ישיבת הממשלה נפתחה היום (שני) בצל הפיגוע שאירע אתמול במועדון להט"בי באורלנדו, בו נרצחו 50 בני אדם, כשהמחבל, עומאר מאטין, נשבע אמונים לדאעש וירה לעבר המבלים במקום. שר האנרגיה, יובל שטייניץ התייחס לגינוי של הפיגוע מצד ראשי הקהילה האסלאמית בארה"ב ואמר כי מדובר בגינויים חריפים של טרור ושנאה. "יראה אבו מאזן וילמד כיצד גם ערבים מוסלמים יכולים לגנות פיגוע טרור ושנאה כמו שצריך. אני אומר את זה בגלל הגינוי הרופס של אבו מאזן לפיגוע הרצח הנורא בתל אביב. בניגוד לאבו מאזן יש ערבים ומוסלמים שיודעים לגנות פיגוע. יראה אבו מאזן וילמד איך מגנים פיגוע".



השר שטייניץ הוסיף כי מדינת ישראל מזועזעת מהטבח באורלנדו. "ליבנו עם העם האמריקאי שצריך כמונו להתמודד עם טרור האסלאם הקיצוני שמאיים לא רק עלינו או על ארה"ב אלא על התרבות כולה", אמר שטייניץ.



זירת הירי באורלנדו. צילום: ריוטרס
זירת הירי באורלנדו. צילום: ריוטרס





טרור המאיים על העולם כולו


בתוך כך ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא למדינות העולם להתאחד במלחמה נגד הטרור. "מבקש להביע שוב בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל את תנחומינו לעם האמריקני ולמשפחות בשעה קשה וטרגית במיוחד. הטרור הזה מאיים על העולם כולו, וקודם כל דרוש שהמדינות הנאורות יתאחדו ביתר שאת כדי להילחם בו. אנחנו עומדים כתף אל כתף יחד עם העם האמריקני".



שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט יצא נגד על הביקורת על מנגנוני הביטחון האמריקאים שכשלו לכאורה במניעת הפיגוע. "מציע להתייחס בכבוד רב לאמריקאים וליכולות שלהם ולא לחלק ציונים לאמריקאים במלחמה שלהם נגד הטרור. אנו מרכינים את ראשנו יחד עם האומה האמריקאית". לדברי גלנט "האתגר שנשק בודד מצלמה ורשת חברתית מציבים היום לעולם החופשי במלחמה נגד טרור זה משהו שאנו מנוסים בו והיום ארה"ב ואירופה מתנסות בו. שיתוף הפעולה הבינלאומי שלישראל יש חלק חשוב בו יעצים כחלק מהצורך למגר את התופעה הזו".





"שתו משקה אחרון"



כזכור אתמול אירע אחד ממעשי הטבח המזעזעים בתולדות ארה”ב: ב־02:00 לפנות בוקר חייג עומאר מאטין (29) למוקד המשטרה 911, נשבע אמונים לדאעש, ואז נכנס חמוש ברובה אוטומטי ובמטעני ירי למועדון באורלנדו שבו חגגו יותר מ־300 מחברי הקהילה הלהט"בית, והחל לירות לכל הכיוונים.



רק לאחר כשלוש שעות, שבמהלכן הרוצח החזיק עשרות בני ערובה כשעליו מטען נפץ מאולתר, הצליחו כוחות המשטרה לפרוץ פנימה. חילופי האש בינו לבין השוטרים נמשכו כ־20 דקות. לאחר שנהרג התבררו ממדי האסון: יותר מ־50 גופות נמצאו על רצפת המועדון ועוד עשרות נפצעו.



צעירים שהצליחו להימלט מן הטבח סיפרו כי בשלב מסוים פרסם המועדון בדף הפייסבוק שלו את ההוראה: צאו מהר החוצה והצילו את חייכם. אלא שהרוצח החמוש החזיק ביותר מ־30 בני ערובה שלא יכלו לזוז ממקומם.



החוקרים הגיעו לביתו של הרוצח בפורט סיינט לוסי וגבו עדויות משכנים, מחברים ובני משפחה. בין האפשרויות: שנאה לחברי הקהילה הלהט"בית, מעשה טרור של מוסלמי קיצוני או שניהם גם יחד.



מדליקים נרות במקום הרצח באורלנדו. צילום: רויטרס
מדליקים נרות במקום הרצח באורלנדו. צילום: רויטרס



מועדון "הפולס" שבו בוצע הטבח נחשב לאחד הפופולריים ביותר באורלנדו. כמדי שבוע, גם ביום שבת לפנות בוקר נערכה במקום מסיבה בסגנון לטיני. התפוסה במועדון הייתה מלאה ובתוכו היו, כאמור, יותר מ־300 חוגגים.



הרוצח נכנס למועדון זמן קצר לפני שהמסיבה הייתה אמורה להסתיים. עדי ראייה סיפרו כי דקות אחדות לפני שנכנס הגבר למועדון התפתחו חילופי ירי בינו לבין שוטר שהיה באזור. "הייתי באחד החדרים האחוריים במועדון כשפתאום ראיתי גבר נכנס ואוחז ברובה”, סיפר ג’ון אלאמו, אחד הניצולים. "בשלב מסוים שמעתי עשרות יריות והמוזיקה נפסקה”.