הבית הלבן הודיע כי הוא מתנגד להחלטת הקונגרס האמריקני על הגדלת הסיוע לישראל, בסכום של כחצי מיליארד דולר, שנועדו למימון אמצעי הגנה כמו "כיפת ברזל", "שרביט קסמים" וטיל החץ 3. שרת החוץ לשעבר ציפי לבני, כיום חברת כנסת מ"המחנה הציוני", האשימה בכך את ראש הממשלה נתניהו, בראיון היום (רביעי) לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM". "זה המחיר הישיר של ההתנהלות של נתניהו מול הממשל האמריקאי", אמרה, "כל השקפת העולם וכל התפיסה המדינית של נתניהו אומרת 'אני אעשה מה שאני רוצה מול נשיא ארצות הברית, מול הממשל'. אני לא רוצה להתבטא בגסות, אבל כאלה דברים הוא עשה, ו'אני בונה על הקונגרס שיסדר לי בעת הצורך את מה שאני צריך'. כך גם מאחורי גבו של הנשיא הוא הגיע לנאום המפורסם בעניין האיראני, שלא עזר בכלום בנושא האיראני, אבל אלה המחירים".



"פגיעה בסיוע הייתה בפעם האחרונה בשנת 91', בתקופת שמיר", ציינה לבני, "אני מקווה שזה ייפתר, כי הרי כולנו רוצים שבסופו של דבר נקבל את אותו כסף שנדרש לנו לצורכי הביטחון וההגנה של מדינת ישראל. מדובר על כחצי מיליארד. תקציב משרד הביטחון הוא עשרות מיליארדים. אני לא חושבת שזה מה שימנע את הדברים שאנחנו צריכים לביטחון, אבל זה בהחלט איתות מאוד מאוד מטריד מארצות הברית, שאומר 'תפסיקו לשחק איתנו'".




"ועדיין נמשכים המגעים בנושא הסיוע", הדגיש משעל, ולבני אישרה: "הנושא המרכזי שבאמת נדון עכשיו הוא הסיוע הביטחוני, הרב-שנתי, אותם עשרות מיליארדים שישראל מקבלת מארצות הברית, וגם כאן נתניהו משחק משחק. הרי מה הוא הודיע? 'אני לא רוצה לסגור עם הממשל הזה, אני אחכה לממשל הבא'. כלומר, יש גבול לכמות הבוז או הדרך שבה נתניהו מתנהל מול הממשל, והיום זו תגובה לזה. אני לא מגינה עכשיו על הממשל האמריקני, אני ישראלית ורוצה שהכסף יגיע, אבל חשוב לומר שבמשך כל שנות כהונתו אובמה נתן לביטחון ישראל יותר מכל נשיא אחר. אהוד ברק אמר את זה כשר ביטחון, ואפילו נתניהו מלמל את זה, כי אלה העובדות. ולמרות הכל, בכוונת מכוון, יצרו לו דימוי כמי שלא עוזר ולא נותן, למרות שבכל המבצעים, כולל ב'צוק איתן', מתי שהיה צריך, ול'כיפות ברזל', קיבלנו".



משעל תהה אם הכל אישי, גם בפוליטיקה הבינלאומית, ולבני השיבה: "האישי משפיע על הפוליטיקה הבינלאומית, אבל זה לא רק אישי. שמעתי את האמירה שמדיניות נתניהו היא לא לקבל את הכסף מאמריקה כי מאיים עלינו שלום. כלומר הנשיא עלול להניח יוזמת שלום, ואז לא כדאי לנו לקבל את הכסף, כי זו תהיה הכרה או לגיטימיות לשלום. אותה שטות ליוותה את התנהלות נתניהו בנושא האיראני. כי מה הוא אמר, 'אני לא מנהל משא ומתן על תנאי המשא ומתן מול איראן, אני לא אכניס בזה תיקונים, אני לא אייצג את האינטרסים של מדינת ישראל, כי עלולים לחשוב שאני נותן לזה לגיטימיות. זו פשוט מדיניות מוטעית, שהיא נגד הנשיא, אבל עובדת עם הקונגרס, שמדינת ישראל משלמת עליה מחירים. אולי אזרחי ישראל אומרים שזה נשיא שלא טוב לנו וצריך לתקוף אותו, אבל זו התנהלות שמתאימה למי שיושב ביום שישי בסלון עם החברים ואומר 'נראה לו'. בסוף, יחסי ישראל-ארצות הברית זה הנדבך המרכזי בביטחון מדינת ישראל, ראש ממשלה אחראי לא יכול להרשות לעצמו להתנהל כמו שנתניהו מתנהל, ועכשיו זה רק תחילת המחירים שישראל משלמת".



עריכת תוכן FM103: אסף נבו