סדרת מגעים שנערכו בין יושב ראש מפלגת העבודה, יצחק הרצוג, לבין נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, נחשפה הערב (ראשון), על ידי כתב חדשות ערוץ 10, ספי עובדיה. המגעים, שלפי הדיווח הגיעו לכדי מסמך לא חתום, נערכו בתיווכו של חבר הכנסת והשר לשעבר, אפרים סנה, ובמהלכם הגיעו השניים להסכמות רבות בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני, בהן גם על נושאי הליבה שבסכסוך. השיחות הופסקו עם הקדמת הבחירות, ייתכן מתוך חשש לביקורת על כך שהוא קיים משא ומתן כאשר הוא מתמודד על ראשות הממשלה, או ניסיונו להתרחק מהתדמית השמאלית. עוד נטען כי אמנם המסמך לא נחתם, אך הרצוג ואבו מאזן נפגשו רבות במהלך חודשי המשא והמתן והביעו את הסכמתם לתוכן המסמך.



מצאתי פרטנר


סנה טען במהלך הכתבה כי בסדרת הפגישות הגיע למסקנה כי הלך הרוח בארץ כאילו אין פרטנר בצד הפלסטיני שגוי וכי הוא מאמין שהמשא ומתן של אולמרט לא נכשל, אלא הופסק בגלל התפטרותו של אולמרט. כחלק מההסכמות בין הצדדים נאמר כי ישראל תעביר לידי המדינה הפלסטינית 100% משטחי יהודה ושומרון כשארבעה אחוזים מהשטח יועבר מתוך שטחי הקו הירוק במסגרת חילופי שטחים, כמו כן הוסכם על נסיגה ישראלית מגבולות מזרח ירושלים, תוך שמירה על עירייה משותפת לעניינים מוניציפליים, ופתרון על בסיס קלינטון באגן הקדוש שבמסגרתו הריבונות על העיר העתיקה לגורמים בין לאומיים, תוך שמירת ריבונות ישראלית בכותל, חזרה מוגבלת של פליטים לישראל ופיצוי כספי למרבית הפליטים.



כמו כן, בנושאי הביטחון הוסכם על נוכחות ישראלית סמלית בבקעת הירדן, הכוללת שתי נקודות איסוף לחיל השריון הישראלי למקרה של תהפוכות ממזרח לירדן, גוף שיהיה אמון על פיקוח סיכול טרור שיורכב בין ישראל ירדן והפלסטינים ואמצעים טכנולוגיים במעברי הגבול.



"הימין תמיד מציע מלחמה, ואז רץ לשלום, כדאי להפוך את הסדר הזה"



מלשכתו של יצחק הרצוג מסרו בתגובה: "במגעים עם יו"ר הרשות הפלסטינית במהלך 2014 עשיתי מאמצים שמטרתם להגיע להבנות שימנעו מראש את גל הטרור שצפיתי את הגעתו בדיוק כמו המאמץ שאני עושה כעת כדי שנטישת היוזמה לוועידה אזורית מטעם ממשלת הימין הקיצוני לא תביא עלינו את המלחמה הבאה. אחרי סבבי המלחמות והלוויות כמעט מדי שנה בעשור האחרון איני מוכן יותר להקשיב למנטרה שלפיה ניתן להכריע כל איום רק בכוח צבאי".



הרצוג הוסיף: "רוב הסדרי השלום הגיעו אחרי סבב של הקזת דם קשה בין העמים שנלחמו אחד בשני. הימין תמיד מציע לנו מלחמה ואחרי זה רץ לחתום על


הסכמי שלום, אנחנו פשוט מציעים להפוך את הסדר ולמנוע ממאות אבות ואמהות ביקורים בחלקות הצבאיות. כדאי גם לימין לשקול זאת".



"תוכנית אובדנית של השמאל הקיצוני"


השר לענייני ירושלים והמורשת, חה"כ זאב אלקין, טען לעומת זאת: "מדובר בתכנית אובדנית של ויתורים מסוכנים ביותר הכוללת את חלוקת ירושלים", כמו כן טען כי ההסכם הוא ההוכחה שמפלגתו של הרצוג היא מפלגת שמאל קיצוני: "שוב למדנו עד כמה מפלגת העבודה של היום היא שמאל קיצוני, שתהום קיצונית מפרידה בינינו לבינם ואין להם מקום בממשלה בראשות הליכוד״.