פרסום ראשון: העברת תמונה בעלת אופי מיני של קטין לאדם אחר תיאסר בחוק, כך עולה מתזכיר חוק שתפיץ הבוקר (רביעי) שרת המשפטים איילת שקד. על פי התזכיר, העברת פורנוגרפיית קטינים לאדם אחד תיכלל בעבירת פרסום פורנוגרפיית קטינים, שעונשה עד חמש שנות מאסר. החוק כיום אוסר אמנם על החזקה או פרסום בציבור של חומרים מסוג זה, אך אינו מתייחס למי שמעבירם רק לאדם אחד, למשל, באמצעות "Watsapp".



"מטרת החוק המוצע לתקן את סעיף 214(ב) לחוק העונשין, כך שהעבירה הקבועה בו תכלול, נוסף על האיסור לפרסם פרסום תועבה ובו דמותו של קטין, גם איסור על מסירת פרסום כאמור לאדם אחר", נכתב בתזכיר. "זאת, על מנת לכלול בעבירה זו תופעה של העברת פורנוגרפיית קטינים בצורה של פרסומי שרשרת – מיחיד ליחיד, פעולה שאינה נכללת בהגדרת עבירת הפרסום כיום".




מבקשת להילחם בתופעה. השרה איילת שקד. צילום: הדס פרוש , פלאש 90



האיסור על פרסום תועבה ובו דמותו של קטין נחקק בשנות ה-90, בראש ובראשונה על מנת להתמודד עם תופעת ניצולם של קטינים בתעשיית הפרסומים הפורנוגרפיים אשר גברה באותן השנים ועל רקע הצטרפותה של מדינת ישראל לאמנה לזכויות הילד של האו"ם בשנת 1991. סעיף 214 לחוק העונשין קובע כיום איסורים ביחס לפרסומי תועבה, ובכלל זה פורנוגרפיית קטינים. סעיף 214(ב) קובע עבירה על פרסומו של פרסום תועבה ובו דמותו של קטין, לרבות הדמיית קטין או ציור של קטין, שהעונש הקבוע בצדה הוא חמש שנות מאסר. ב"פרסום" הכוונה ל"הפצתו בקרב אנשים או להציגו באופן שאנשים במקום ציבורי יכולים לראותו, או למכרו או להציעו למכירה בכל מקום שהוא או להפיצו בשידורי טלוויזיה הניתנים לציבור או להפיצו לציבור באמצעות מחשב". מכאן, שפעולת הפרסום צריכה להיעשות ל"אנשים" או "לציבור".



להילחם בתופעה


בנוסף, סעיף 214(ב3) לחוק אוסר על החזקה או צריכה של פורנוגרפיית קטינים, וקובע לצד עבירה זו עונש של שנת מאסר. העברה של פורנוגרפיית קטינים לאדם אחד בלבד אינה נכללת, כשלעצמה, בעבירה של פרסום פורנוגרפיית קטינים, אלא לכל היותר בעבירה של החזקת פורנוגרפיית קטינים, שאינה מתאפיינת באותה רמה של חומרה.



במהלך השנים האחרונות, עם התגברות האכיפה כלפי תכנים פדופיליים ברשת, התגלו מקרים שבהם נתפסו אנשים שהחזיקו תכנים כאלה וכן שלחו אותם במייל או באמצעים אחרים לאדם אחר. בגלל שלא פורסמו ברבים, כתבי האישום נגד אותם עבריינים כללו רק את העבירה החמורה פחות, של החזקה, שעונשה שנת מאסר בלבד.



בשנים האחרונות הפכו תוכנות המסרים המידיים לחלק גדול מחיינו, אך החוק לא עודכן בהתאם. כך, התגלו גם מקרים של צילום קטינים באופן מיני, גם בין חברים, והפצתם. הצעתה של שקד תנסה להילחם בתופעות הללו.