הוועידה הבינלאומית של שרי החוץ לחידוש המו"מ הישראלי-פלסטיני נערכה היום (שישי) בפריז ללא נוכחות ישראלית או פלסטינית, והגיעה לסיומה בשעות אחר הצהריים (שעון ישראל). הוועידה הסתיימה בהודעה משותפת שבה הביעו המשתתפים את תמיכתם בפתרון צודק ובר קיימא של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, וכן את מחויבותם לפתרון שתי המדינות, ישראל ופלסטין. המשתתפים הביעו את דאגתם מכך שפעולות בשטח, ובמיוחד המשך מעשי האלימות והמשך מדיניות ההתנחלות, מסכנים את סיכויי פתרון שתי המדינות.



המשתתפים הודיעו בסיכום המפגש כי לא ניתן להמשיך בסטטוס קוו, וכי על שני הצדדים להפגין את מחויבותם לפתרון שתי המדינות על מנת לבנות מחדש את האמון וליצור תנאים לסיום הכיבוש הישראלי שהחל ב-1967. כמו כן, המשתתפים אמרו כי יש לפתור את שאלת מעמד הקבע באמצעות משא ומתן ישיר שיבוסס על החלטות האו"ם 242 ו-338, תוך אזכור החלטות מועצת הביטחון וחשיבות יישומה של יוזמת השלום הערבית. המשתתפים דנו בדרכים אפשריות שבהן הקהילה הבינלאומית תוכל לעזור לקדם את הסיכוי לשלום, בין השאר על ידי הענקת תמריצים משמעותיים לצדדים.



עוד הדגישו המשתתפים את הפוטנציאל לשלום וביטחון הכלול הטמון ביוזמת השלום הערבית. הודגש גם תפקיד המפתח של הקוורטט ושל השחקנים האזוריים החשובים שיקדמו את תרומתם של כל המדינות לתרום למעמד זה. שרי החוץ גם בירכו על הצעתה של צרפת לתאם פעילות זו, ועל הסיכוי לזמן לפני סוף השנה ועידה בינלאומית.



שר החוץ של צרפת, ז'אן מארק ארו, שהציג את ההודעה הסופית, אמר כי הוא מקווה שתהליך פריז יוכל לצאת לדרך בסוף החודש, לאחר שיידונו היוזמות האפשריות ויתקבלו הצעות מן המדינות. הוא אמר כי בכוונתו לצאת בהקדם לישראל ולרשות הפלסטינית ולהביא בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, את תוצאות הוועידה. הוא גם הדגיש את חשיבות לוח הזמנים לפתרון הסכסוך. בתשובה לשאלת "מעריב אונליין" אמר כי אזכור זה הנו שלו ואינו מופיע בהודעת הסיכום, אך הובע גם על ידי המשתתפים. הוא חזר ואמר כי התמשכות הסכסוך הישראלי פלסטיני מעלה את סכנת הטרור באזור, ואת ניצולו על ידי דאעש. כמו כן, שר החוץ של מרוקו, סלאח א-דין מזואר, שיבח את היוזמה המצרית ואמר כי יש לעודד דרך זו.



שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'וביר, דחה את דרישת נתניהו לעדכן את יוזמת השלום הערבית. בשיחה עם עיתונאים ובתוכם כתב "מעריב אונליין" אמר כי היוזמה הערבית שהציעה סעודיה ברורה מאוד ומתאימה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריו, "יש בה את כל המרכיבים הנדרשים לפתרון קבע, והגישה כי יש לדלל אותה כדי לספק את רצונה של ישראל אינה הנכונה". עוד אמר אל-ג'וביר כי היוזמה הערבית מספקת תמריצים רבים ועל ישראל לקבל אותה, וכי היא מעולם לא הוסרה מהשולחן, לדבריו "היא עדיין שם ומהווה בסיס איתן לסיום הסכסוך והאופציה הטובה ביותר לפתרונו". אל- ג'וביר סיכם באומרו כי הוא מקווה שהחוכמה תגבר גם בישראל, והישראלים יקבלו אותה.



הכל חסום


בפתח הישיבה אמר שר החוץ הצרפתי ז'אן-מארק ארו, כי נוכח ניסיון העבר, מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים לא עובד ולכן חשוב שהוועדה תתקיים. "היום, הכל חסום. אנחנו לא רוצים להקשות על הצדדים, אך אנו מוכרחים לעזור להם להגיע להסכם". במושב הפתיחה הקצר ישתתפו היום שרי חוץ מ-22 מתוך 26 המדינות שהוזמנו וכן מזכירי האו”ם והליגה הערבית. בין הנעדרים, מטעמי "לוח זמנים", שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושר החוץ הבריטי פיטר המונד. כמו כן השרים מגרמניה ויפן, וארבעתם מיוצגים על ידי סגניהם. 



נשיא צרפת פרנסואה הולנד פתח את הוועידה והציב בנאומו שלושה תנאים לפתרון הסכסוך: הראשון, שאין ואקום במו"מ, וכי החלל הריק יתמלא בפעולות של קיצונים ומחבלים, כפי שקרה בעיראק, סוריה ולוב. הוא הוסיף כי "הסטטוס קוו מעודד אלימות". התנאי השני שהציב - כל דיון בתנאי הפתרון מצריך לקיחה בחשבון של כל האזור. הולנד אמר כי הנסיבות השתנו מאז הוועידות והמו"מים הקודמים וכי הקדימויות ישתנו באזור ויש להתייחס לסכסוך כלא שולי. התנאי השלישי הוא שעל שני הצדדים להגיע לשלום בעצמם ("רק ישראל והפלסטינים יכולים לבחור בשלום") הוועידה לא תוכל לעשות זאת במקומם, אך היא יכולה להעניק להם ערבויות, שיחזקו אותם בהחלטותיהם.



שר החוץ הצרפתי ז'אן- מרק איירו, פרנסואה הולנד ובאן קי מון. צילום: צילום:AFP



"אני יודע שיש ספקות בישראל, עלינו לשכנע את הישראלים והפלסטינים לחדש את המו"מ", אמר הולנד והמשיך כשהוא מציג שתי דרכי פעולה, הראשונה: להדגיש שהשלום יעבור דרך הקמת שתי מדינות, זו לצד זו. השנייה, הקמת קבוצות עבודה לפתרון שיחזקו את ההסכם שיוצג. הקבוצות יעסקו בנושאי הפחתת המתחים באזור, סידורי הביטחון ושיתוף הפעולה האזורי והבין לאומי. הולנד הדגיש כי לצרפת אין שום אינטרסים משלה בתהליך שיזמה, אלא היא "פועלת לפי ההיסטוריה והמחויבויות שלה לאזור, ומתוך ידידות לשני העמים. מטרתה היחידה של הוועידה היא להשיג שלום ולתמוך בפתרון הסכסוך".

מוגריני: "ניתן להתחיל תהליך חדש"


שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, שהשתתפה גם היא בכינוס, אמרה כי האיחוד האירופי עובד על מסגרת חדשה על מנת להביא את הצוותים הישראלי והפלסטיני למו"מ, זאת בהשתתפות סעודיה, מצרים וירדן, וכי היא שמעה בהקשר זה בעניין את הצהרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "זה השדה שבו יוכל להתחיל תהליך חדש", אמרה מוגריני, והודיעה כי דוח הקוורטט (ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם) יפורסם בימים הקרובים וכי הוא יכלול לא רק הערכה על המצב בשטח, אלא גם הצעות לפעילות לקהילה הבינלאומית. עוד אמרה כי הקוורטט מתכוון להמשיך ולתפוס מקום מרכזי בפעולה זו.


שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר, אמר במהלך הדיונים כי בלי פתרון שאלת ירושלים, לא יהיה פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני. כמה נציגים ובהם במפתיע נציג אינדונזיה, אמרו ל"מעריב אונליין" כי העובדה ששני הצדדים הנוגעים בדבר אינם נוכחים בוועידה, מקשה על הפעולה המעשית למציאת פתרון. כולם הסכימו שהדרך תהיה ארוכה.

ז'אן- מרק איירו ופדריקה מוגריני. צילום: AFP



"ללא תנאים מוקדמים, זה ייכשל"


לפני תחילת הדיונים, קיים מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי התייעצות עם שר החוץ של סעודיה לגבי המשך הפעולה בפורום זה, תוך תיאום עם יוזמת השלום הערבית. כבר אמש החלו לנסח פקידים בכירים מהמשלחות את הודעת הסיכום, שאמורה להיות תמציתית ולקבוע את העקרונות העיקריים. צרפת מעוניינת בהודעה מפורטת ומחייבת ככל האפשר, בעוד ארצות הברית, גרמניה ומדינות נוספות מעדיפות הצהרה כללית בלבד. הפקידים הבכירים הדגישו כי המתכונת הבינלאומית לא נועדה להחליף את הצדדים שלא הוזמנו. "כל הפרמטרים בנושאי הליבה יידונו ויוחלטו בין ישראל לפלסטינים. לא צרפת ולא שווייץ הן שצריכות להחליט על כך".

השר אירו אמר אתמול בראיון ל"לה מונד" כי לצורך הסדר, על הפלסטינים להגיע לפיוס ולאיחוד בין הגדה המערבית לרצועת עזה על בסיס רצון בשלום. הוא הוסיף כי "על חמאס לעשות את הצעד הראשון ולהכיר במדינת ישראל ובהסכמים שהושגו ולוותר על האלימות", וציין כי הוא מקווה שתיפתר "המחלוקת על השיטה" עם ראש הממשלה נתניהו. 



בשלב זה עדיין לא ברור מתי תהיה התכנסות המשך לוועידה הנוכחית ובאיזה דרג היא תתקיים. לתהליך אמורות להצטרף בהמשך מדינות נוספות. בימים הקרובים יתפרסם דוח הקוורטט (ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו”ם) בנושא, ויוזמי הוועידה הצרפתים יתחשבו בו בהמשך צעדיהם. 



שר החוץ הצרפתי ז'אן- מרק איירו וג'ון קרי בוועידת פריז. צילום: צילום:AFP


מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, התבטא גם הוא בנוגע לוועידת שרי החוץ בפריז ואמר: ”לפני מאה שנים ניסו סייקס ופיקו להכתיב סדר חדש במזרח התיכון. זה היה שיא הקולוניאליזם באזור, זה נכשל וזה ייכשל גם היום. הדרך היחידה לשלום היא דרך מו”מ ישיר ללא תנאים מוקדמים בתמיכת מדינות ערב ולא בוועידה בפריז. ועידות כאלה רק נותנות לאבו מאזן ולפלסטינים פתח מילוט ממו”מ ישיר איתנו”.

בשגרירות צרפת בתל אביב כבר החלו להיאבק על דעת הקהל הישראלית ופרסמו מסמך שאותו הפיצו לכלי התקשורת וכותרתו "להבין את עיקרי יוזמת השלום במזרח התיכון בשלוש דקות". במסמך כותבים הצרפתים: "כולנו מודעים לקשיים, אבל אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להישאר פסיביים. כל השותפים שלנו נוכחים לדעת שפתרון שתי המדינות מתפורר והמצב הקיים מסוכן. המטרה שלנו היא להניע את כלל הקהילה הבינלאומית כדי שתביא לפתרון פעיל לחידוש תהליך השלום".



שר החוץ הצרפתי ז'אן- מרק איירו ושר החוץ המצרי. צילום:AFP



משרד החוץ תקף את ועידת שרי החוץ בפריז ואמר כי "הכינוס בפריז הוא החמצת הזדמנות. במקום להפציר באבו מאזן להיענות לקריאותיו החוזרות של ראש הממשלה, יש להתחיל מיד מו"מ ישיר וללא תנאים מוקדמים. הקהילה הבינלאומית נענתה לדרישת אבו מאזן ואפשרה לו להמשיך ולהתחמק ממו"מ ישיר דו צדדי וללא תנאים מוקדמים. בדפי ההיסטוריה יירשם שהכינוס בפריז רק הביא להקשחת העמדות הפלסטיניות והרחיק את השלום".