עכשיו זה בחוק: המלצות הוועדה הציבורית לנושא שידורי הטלוויזיה מהכנסת, שהוגשו לאחרונה ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, יעוגנו בהצעת חוק הכוללת סעיף הקובע כי "הגוף המשדר יימנע בשידוריו מביזוי הכנסת כבית הנבחרים של המדינה".



את הצעת החוק מגיש יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש (הליכוד). מדובר בתיקון לחוק השידורים מהכנסת שהתקבל ב-2003 וזאת ברוח ההמלצות שהגישה לאחרונה הוועדה הציבורית לבחינת ההסדרה של ערוץ הכנסת, בראשות השופטת בדימוס עו"ד שרה פריש. חברים נוספים בוועדה היו פרופסור עמית שכטר, פרופסור עליאן אלקרנאווי, ד"ר דינה שקולניק, ד"ר רויטל עמירן, חיים זיסוביץ', צביקה ברוט, ח"כ לשעבר יוסי אחימאיר ונפתלי בן סימון. ערוץ הכנסת (ערוץ 99) הוקם לפני 10 שנים וכעת הוא מחויב על פי החוק לצאת למכרז חדש. לקראת המכרז הגישה הוועדה שורה של המלצות ליו"ר הכנסת שחלקן יעוגנו כעת בחקיקה.



הוועדה בראשותה של השופטת בדימוס שרה פריש, המליצה לכנסת כיצד אמור ערוץ הכנסת להתנהל לקראת המכרז החדש שאמור לצאת בכדי למצוא גוף שיפעיל אותו. חלק מאותן המלצות יעוגנו כעת בחקיקה. הסעיף שעורר ביקורת רבה מדבר על אי ביזוי הכנסת, כבית הנבחרים אולם אין בהצעת החוק הסבר למה ייחשב ביזוי של הכנסת והאם ערוץ הכנסת יידרש למשל להימנע מסיקור עימותים בין חברי כנסת, כמו העימות שהתפתח באולם המליאה עם ח"כ חנין זועבי בעקבות משט המרמרה או מקרה אחר בו שפכה ח"כ אנסטסיה מיכאלי בקבוק מים על ראשו של ח"כ לשעבר רלאב מג'דלה.



לא יפגע בחופש העיתונאי של הערוץ?


עם קבלת הדוח הבהיר יו"ר הכנסת כי לא יהיה בהוראה זו כדי לפגוע בחופש העיתונאי של הערוץ בכל הקשור לסיקור הנעשה בכנסת. הנושא עצמו ילובן במהלך הדיונים להכנת החוק בוועדת הכנסת בראשות ח"כ קיש. ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) מתחה כזכור ביקורת על "סעיף הביזוי" בהמלצות ועדת פריש ואמרה כי זו "דרישה לחנופה תמידית שבה יש איסור, על פי חוק, על עורך, שדר או מגיש, לגרום מבוכה ולו קלה שבקלות, לחברי כנסת המבזים את עצמם לעתים, יותר משיכול לעשות זאת כל עיתונאי המסקר אותם".



יח"כ יחימוביץ' טענה כי מדובר ב"מסמך מביש, מחפיר ומוזמן מראש שמהווה אות קלון ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין". עוד טענה כי אדלשטיין "הזמין" את הדוח ל"צרכיו הפוליטיים ובמטרה להפוך ערוץ רציני, אובייקטיבי והגון - לכלי הנשלט בידי פוליטיקאים, סר למרותם ומתחנף אליהם".



על פי הצעת החוק, שידורי ערוץ הכנסת יועברו גם באינטרנט. עוד נקבע כי בעת צילום ושידור של ישיבות מליאת הכנסת, ישדר הגוף המשדר את מי שקיבל רשות דיבור מיושב ראש הישיבה או את יושב ראש הישיבה כשהוא הדובר. עם זאת, נאמר בהצעת החוק כי אין בהוראות סעיף זה כדי למנוע מהגוף המשדר לצלם ולשדר במקביל התרחשויות אחרות במליאת הכנסת, במהלך דברי הדובר. לשם הפעלת סמכויותיה ומילוי תפקידיה לפי חוק זה, תכלול המועצה ארבעה חברים נוספים שהם אנשי ציבור בעלי ידע וניסיון בעבודה הפרלמנטרית, ובכלל זה חברי כנסת לשעבר או עובדי הכנסת לשעבר, שניים מהם ימנה יושב ראש הכנסת, ושניים מהם ראש האופוזיציה.



סעיף נוסף שהוכנס להצעת החוק על פי המלצת ועדת פריש ועורר אף הוא מחלוקת, קובע כי יש להרחיב את מועצת הכבלים והלוויין בדיוניה באשר לערוץ הכנסת, בארבעה נציגים נוספים, שניים שימונו על ידי יו"ר הכנסת ושניים על ידי יו"ר האופוזיציה. גורמים בכנסת אמרו כי מדובר במינוי "פוליטרוקים".