצר הבהיר שאי אפשר לשלם את התוספת רק לעולים מרוסיה ויש לממן תוספת גם למיעוטים, לחרדים ולאוכלוסיות מוחלשות, שאף הם לא הספיקו לצבור די זכויות כדי לקבל פנסיה ראויה.



ליברמן מינה מטעמו את רו"ח משה ליאון כדי לרכז את המגעים. עלות מימון תוספת הפנסיה הישירה נאמדת ב־1.9 מיליארד שקל, אולם יחד עם הזכויות האחרות המשולמות המגיעות למקבלי הפנסיה המוגדלת היא עשויה להגיע ל־2.9 מיליארד שקל. חישוב זה מעלה כי ישראל ביתנו תקבל בגין חמשת המנדטים שלה תוספת של כמעט שלושה מיליארד שקל, בעוד שהתוספות התקציביות של כולנו של משה כחלון היוו כמחצית מסכום זה.

משה כחלון ובנימין נתניהו. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

 

בישראל קיימת פנסיית חובה משנת 2008. עולים שהגיעו בשנים האחרונות לא הספיקו לצבור זכויות כך שהפנסיה שלהם נמוכה. משנת 2008 ועד היום נצברו זכויות פנסיה מרביות של 16%, והפנסיה של מי שפרש עלולה להיות נמוכה מ־1,000 שקל לחודש. זו הסיבה שעולים חדשים שיצאו לפנסיה נאלצו להסתמך בעיקר על קצבת הזיקנה של הביטוח הלאומי, שמגיעה לכל היותר ל־2,400 שקל בחודש. בסך הכל מדובר ברבבות אזרחים או יותר בני 50 פלוס.
 

ליברמן ישנה גם את תקציב הביטחון? 


עוד קודם לפגישה עם ישראל ביתנו הביעו באוצר חששות שליברמן מבקש לפתוח גם את תקציב הביטחון, העומד על 60 מיליארד שקל, ולדרוש תוספת. באוצר הובהר מראש כי לא ניתן לשנות את תקציב הביטחון וכי מה שסוכם עם יעלון יבוצע.