"הדרך לשלום איננה עוברת דרך ועידות בינלאומיות שמנסות לכפות הסדר, מקצינות את התביעות הפלסטיניות ועל ידי כך מרחיקות את השלום", כך אמר הערב (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הענקת תואר MD בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת בהתייחסות לוועידת שרי החוץ בפריז ביום שישי שמטרתה לקדם את היוזמה הצרפתית.



לדברי ראש הממשלה, הדרך לשלום עוברת דרך מו"מ ישיר וללא תנאים מוקדמים בין הצדדים. "כך היה בעבר כשהשגנו שלום עם מצרים וגם עם ירדן וכך צריך להיות עם הפלסטינים. אם המדינות שמתכנסות השבוע בפריז באמת רוצות לקדם את השלום, עליהן להצטרף לקריאתי לאבו מאזן לבוא למו"מ ישיר כזה. זוהי הדרך לשלום - אין בלתה".



עוד אמר נתניהו כי "אנחנו מגנים על הארץ, אנחנו שומרים על גבולותיה מול גולן, מול עזה, מול גבול הדרום. עם זאת, איננו מפסיקים לחפש נתיבים לשלום – כולל בסיוע התפתחויות חשובות באזור". 



דבריו של ראש הממשלה באה לאחר קריאתו של שר האוצר משה כחלון למחנה הציוני להצטרף לממשלה. "זה לא הזמן והמקום לפרט", אמר שר האוצר, "אבל יש לנו אפשרות נדירה לתפנית משמעותית ברמה האזורית. כינונה של ועידה אזורית במסגרתה מיוצגים כלל בעלי העניין באזור, היא מתווה חשוב, רצוי וראוי. אני ומפלגת כולנו נתמוך בו ונקדם אותו בכל הכוח".



לדבריו, ועידה כזו תשנה את כללי המשחק, תפתח אפיקים נוספים להתקדמות מדינית ויש בה בכדי להוציא את היחסים בינינו לבין שכנינו מהקיפאון בו הם נמצאים. "מהלך כזה יהיה זרז משמעותי להרחבה נוספת של הקואליציה ואני לא חושב שהמחנה הציוני יוכל להימנע מלקחת חלק באתגר כזה", הוסיף.



הזדמנות נדירה. משה כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
הזדמנות נדירה. משה כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



שר האוצר ניצל את ההזדמנות לקרוא ליו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג וחבריו במחנה הציוני להצטרף לממשלה. "מהאופוזיציה לא עושים תהליך מדיני ולא מייצרים שינוי. אני מכיר בחשיבותה של אופוזיציה במשטר דמוקרטי אבל יש כאן חלון הזדמנויות היסטורי וזה הזמן שלהם לתת יד למהלך", אמר.



"רה"מ חושב שמדינה פלסטינית היא טעות"


ואילו מוקדם יותר אמר חבר מפלגתו של ראש הממשלה, ח"כ מיקי זוהר, בראיון לרדיו 101.5FM, כי ראש הממשלה חושב שהקמת מדינה פלסטינית היא טעות. "הציבור במדינת ישראל הצביע בצורה ברורה לממשלת ימין לאומית וזה מה שהוא מקבל היום", אמר ח"כ זוהר. לדבריו, "המשפט הראשון לגבי 'שתי מדינות לשני עמים' – לא יהיה ולא יקרה. אנחנו נוודא את זה. כולם יכולים לומר, יש עניין של לומר ויש עניין של לעשות. אנחנו מתנגדים להקמת שתי מדינות לשני עמים. אגב, ראש הממשלה, אם שואלים, מעולם לא אמר שהוא מאמין ברעיון, הוא רק אמר שהוא מחויב לרעיון והסיבה שהוא מחויב לרעיון זה בגלל אותם הסכמים ארורים שנקראים הסכם אוסלו". 



ח"כ זוהר הוסיף: "ראש הממשלה חושב שהקמת מדינה פלסטינית היא טעות. אני יכול לומר את זה לא בשמו, אני אומר את זה בשמי, ככה אני חש. אני חושב שראש הממשלה לא מאמין ברעיון הזה, אבל ברור שיש הסכמים בינלאומיים, לא הסכמים טובים, שאנחנו צריכים לראות, למצוא דרך, איך אנחנו יכולים להיפטר מהם, כי ההסכמים האלה פשוט יכולים לגרום נזק בלתי הפיך לביטחון אזרחי המדינה".