פרסום דוח מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, עורר היום (שלישי) תגובות מצד רה"מ בנימין נתניהו, התנועה לאיכות השלטון וחברי כנסת שהתייחסו לנתונים אודות פרשת ביביטורס, שעיקרה מימון הטיסות של נתניהו ובני משפחתו בתקופת כהונתו כשר האוצר וחבר כנסת. מטעמו של רה"מ נתניהו נמסר בתגובה: "אחרי שנים של כותרות מפוצצות ופרסומים בהיקף אדיר מתברר שההר הוליד עכבר. במשך שנים ארוכות סורקים את נתניהו ורעייתו במסרקות ברזל ולא מוצאים כלום - כי אין כלום".



נתניהו מכחיש את החשדות כי היה מימון כפול בטיסותיו: "בנסיעותיו של מר נתניהו לא היה שום ניגוד עניינים, שום מימון כפול ושום דבר בלתי חוקי. היועץ המשפטי לממשלה כבר בדק את החומר שהעביר אליו המבקר ב-2013 וקבע שאין שום סיבה לפתוח בחקירה. אנו משוכנעים שכך יהיה גם עם הספיח שהועבר אליו ב-2015".



עוד הודגש בתגובה לדוח המבקר כי ישנה תחושה של רדיפה אחר רה"מ נתניהו: "מבקר המדינה קובע שנתניהו נהג בדיוק כמו שרים אחרים ושבאותה תקופה עדיין לא נקבעו הכללים לנסיעות שרים. הכללים לגבי נסיעות שרים נקבעו רק ב-2008, בעוד שהדוח מתייחס לתקופה עד 2005. הניסיון להחיל רטרואקטיבית על נתניהו, ורק על נתניהו, כללים שנקבעו אחר כך אינו ראוי. התחושה היא שמדובר בדין מיוחד לנתניהו, ודין אחר לכל היתר".



לגבי הצטרפותה של רעיית רה"מ, שרה נתניהו נטען בתגובה כי "גברת נתניהו הצטרפה לנסיעותיו של בעלה כמקובל לגבי רעיות ראשי ממשלה לשעבר ולעתים גם לרעיות שרים. הגופים החיצוניים שהזמינו את נתניהו הם גופים ציבוריים כמו הבונדס, השדולה לטובת ישראל בבריטניה, מוסדות חינוך וכדומה".




"הדוח מצייר תמונה מטרידה ביותר"



בתנועה לאיכות השלטון הביעו צער על פרסומו המאוחר של הדוח. "יש להצר על כך שדוח חשוב כל כך יוצא כמעט חמש שנים תמימות לאחר שהחל להיכתב, ולמעלה מעשור לאחר שהתרחשו האירועים אותם הוא בודק".



בתנועה לאיכות השלטון מוסיפים כי "הדוח מצייר תמונה מטרידה ביותר של נבחר ציבור אשר התעלם באופן עקבי ושיטתי מנורמות שלטוניות רצויות המצופות ממנו גם בהעדר אסדרה ברורה, תוך שהוא נמצא במצב של חשש לניגוד עניינים, ולו למראית עין, בהעדר שקיפות ותוך התעלמות מחובות הדיווח החלות עליו כשר בממשלה. התנהלות זו, גם אם נמצא שאינה פלילית, לאחר בחינה ארוכה ומסורבלת של היועץ המשפטי הקודם, הינה בוודאי לא התנהלות המצופה מנבחר ציבור בתפקיד הבכיר של שר. לא כל מה שלא אסור במפורש – מותר".



לאחר פרסום הדוח הבהירה התנועה למען איכות השלטון כי היא דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי לנוכח חלוף הזמן והמעשים המיוחסים לרה"מ, להאיץ את בחינת החומרים שהעביר לו מבקר המדינה, ולפרסם בהקדם את תוצאותיה של הבדיקה הפלילית".



נתניהו ומנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
נתניהו ומנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90



במערכת הפוליטית חבר הכנסת מיקי רוזנטל התייחס למועד פרסום הדוח ואמר כי כי "הטיוח בפרשת ביביטורס חמור יותר אפילו מהתנהלותו של ראש הממשלה. זו אחת המריחות החצופות שנעשו פה על-ידי שומרי הסף, הן היועץ המשפטי לממשלה הקודם והן על ידי מבקר המדינה הנוכחי".



בעמוד הפייסבוק שלו רוזנטל הטיל את האשמה על היועץ המשפטי לשעבר, יהודה וינשטיין וככתב כי "כי "הטיוח מתחיל מפיטורי נחום לוי, חוקר המשטרה שחקר את התיק במשרד המבקר וחיבר מסמך הקובע כי נפל חשד לפגיעה בטוהר המידות בהתנהלות בני הזוג נתניהו. לאחר מכן, משך היועמ"ש וינשטיין זמן. הוא ידע שעל העבירות המיוחסות לנתניהו תחול התיישנות. לכן, הוא מורה למשטרה לבדוק (לא לחקור) 'הבדיקה' נמשכת כמעט שלוש שנים בסופה מחליט היועץ המשפטי לסגור את התיק בטענה שחלף זמן רב ועל חלק מהעבירות חלה התיישנות. מי שמרח את הזמן נזכיר, הוא וינשטיין עצמו".



עוד הוסיף ח"כ רוזנטל כי הבדיקה המחודשת היא חסרת טעם: "המבקר שפירא יודע כי על החומרים חלה התיישנות ואין טעם לפתוח בעוד חקירה – ובכל זאת עיקר את הדוח שהוא מפרסם היום לא כולל בו ממצאים חמורים על המימון הכפול של נסיעות נתניהו ומשפחתו שהוא עצמו מצא. את תפוח האדמה הלוהט הזה הוא מעביר ליועץ, שיקבור את הסיפור סופית"