ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שלישי) במהלך מסיבת העיתונאים שערך עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לעדותו של איש העסקים הצרפתי ארנו מימרן כי תרם לו מיליון יורו לקמפיין הבחירות בשנת 2009, וטען כי מדובר בתרומה עלייה ראש הממשלה לא דיווח. "ההר הוליד עכבר, אפילו לא עכברון", אמר נתניהו בפתח מסיבת העיתונאים". לדבריו. "אמרו שמדובר במיליון יורו לקמפיין בחירות בשנת 2009 - לא מיליון יורו, לא קמפיין בחירות ולא 2009. זה קרן שהקמתי כשהייתי אזרח פרטי לטובת פעילות למען ישראל בשנת 2001. אך גם לבלון הזה יצא כל האוויר וזה ברור שזה חלק מרדיפה פוליטית שיטתית. מה שלא הצליחו לעשות בקלפי, מנסים לעשות כעת בהאשמות שווא עם ניפוח תקשורתי אדיר".



את הדברים אמר כאמור ראש הממשלה בעת פגישתו במוסקבה עם נשיא רוסיה  פוטין, בפעם הרביעית בשנה האחרונה, לציון 25 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לרוסיה. זאת לאחר שבשבועות האחרונים התבטא נתניהו כמה פעמים בעניין היוזמה הערבית וקידום תהליך מדיני עם מדינות ערב, מה שהוביל גורמים בזירה המדינית לחשוב שאמירותיו העמומות נועדו גם לאוזניו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.


פוטין: "תומכים בהסדר ישראלי-פלסטיני"


כפי שפורסם במעריב, מסתמן כי רוסיה תירתם לתיווך בהסדר מדיני. בתום פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר פוטין כי "אנו תומכים בהסדר מקיף וצודק של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. רוסיה מוכנה להשתתף בעבודה הזאת. יש צורך במאמצים כולל באמצעות הקוורטט כדי לחדש את המו"מ. שוחחנו על הצורך לשלב מאמצים כדי להיאבק בטרור הבינלאומי. ישראל מכירה את התופעה הזאת באופן קרוב מאוד. במובן הזה אנו בעלי ברית. המדינות שלנו צברו נסיון רב במאבק נגד טרור". 
 

עוד הוסיף פוטין כי שני המנהיגים " דנו במכלול היחסים הבילטראליים ובבעיות בינלאומיות. התייחסנו למצב הלא קל במזרח התיכון ובסוריה. פוטין בירך על תהליך הפיוס בין ישראל לטורקיה: ואמר כי "ההתקרבות יכולה להשפיע על המצב הבינלאומי כולו".

"השיחות עם ראש הממשלה היו קונסטרוקטיביות", אמר הנשיא פוטין. "קיימנו דיון במכלול היחסים הבילטראליים ובבעיות בינלאומיות. נתניהו מבקר כאן לציון 25 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין רוסיה לישראל. היחסים שלנו עמוקים יותר. ברית המועצות הייתה המדינה הראשונה שהכירה בישראל כמדינה עצמאית בשנת 1948".

נתניהו: "פגישה מקיפה ומועילה לטובת שתי המדינות"

ראש הממשלה נתניהו אמר כי היתה פגישה טובה מאוד: "סיימנו פגישת עבודה מקיפה ומועילה לטובת שתי המדינות. חתמנו על כמה הסכמים חשובים בין שתי המדינות בתחומי האנרגיה, החקלאות, הפנסיות וביטוח הזכויות הסוציאליות. היחסים שלנו התפתחו בשיטתיות, בקצב הולך וגובר, והביקור הזה הוא כמובן ציון דרך, גשר איתן לחידוש היחסים ולעוצמת הרגש בין שני העמים. אנו לעולם לא שוכחים את חלקו של העם הרוסי והצבא האדום במאמץ שלו – במקביל למאמצים במערב – להביס את הנאצים".
נתניהו הוסיף כי "ציינו את 25 השנים הראשונות של חידוש היחסים, אבל התמקדנו בראייה קדימה ל-25 שנים. אנחנו משתפים פעולה בתחומי הטכנולוגיה, חדשנות, ההייטק, כלכלה, מסחר, תיירות ותרבות. קבענו היום שיהיו לנו מוקדים של שיתוף פעולה על ידי אנשים שזה תפקידם, שני אנשים שתפקידים לאגד את הקשר הטכנולוגי בין ישראל לרוסיה. הבעתי תקווה שמספר יודעי העברית ברוסיה יגיע למספר יודעי הרוסית בישראל. שוחחנו על המשך התיאום בין הצבאות שלנו באזור".
במהלך הביקור נחתם הסכם שיזכה את היהודים שעלו לישראל ממדינות ברית המועצות לשעבר עד 1992 לקבל פנסיה רוסית. ההסכם מתקן עוול היסטורי שלפיו הם נאלצו לוותר על האזרחות הסובייטית שלהם ובשל כך גם לא קיבלו פנסיות והוא צפוי להיכנס לתוקף כבר ב-2017.

סיור פרטי מפוטין


עוד נודע, כי לפני מסיבת העיתונאים בדרך לאולם, הפתיע הנשיא פוטין את רה"מ נתניהו ואמר לו: "חכה רגע, בוא ואראה לך משהו". הנשיא לקח את ראש הממשלה לסיור פרטי באולמות הקרמלין. פוטין הסביר לנתניהו על האולמות השונים, שבכמה מהם דמויות מהתנ"ך, הסביר על ההיסטוריה של הארמון ועל המשמעויות של הסמלים השונים.
 
מדובר בפגישה הרביעית בין השניים בשנה האחרונה. בפתח הפגישה, שיבחו השניים את היחסים בין המדינות ואמרו שהם "חזקים יותר מאי פעם". נתניהו הגיע למוסקבה לביקור חגיגי, לציון 25 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין ישראל לרוסיה. מלבד השר אלקין, שחתם במהלך הביקור על הסכם פנסיות בין המדינות גם השר אורי אריאל חתם על הסכם שיתוף פעולה וייצוא בנושא חקלאות, משק החלב וטכנולוגיית רפתות מתקדמת.

ישראל הגבירה בשנתיים האחרונות את הייצוא החקלאי לשוק הרוסי. כמו כן, חנך נתניהו בביקור את מיצג ההסברה של משרד החוץ והמשרד לנושאים אסטרטגיים, "פתח דלת לישראל", שמציג את הישגיה של ישראל בתחום החינוך, הטכנולוגיה והתרבות.
מחר ייפגש ראש הממשלה עם חברי הקהילה היהודית ברוסיה. לאחר מכן יבקר במוזיאון השריון במוסקבה, בו נמצא טנק ישראלי שנלקח שלל על ידי צבא סוריה בקרב "סולטן יעקב" במלחמת לבנון הראשונה והועבר לרוסיה. בעוד כחודשיים בעקבות בקשתו של נתניהו מפוטין בביקורו הקודם במוסקבה לפני כחודש וחצי.
 


ארנו מימרן ובנימין נתניהו. (צילום:Getty images,פלאש 90)

כמו כן התייחס נתניהו לפרסומים האחרונים אודות רעייתו, שרה נתניהו, ועל שימושה כביכול בכספי הציבור למטרות פרטיות: "אני חייב להגיד שרומסים את דמותה של רעייתי והופכים אותה לאבק אדם. במה בסך הכל מדובר? על בת שסעדה את אביה הגוסס ושילמה למטפלת מכספה הפרטי של המשפחה. אני מאמין במערכת המשפט שלנו ומכל הדברים האלה לא ייצא להם כלום, כי אין כלום". כמו כן התייחס נתניהו לדברים שלכאורה אמר מקורבו רמי סדן על מפלגת ש"ס ואריה דרעי, ואמר: "אם אכן דבריו של רמי סדן נכונים - הוא יצטרך להתנצל עליהם". 

נתניהו ירתום את פוטין למהלך מדיני?


בניגוד לשני ביקוריו הקודמים של נתניהו, שהיו ביקורי בזק, הפעם צפוי נתניהו לשהות במדינה יומיים וחצי. בהודעה הרשמית על הפגישה נכתב כי "נתניהו ידון עם פוטין ביישום ההבנות שהושגו במהלך ביקורו של נתניהו במוסקבה בחודש אפריל. עוד יידונו סוגיות אזוריות, בין השאר בהקשר של המאבק בטרור העולמי, המצב בסוריה ובסביבתה ואופק התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים".



ההתבטאויות של נתניהו שקדמו לפגישה הזאת התרחשו סביב נאומו של נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי והרחבת הקואליציה. לאחר נאומו יוצא הדופן של א־סיסי בחודש מאי, שבו קרא לישראל לנצל את ההזדמנות של היוזמה הצרפתית ולכונן שלום עם הפלסטינים, אמר נתניהו כי "ישראל נכונה להשתתף עם מצרים ועם מדינות ערב האחרות בקידום התהליך המדיני והיציבות באזור".

ולדימיר פוטין ובנימין נתניהו בפגישתם במוסקבה, היום


לאחר השבעתו של שר הביטחון הנכנס אביגדור ליברמן בשבוע שעבר, אמר נתניהו ש"יוזמת השלום הערבית כוללת מרכיבים חיוביים, שיכולים לסייע לשקם משא ומתן קונסטרוקטיבי עם הפלסטינים. אנחנו מוכנים לנהל משא ומתן עם מדינות ערב על עדכון היוזמה, באופן שישקף את השינויים הדרמטיים מאז 2002, ולשמור על היעד המוסכם של שתי מדינות לשני עמים". ביום שישי האחרון אף פרסמנו ב"מעריב" התבטאות של גורם מדיני בכיר שאמר כי “האפשרות שנתניהו ינסה לרתום את נשיא רוסיה פוטין לטובת מהלך מדיני נמצאת על הפרק".