דוח מבקר המדינה שיפורסם היום (שלישי) יעסוק בפרשת "ביביטורס" ובחשדות למימון טיסותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובניו, על ידי גורמים זרים בעת כהונתו כשר אוצר. ניצב משנה בדימוס נחום לוי, לשעבר סגן ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, הוא היועץ שחקר את פרשת "ביביטורס" במשרד מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס. בראיון לרינה מצליח וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" אמר: "בחומר שאני בדקתי היה חשד לפלילים, שיכול להיות שהיה נעלם לאחר בדיקה, אבל אותו היה צריך לבדוק, אלא שאף אחד לא בדק. העניין הזה 'נמרח' ול'מריחה' יכולות כל מיני סיבות. הראשונה היא שאין ראיות, השנייה שעושים 'איפה ואיפה', שלישית שלא מתחשק לבדוק, רביעית ש'גוררים רגליים'. אתמול פורסם ששוב הועבר חומר למשטרה לבדיקה, אז מה קרה לחומר שנמצא לפני שנתיים?".



"מה שאני בדקתי זה לא הדוח שמתפרסם עכשיו", הבהיר לוי. "אני בדקתי את הפרשה בלשכת מבקר המדינה, בדקתי בכוחותיי הדלים, מה שניתן לבדוק בארץ, כי כידוע מבקר המדינה לא בודק בחו"ל. זו הייתה בדיקה שטחית בארץ, בסמכויות שיש למבקר המדינה ולא יותר מכך. כדי לבדוק את הפרשה הזאת היה צריך לבצע חיקורי דין בחו"ל, כי כל נותני המתנות, כל הגברים, מעל ל-10 אנשי עסקים, נמצאים בחו"ל וכדי לחקור אותם צריך להגיע לחו"ל. מי שמבצע חיקורי דין בחו"ל זו משטרת ישראל, באמצעות משרד המשפטים וזה לא נעשה". גולן הציע שאולי לא היו ראיות, ולוי השיב: "איך אפשר להגיע למסקנה שאין ראיות אם לא בודקים ולא חוקרים? זו מסקנה באוויר. כדי להגיע למסקנה שאין ראיות מישהו צריך לבדוק את הנושא הזה".




גולן ומצליח שאלו האם קיים דמיון לפרשת "ראשון טורס" בה הואשם וזוכה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. "זה לא דומה לאולמרט", ענה לוי. "אי אפשר להגיד שזה דומה או שונה, כי אף אחד לא בדק שום דבר. למה לא בדקו? כי היה 'כדרור' באמצע המגרש בין היועץ לבין המבקר, ומשיכת זמן, ולא ענו לדוח וכן ענו לדוח. מצער לאן שהגענו, שרק לאחר ארבע-חמש שנים מתפרסם דוח של מבקר המדינה בנושא. ה'כדרור' המיותר של הכדור בין משרד היועץ למשרד המבקר מביא בסופו של דבר לתוצאה של 0:0, וגם זה בקושי, כי על 0:0 בכדורגל מקבלים נקודה ופה אפילו נקודה לא מקבלים".



"'החטא הקדמון' של הפרשה הזאת מתחיל עם פרסום התחקיר של רביב דרוקר במרץ 2011", הדגיש לוי. "אז רשויות האכיפה, משטרת ישראל, יחא"ה והיועץ המשפטי לממשלה, לא זיהו שבתחקיר הזה יש פוטנציאל או חשד לעבירות פליליות. יכול להיות שהיה מתברר אחר כך שאין כלום, אבל יש חשד לכאורה והיה מקום לבדוק. לאחר שמבקר המדינה לינדנשטראוס, שהיה מאוד 'מיינדד' לנושא השחיתות, ראה שאף אחד לא מרים את הכפפה, הוא החליט שמשרדו יבדוק את הפרשה והטיל את זה עליי".



עריכת תוכן 103FM: אסף נבו