הרוב המוחלט של הארגונים שיסומנו על ידי משרד המשפטים בהצעת החוק השנויה במחלוקת, שכונתה "חוק העמותות" ונמצאת בהליך חקיקה - הם מהמפה השמאלית של הפוליטיקה, כך דווח בג'רוזלם פוסט. הג'רוזלם פוסט השיג באופן בלעדי את רשימת הארגונים הבלתי-ממשלתיים שמראים כי 23 מתוך 25 הארגונים והעמותות הם מהמפה השמאלית, כשהשניים הנותרים נחשבים למרכז או ללא שיוך פוליטי. אין אף ארגון ימין ברשימה.

הארגונים הנכללים ברשימה הם: הועד הציבורי נגד עינויים בישראל; עקבות - המכון לחקר הסכסוך הישראלי-פלסטיני (ע"ר); אלמרסד - המרכז הערבי לזכויות האדם ברמת הגולן (ע"ר); האגודה לתרבות ערבית (ע"ר); זוכרות (ע"ר); מרכז הייעוץ הערבי לחינוך; נאמנות הלו בע"מ (חל"צ); קואליציית נשים לשלום (ע"ר); מרכז לקידום פליטים אפריקאים (ע"ר); יש דין - ארגון מתנדבים לזכויות האדם (ע"ר); הקרן לשיתוף פעולה כלכלי; מי מרוויח (ע"ר); במקום - מתכננים למען זכויות תכנון (ע"ר); ירושלים דלמטה; ח.ל. חינוך לשלום בע"מ (חל"צ); בצלם - מרכז המידע הישראלי לזכויות אדם בשטחים (ע"ר); הטלוויזיה החברתית - לקידום סדר יום חברתי בישראל (חל"צ); עיר עמים (ע"ר); שוברים שתיקה בע"מ (חל"צ); גישה - מרכז לשמירה על הזכות לנוע (ע"ר); מרכז מאקרו לכלכלה מדינית (ע"ר); עמק שווה בע"מ (חל"צ); המוקד לפליטים ולמהגרים (ע"ר); סיכוי - העמותה לקידום שוויון אזרחי (ע"ר); עמותת המרכז הישראלי להגירה בינלאומית ולקליטה (ע"ר).
הצעת החוק של משרד המשפטים הוחזרה אתמול לוועדת חוק חוקה ומשפט, אחרי שעברה את הקריאה הראשונה במליאה, הדורשת מכל ארגון שאינו ממשלתי המקבל יותר ממחצית מהמימון שלו ממקורות פוליטיים זרים - לזהות עצמו ככזה בכל פרסום או פגישה עם נציגי הציבור, והביאה למחלוקת גדולה בשל הצפי כי רוב הארגונים הנכללים בהצעת החוק יהיו שמאלניים. הרשימה, שהושגה באופן בלעדי היום, מאששת את החשש הזה.
מוקדם יותר היום, דחה יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט, ח"כ ניסן סלומינסקי, את בקשתם של חברי הכנסת שפנו אליו אתמול לקבל את רשימת העמותות ש"חוק העמותות" שנדון אתמול בוועדה יחול עליהן ואמר כי המידע זמין וגלוי לכל והוא אינו מוכן לתת יד ל"פופוליזם תקשורתי" כהגדרתו. אתמול התברר בוועדה כי חוק העמותות, המחייב עמותות שעיקרן תרומתן ממשלות זרות לחשוף את מקורות המימון, והמקודם בימים אלה לקריאה שניה ושלישית, יחול על 27 ארגונים שכולם למעט שניים הם עמותות לזכויות אדם. את המידע מסרה לוועדה, עו"ד יפית שמר, מרשות התאגידים.

ח"כ מיקי רוזנטל (מחנ"צ) ביקש ממנה למסור לו את הרשימה, אך היא נמנעה לעשות זאת משום שיו"ר הועדה סלומינסקי התנגד לכך. בתגובה שלחו חברי הכנסת רויטל סויד, מיכל רוזין, יעל גרמן, אוסמה סעדי ומיקי רוזנטל מכתב לח"כ סלומינסקי  בדרישה לחשוף את רשימת הארגונים עליהם יחול החוק. הם הביעו חשש שהמהלך נועד להסתיר מהציבור את העובדה שרובן המכריע של העמותות מזוהות עם השמאל.

ח"כ רוזנטל: "הממשלה מצהירה כי זכויות אדם הן ערך מגונה"


ח"כ רוזנטל אמר בתגובה לחשיפת רשימה הארגונים כי "חשיפת רשימת העמותות חושפת גם את הצביעות המכוערת של מקדמי החוק. קודם סומנה מטרה- חיסול ארגוני זכויות אדם, חוק סתימת הפיות המכונה 'חוק העמותות' נתפר במיוחד כך שיחול על עמותות שמאל ועליהן בלבד. זו כמובן הסיבה שיו"ר הועדה סלומיאנסקי אסר על משרד המשפטים להציג בפנינו את הנתונים. בעצם קידום חוק מסוג זה מצהירה ממשלת ישראל כי זכויות אדם הן ערך מגונה מבחינתה".

בפברואר האחרון, עבר בקריאה ראשונה החוק, המכונה גם "חוק השקיפות" של שרת המשפטים איילת שקד, ברוב של 50 תומכים מול 43 מתנגדים. על פי הצעת החוק, עמותה שלמעלה מחמישים אחוז מהמימון שהיא מקבלת - מקורן בממשלות זרות תצטרך להצהיר על כך בכל פרסום, מסמך או פניה לנציגי ציבור. ההצעה לסמן את נציגי העמותות בתגים מיוחדים הוסרה מהצעת החוק לבקשת נתניהו.

 
"אתם, המתנגדים לחוק השקיפות, לא באמת יודעים למה אתם מתנגדים לחוק. כל מי שמביט בכם מהצד מבחין מיד שכבר מזמן עברתם משלב ההתנגדות לחוק בשל אידאולוגיה - לשלב ההתנגדות לחוק בשל פרנויה. ובשלב הזה שאתם נמצאים בו כעת, שלב הפרנויה, אני מרגישה שהטיעונים שלכם מבולבלים ולא מסודרים", אמרה איילת שקד למתנגדי החוק.
 
לדבריה, "המתנגדים 'מייללים בסוג של 'רפלקס פוליטי' על 'מות הדמוקרטיה' ו'הסכנה לשלטון החוק'; אבל האמת צריכה להיאמר - הטענות שלכם סותרות חזיתית אחת את השנייה".
 
שרת המשפטים בקשה לעשות "סדר בראש" והסבירה כי "אחרי שנים שהשמאל הפך את השקיפות 'קרדום לחפור בו' וכלי מנהלי לעשות בו שימוש פוליטי כנגד הימין - התחלתם לחשוב שהשקיפות זו נחלה שירשתם; התחלתם לנהוג בשקיפות "מנהג בעלים". כאילו השקיפות היא נכס שהיה רשום בטאבו על שם אבא שלכם. כאילו אתם 'בנים ממשיכים'".