שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר היום (שני) במליאת הכנסת כי הוא נוטה לתמוך בהצעת החוק להגבלת כהונתו של ראש ממשלה בישראל לתקופה של שתי קדנציות. במסגרת שעת השאלות לשרים, שאלה יוזמת החוק, ח"כ מרב מיכאלי את השר בנט, האם יתמוך בהצעה להגביל את הכהונה. השר בנט ענה שנטייתו חיובית ויבחן את הנושא: "מסכים שכוח משחית, וכוח מוחלט ודאי משחית".



ח"כ מיכאלי הסבירה כי הגישה את הצעת החוק על מנת לחזק את היציבות השלטונית. "דמוקרטיות חזקות וגדולות מאתנו, יש אצלן הגבלת כהונה למי שעומד בראש הפירמידה לשתי קדנציות. שתי קדנציות הן שמונה שנים והאמירה היא שמעבר לזה שאת מקבלת את כל המוטיבציה למלא את הקדנציה עד הסוף, משום שלא תוכלי לעשות כמה שיותר קדנציות אחת אחרי השנייה, יש הגבלה של הכוח. כשיש יותר מדי כוח בידיים מעטות יותר מדי זמן, יש עיוותים במערכת". בפנייה לבנט הוסיפה מיכאלי: "שאלתי אליך היא האם תתמוך בהצעת החוק שלי להגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות?"



בנט התייחס לחוק בארצות הברית המגביל את כהונת הנשיא לשמונה שנים. "באמת רואים שנשיא בקדנציה השנייה הוא מה שנקרא באטרף לקדם את האג'נדה שלו, אצל אובמה זה סוגיית קובה וסוגיית איראן, סוגיית הרפורמה במערכת הבריאות. כל מני דברים שהם בנפשו ולמעשה הוא נותן דין רק לעם ולהיסטוריה. ולכן אני רואה חשיבות לעניין הזה".



בהקשר להגבלת הכהונה בישראל אמר בנט: "בגדול, הנטייה שלי היא חיובית בסיפור הזה, אבל צריך לעשות דברים בהיבט פרוספקטיבי ולא רטרואקטיבי, כלומר זה לא הוגן לבוא למישהו עכשיו באמצע כהונה. אז אנחנו נביא את זה לסיעה ונדון בזה בימים הקרובים, עדיין לא גיבשנו עמדה סיעתית".



בהסתייגות הוסיף בנט כי "הכיוון הוא מבורך. כן הייתי מנסה למצוא את ההשלמה שזה לא רק להגביל לשמונה שנים אלא לאפשר את הארבע פלוס ארבע שנים. כי היום אני רואה ערך לאומי גדול ביציבות ממשלתית. אנחנו צריכים למצוא את הנוסחה מצד אחד להגביל ומצד שני לממש את הפוטנציאל של ארבע שנות כהונה".



"למנוע ניוון וניתוק"


כזכור, בתחילת החודש סערו הרוחות בליכוד לאחר שח"כ אורן חזן הודיע במפתיע כי בכוונתו לתמוך בהצעת חוק של האופוזיציה להגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות. כאמור, מדובר בהצעת חוק שיזמה יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ מרב מיכאלי, אליה הצטרפו כל ראשי סיעות האופוזיציה ובהם יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וגם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה.



מרב מיכאלי דורשת את הגבלת כהונת רה"מ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מרב מיכאלי דורשת את הגבלת כהונת רה"מ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ההצעה כבר נפלה במושב הקודם של הכנסת, אבל פתיחת מושב הקיץ של הכנסת מבקשת ח"כ מיכאלי להעלות את ההצעה שוב להצבעה כשהפעם מקווים באופוזיציה שגם בליכוד ימצאו לה תומכים. ח"כ חזן אמר למעריב אונליין: "בכוונתי לתמוך בהצעת החוק לכשתועלה בכנסת ואשמח אף לצרף את שמי ליוזמי החוק".



לדבריו לא מדובר בנקמנות אישית שלו בעקבות השעייתו מסגנות יו"ר הכנסת ומחברותו במספר ועדות: "התמיכה שלי בהצעה היא אידיאולוגית. אני לא מבין מדוע כשח"כ מביע עמדה אידיאולוגית מחפשים אצלו מיד נימוקים אינטרסנטיים אישיים. כבר בראשית הקדנציה הבעתי תמיכה ברעיון של הגבלת כהונת כל ראש ממשלה לשתי קדנציות ובלבד שימשכו שמונה שנים מלאות. אני עצמי לא מתכנן להיות ראש ממשלה אבל גם אם אהיה יספיקו לי שתי קדנציות".



בהצעת החוק של ח"כ מיכאלי ושותפיה נאמר כי "קיימת חשיבות רבה בממשל דמוקרטי לתחלופה של האישיות העומדת בראש המערכת, על מנת למנוע ניוון וניתוק. דמוקרטיה אינה מלוכה, והכרחי שלא ייווצר שלטון שבראשו עומד אותו אדם במשך שנים ארוכות".



בנוסף, מסבירים יוזמי ההצעה כי הגבלה לשתי קדנציות רצופות בלבד מייצרת יציבות שלטונית. התמריץ לראש הממשלה הוא לשמר את הקואליציה שלו ולא למהר לבחירות נוספות. "לפיכך מוצע לקבוע הגבלה חוקתית לפיה כהונת ראש הממשלה תוגבל לשתי קדנציות רצופות. למען הסר ספק יצוין שמגבלה זו אינה נוגעת לזהות המפלגה שהעומד בראשה ירכיב את הממשלה, וייתכן שתהא זו אותה המפלגה במשך עשרות שנים. זאת, על מנת שלא לפגוע ברצון העם, אם יש רוב שמבקש לשמר מדיניות קיימת".