"יש שלושה סוגים של ימין. ימין מתון, ימין קיצוני וימין טיפש", כך אמר הבוקר (שלישי) ח"כ בני בגין בעקבות ההתלהבות שאחזה לדבריו בקרב גורמים בימין בעקבות התפטרותו של שר הביטחון משה בוגי יעלון וכניסתו לתפקיד של אביגדור ליברמן.



בגין, שכינה לאחרונה את ההחלטה למנות את ליברמן לתפקיד הבכיר "מינוי הזוי" ואמש נמנע בהצבעה על אישור מינויו במליאת הכנסת, מתח בראיון לגל"צ ביקורת על אותם גורמים בהתיישבות ובליכוד, שעלזו ועלצו לדבריו לנוכח התפטרותו של משה בוגי יעלון וכניסתו של ליברמן לתפקיד והסביר כי אליהם הוא מכוון כשהוא אומר "ימין טיפש".



"אני לא בין אלה הממיינים והמתייגים אנשים. ליברמן הציג רק אתמול את משנתו והיא לא חדשה לכן פליאתי על אותם חברים, חלקם גם בין התושבים היהודים למשל בשומרון, שזוכרים בוודאי את הדעה שהוא השמיע שהגבול המערבי של אותה מדינה ערבית שאני רואה בה מדינת אש"ף בשלב ראשון ומהר מאוד מדינת חמאס, שהגבול שלה צריך לעבור לאורך כביש 6, אז לעלוז שאדם בעל דעות כאלה שמגיע למשרד הביטחון מצד תושבים בשומרון ומצד אנשים בליכוד מוביל אותי למסקנה הזאת", הסביר ח"כ בגין.



באותו הקשר מתח בגין ביקורת על ההצהרות שהשמיעו אמש נתניהו וליברמן על תמיכתם ברעיון שתי המדינות ובתכנית השלום הערבית. "שמעתי שראש הממשלה רוצה להוביל להקמת מדינה נוספת לצד מדינת ישראל ביו"ש. הוא יודע שהרעיון לא מוסכם על סיעת הליכוד בכנסת ולא על הממשלה שהוא עומד בראשה", אמר בגין והוסיף כי "שר הביטחון החדש הצטרף אליו מיד בהבעת תמיכה בתכנית כזאת וגם הבעת תמיכה ביוזמת השלום הערבית שכוללת זכות השיבה".



עוד אמר בגין: "ראיתי עליצות שמחה שאחזו בכמה מפעילי הימין כאשר ראו שהמבצע הושלם ושר הביטחון בוגי יעלון התפטר מתפקידו. זאת אומרת אדם שהיה מחוייב לחלוטין להתנגדות להקמת מדינת אש"ף/חמאס לא מקובל עליהם. אבל אדם שהבטיח כיבוש עזה, מיגור הטרור ועונש מוות כשר למהדרין".



"אדם שהיה מחוייב לחלוטין להתנגדות להקמת מדינת אש"ף/חמאס לא מקובל עליהם". יעלון. צילום: אבשלום ששוני
"אדם שהיה מחוייב לחלוטין להתנגדות להקמת מדינת אש"ף/חמאס לא מקובל עליהם". יעלון. צילום: אבשלום ששוני



"ישבתי בממשלה ארבע שנים עם ליברמן כשר החוץ", המשיך חבר הכנסת. "יחסינו היו יחסי עמיתים מתוקנים אבל שפטתי את התאמתו לתפקיד החדש על פי הצהרותיו שלו. כיוון שראש הממשלה התגאה בצדק שהוא מנהל מדיניות שקולה זהירה אחראית ומתונה למדתי מהצהרותיו בשנים האחרונות של ליברמן באופוזיציה שהוא עתיד לבקש לנהל מדיניות לא שקולה לא זהירה לא אחראית ולא מתונה".



"אם יתברר שמילה היא רק מילה ותהיה מדיניות אחרת מצדו של שר הביטחון כפי שראש הממשלה היה רוצה לראות אותה, וגם אני נמנה על התומכים במדיניות זהירה, אשמח לראות מדיניות כזאת מתבצעת", הוסיף בגין.



ח"כ בגין סיפר כי כבר בשבוע שעבר הודיע ליו"ר הקואליציה היוצא, צחי הנגבי, וליו"ר הקואליציה הנכנס, דוד ביטן, כי ימנע בהצבעה על אישור ליברמן לשר הביטחון. הוא הסביר כי לא הצביע נגד משום שהוא חבר בקואליציה וחלים עליו אותם כללים החלים בדרך כלל על חברי הקואליציה אך הוסיף כי "גם הצעד הזה של הימנעות בלבד בהודעה על הרחבת הממשלה הוא נדיר בחיי הכנסת".



ח"כ בגין אישר כי ראש הממשלה הציע לו לאחרונה להתמנות כשר בלי תיק בממשלה וכחבר בקבינט המדיני ביטחוני אך הוא דחה את ההצעה.


"הייתי חבר הממשלה בתפקיד דומה לזה שהוצע לי כשר בלי תיק בין 2013-2009. על פי עדות כמה מעמיתי תרמתי תרומה מסויימת. על פי הערכתי לא אוכל לתרום לממשלה הנוכחית בגלל ההרכב והאופי שנושאת עבודת הממשלה בשנה האחרונה".



"כמובן שהעובדה שהתחלף שר הביטחון, שחברי שר הביטחון הטוב, המצויין והמשובח בוגי יעלון עזב את הממשלה והובא תמורתו ח"כ ליברמן, שהושבע אתמול כשר הביטחון, איננה מקלה או לא היתה מקלה על יכולתי לתרום לעבודת הממשלה כפי שהבנתי מגעת שצריכה להיות תרומה. כיוון שיש לי קנה מידה יכולתי להשוות ובתנאים האלה חשבתי שזה לא יעיל ולא מועיל שאשב ליד שולחן הממשלה".



הוא אמר כי בכוונתו להמשיך ולנסות לתרום מיכולותיו כחבר כנסת אך ציין עם זאת כי "זה באופן כללי שנעשה קצת יותר קשה לפעול בציבור בנוסח שאני חושב שהוא ראוי על פי המיזוג בין הגישה הלאומית לבין הגישה הליברלית. בין צרכי הלאום לבין דרישות מינימום לשמירה על זכויות אדם וזכויות אזרח".