יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הצהיר על תום המו"מ עם הליכוד, לפחות עד שתובא בפניו הצעה אחרת. בהצהרה לתקשורת שנשא היום (שני) בישיבת סיעתו, הסביר מי שעתיד להיכנס לתפקיד שר הביטחון במקומו של משה יעלון, כי נכון לרגע זה הצוותים הגיעו למבוי סתום בנוגע לדרישת המפלגה לפנסיות לעולים מברית המועצות, וכי עד שלא תוצג הצעה אחרת, המו"מ לא יתחדש. 



"בימים האחרונים ניהלנו מו"מ קואליציוני על כמה וכמה נושאים שבמרכזם ביטחון ורפורמה פנסיונית. לצערי, אנחנו עדיין לא הגענו להסכמות בנושא הרפורמה ואנו מחכים להצעה אחרת", אמר ליברמן. לדבריו, "אנחנו לא רוצים שיזרקו לנו עצמות ולצערי ההצעות ממשרד האוצר אלה הצעות שאנחנו לא יכולים לקבל. אבל אם יש רצון טוב - אפשר לפתור את זה".
 

"הדלפות מעוותות של האוצר"


בהודעה שיצאה מטעמו של שר האוצר בנוגע למגעים, נטען כי ליברמן סירב להצעה לפיה לא רק העולים מברית המועצות ייהנו מהפנסיות, אלא גם שאר אוכלוסיית הקשישים. עוד נטען ע"י אנשיו של כחלון כי הסיבה לפיצוץ בשיחות הייתה הסירוב של ישראל ביתנו. ליברמן האשים את האוצר בהדלפות מעוותות ואמר כי הרפורמה היא פנסיונית עבור כולם ולא לעולים בלבד כפי שמציגים אותה. זה בא לתקן עיוותים ולעזור לשכבות החלשות, לצערי הרוב הם מחבר העמים, אך אני לא מבין את הניסיון הציג את זה כמשהו לאומתי בהשוואה לאחרים". עוד אמר: "אלה הדלפות מעוותות ומנוגדות, כל מה שיצא ממשרד האוצר ונאמר בתקשורת הרוסית זה הפוך ממה שיצא בתקשורת הישראלית". 


אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ההתנצלות בפני נתניהו



במהלך דבריו התנצל ליברמן בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו על שכינה אותו נוכל, רמאי ושקרן: "אני מודה ומתוודה שבלהט הוויכוח הפוליטי נאמרו מילים שלא היו צריכות להיאמר ואני מתנצל. לא הייתה לזה שום הצדקה וגם אם לא נגיע בסופו של דבר להבנות ואשאר באופוזיציה, אני סבור שהדברים לא היו צריכים להיאמר ואני בוודאי לא מושלם".

"לא בטוב טעם"


בהמשך להתייחסות לפנסיות העולים, אמר יו"ר ישראל ביתנו: "ההצעה שקיבלנו היא כזאת שלא בטוב טעם. אנחנו לא עושים מניפולציות, לא תדרכתי אף אחד ולא דיברתי עם עיתונאי ואני מצטער שהדברים התגלגלו ככה. חרקנו שיניים בניהול המו"מ, כשראש הממשלה ושר האוצר ידעו מהרגע הראשון מה הדרישות, הסכומים והקריטריונים. זה נותן תחושה לא טובה, האם יש משהו שמסתתר מאחורי ההתעקשות של משרד האוצר?". כמו כן ביקש להדגיש: "הדרישות שלנו היו עקביות אחרי שהסתיימו הבחירות, ניהלנו מו"מ באותם הפרמטרים ואם אחרי הבחירות היו מציעים לנו את הפנסיה ואת תיק הביטחון - היינו מסכימים וזה היה מסתיים שם. באנו בידיים נקיות ואמרנו שננהל מו"מ נקי פתוח שקוף".
 
"לאורך הדרך הדגשנו שאין לנו ציפייה לקבל את 100% מהדרישות וניהלנו מו"מ בכוונה לסיימו מהר ככל האפשר. היינו מוכנים להתפשר על לא מעט נושאים ועשינו זאת כדי להוכיח רצון טוב - בנושא דת ומדינה ובנושא עונש מוות למחבלים התפשרנו, אבל יש את שני הנושאים האלה שלא נוותר עליהם", הדגיש ליברמן.