המחאה נגד מחירי הקייטנות עברה לכנסת: ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה היום (שני) בנושא הוזלת מחירי הקייטנות שמפעילות הרשויות, לאחר שהורים רבים החלו למחות ברחבי הארץ על המחירים הגבוהים שלהן. ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) יזם את הדיון ואמר: "יש כסף, כל מי שיושב כאן יודע שיש כסף למימון הקייטנות גם בנט וכחלון יודעים שיש כסף. אז איפה הכסף הזה?".



"הורים עובדים קורסים, ילדים למשפחות עניות רק יכולים לחלום על קייטנה ובינתיים בממשלה מעבירים כספים מאחד לשני בגלל אילוצים פוליטיים ויורקים על הציבור", אמר ח"כ כהן והוסיף: "תחזירו את הכסף להורים ולילדים, הוא שלהם, לא שלכם".



"הורים עובדים קורסים". מאיר כהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"הורים עובדים קורסים". מאיר כהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הקייטנות חוסכות להורים אלפי שקלים 


חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי אמר כי "משרד החינוך הכניס אותנו להיריון ועכשיו הוא ומשרד הפנים, בורחים". ח"כ כהן הציג מסמכים של בקשות של משרד האוצר אל ועדת הכספים, להעברות של 1.3 מיליארד שקלים בתוך תקציב משרד החינוך מסעיפים שונים לסעיף רזרבה לשנת 2016 וטען כי ועדת הכספים טרם אישרה את ההעברות בשל העובדה כי אינן מפורטות דיין. ח"כ כהן דורש להמשיך את פרויקט הקייטנות ולהכילו על כיתות ג'-ד' כפי שהוחלט בממשלה הקודמת. עלות הקייטנות לכיתות ג'-ד' היא 180 מיליון שקלים והיא חוסכת להורים עד אלפי שקלים לתקופת הקיץ.



פורום ועדי ההורים היישוביים אמר במהלך הדיון כי "אנו רואים במשרד החינוך אמון על חינוך ילדינו עד כיתה י"ב לכל אורך השנה. משרד החינוך יצא לדרך לפני שנתיים וחצי בתכנית שאמורה הייתה להיות מושלמת השנה ועל פיה בית הספר של החופש הגדול צריך להיות מוזל כעת מגני הילדים ועד כיתה ה'. לצעינו משרד החינוך בורח מאחריותו לחינוך ומעביר אותה בקיץ לרשויות המקומיות ועל כך אנו זועקים. במקביל, עד ליישום התכנית של משרד החינוך אנו פונים לשלטון המקומי ולרשויות - קחו את הדוגמא שנותנים מנהיגי מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, בני ביטון, ניר ברקת ורבים נוספים, אשר הורידו את מחירי הקייטנות אצלם לרמה סבירה או נסבלת על כך אנו מוחים ונמשיך להיאבק".



"הורים עלולים לאבד את עבודתם"


ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), חברת ועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת, התייחסה למשבר הקייטנות: ״האחריות על הקייטנות ותעסוקת ההורים מוטלת על מדינת ישראל. על כן, האוצר והחינוך צריכים לדאוג למציאת הפתרון. הקייטנות הם למעשה המשך של חינוך חובה ובזמן שהמדינה דואגת לימי חופש של המורים והגננות, היא צריכה לדאוג גם להורים שנאלצים להישאר בבית ועלולים לאבד את עבודתם״.



בסיום הדיון, יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), ביקש ממשרד הפנים לקבוע מחיר גג לקייטנות תוך שהוא מבהיר כי אם לא יציגו תוך שבועיים מחיר בהתייעצות שר החינוך נפתלי בנט, שר האוצר משה כחלון והשלטון המקומי, הוא ייקבע בחקיקה. בנוסף, בסיום הישיבה התארגנה הפגה ספונטנית של הורים, נציגי ועדי פורום ההורים היישוביים שקראו: "העם דורש קייטנות זולות".



הפגנה על מחירי הקייטנות מול הכנסת. צילום: פורום ועדי ההורים היישוביים
הפגנה על מחירי הקייטנות מול הכנסת. צילום: פורום ועדי ההורים היישוביים



כזכור, החלה מחאה ארצית להרחבת בתי הספר של החופש הגדול. משפחות רבות הצטלמו עם שלטים הקוראים להרחיב את הקייטנות, ומתוכננות הפגנות הורים ברחבי הארץ. "הממשלה צריכה לעמוד בהחלטותיה ולהעניק בית ספר של החופש הגדול גם בכיתות ג' וד' ובגנים", טוען אחז אגם, יו"ר פורום הגנים בתל אביב: "אני אצטרך להיפרד השנה מקרוב ל-8,000 שקלים על הקייטנות בקיץ, לשלושה ילדים במערכת החינוך".