שר החינוך ויו"ר מפלגת "הבית היהודי" נפתלי בנט מתנה את צירוף "ישראל ביתנו" בראשות אביגדור ליברמן לקואליציה, בשינוי אופי פעולת הקבינט המדיני-בטחוני. בראיון לרינה מצליח וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" התייחס היום (שלישי) בנט לדרישתו ואמר: "מזה שנתיים וחצי אני הופך עולמות, כדי שהגוף העליון שמפקד על צבא ההגנה לישראל, הקבינט, יעבוד כמו שצריך. לפעולה הזאת יש משמעות בחיי אדם. אם היה קבינט שלא ממודר ויודע את האינפורמציה, 'צוק איתן' היה יכול להימשך שבוע ולא 51 יום והיו נחסכים חיי אדם".



"זה לא סוד, תשאלו כל חבר קבינט, שלא ידענו על מנהרות הטרור, שחודרות ליישובי עוטף עזה עד בסמוך למלחמה. מי שהביא את זה לקבינט הייתי אני. מלחמה לא צריכה להתנהל כשנפתלי בנט יורד לשטח, אוסף מידע, מביא אותו לקבינט, וחושף את חברי הקבינט לאסון פוטנציאלי. לולא הייתי עושה את זה היינו כחוט השערה מול מגה-פיגוע של חדירת עשרות או מאות לוחמי קומנדו-חמאס, ובשביל זה צריך קבינט, זה לא משחק ילדים", הדגיש בנט.




"באתי עם תוכנית לא גדולה" הסביר השר, "שכוללת הכשרת חברי קבינט חדשים בשורה של מפגשים וירידה לשטח, כדי שיהיה להם בכלל בסיס לשאול ולהבין. שנית, מזכיר צבאי חזק, שעובר בין חברי הקבינט פעם-פעמיים בשבוע, מגיע אלינו ללשכה, ואני יכול לתחקר אותו. אני מבקש גישה מודיעינית מורחבת לחברי הקבינט, ועוד כמה דברים שאני לא רוצה להרחיב עליהם. צריך להבין שעל פי החוק, לא ראש הממשלה ולא שר הביטחון הם מפקדי הצבא, בסוף זה האצבעות של חברי הקבינט". 


בנימין נתניהו ונפתלי בנט. צילום: פלאש 90



"לשרים בקבינט אין את הכלים הנכונים"


מצליח טענה שעדיף אנשים שבאים לקבינט עם "ראש פתוח" ולא עם מידע מוקדם, והשר ענה: "לא נכון. אני מספר אחד בעניין של 'ראש פתוח' ומאמין בעזרים, אבל גם ב'ראש פתוח' אתה צריך הכשרה מינימלית. זה כל כך טריוויאלי שחברי קבינט יעברו הכשרה. מפקד מחלקה בצבא עובר הכשרה של חצי שנה, אבל המפקד של המפקד של המפקד שלו, שזה הקבינט, לא עובר שום הכשרה. יש היום שרים חדשים, שמעולם לא היו בקבינט, הם לא עברו שום הכשרה כדי לתת להם את הכלים להרים אצבע לכאן או לכאן".

"יש שני טעמים למה דווקא עכשיו", אמר השר בנט. "הראשון הוא שעכשיו יש לנו את לקחי 'צוק איתן'. אולי גדול הלקחים מ'צוק איתן' זה שצריך שיהיה מפקד עליון של הצבא, מיומן, מעמיק, מבין, מתחקר, מבקר, ואז דברים רעים מאוד שקרו, ויכלו לקרות, לא היו קורים. שנית, אני כיום השני הכי ותיק בקבינט אחרי ראש הממשלה, ואני בסך הכל שלוש שנים בעניין הזה. או שאנחנו תופסים ברצינות את העניין, או שחבל על הזמן". "ליברמן ותיק ממך בקבינט", העירה מצליח. "הוא עוד לא בקבינט", ענה בנט. גולן ציין שכרגע ראש הממשלה נמצא בלחץ, ולכן לבנט יש הזדמנות לדרוש. "אני לא מבקש ג'וב, או הקמת מאחז, או כסף קואליציוני", ענה השר, "אלא משהו שהוא כל כך מתבקש, שכל אזרח במדינת ישראל ששולח את הילד שלו לצה"ל וחלילה לשדה הקרב, יידע שאם שלחנו לפעולה, שלחנו בצדק, ואם נמנענו מפעולה, אז תושבי עוטף עזה צריכים לדעת שבצדק".

מצליח: "אם לא מאיימים על נתניהו - הוא לא עובד"


"ביקשתי את זה בשקט 5,6,7 פעמים בשנתיים האחרונות", ציין השר בנט. "במשא ומתן הקואליציוני להקמת הממשלה העליתי את הדרישה ונאמר לי 'אל תכניס את זה כתנאי, אנחנו נדאג לזה', וכלום לא קרה. גם בימים האחרונים פניתי אליו בשקט בעניין הזה, ולצערי שום דבר לא קרה, זה רק מוסמס. "יש לנו ראש ממשלה שאם לא לוחצים ומאיימים עליו הוא לא עובד, לא פועל, לא משנה, לא מקבל רעיונות לשינוי, אבל בסוף הוא ייכנע", אמרה מצליח, והשר בנט הגיב: "אני לא רואה בזה כניעה. אני חושב שזה יכול להירשם לזכותו של ראש הממשלה שהוא משדרג".


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו