יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נועד היום (רביעי) עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך במשכן הכנסת, בעקבות חשיפת קיומו של מסמך הח"כים. בפגישה נכח גם ראש אגף החקירות והמודיעין של המשטרה, ניצב מני יצחקי, שעל פי הדיוח עמד מאחורי המסמך מנשת 2014, שעל פי החשד, נאסף בו מידע פלילי על שליש מחברי הכנסת שכיהנו באותה התקופה.



מפכ״ל המשטרה סקר בפני יו״ר הכנסת את תהליכי העבודה המחייבים את משטרת ישראל, בהתייחס לחקירות של חברי כנסת ושרים, תהליכים הדוקים מאוד, אשר בראשם איסור מוחלט ליזום איסוף מידע על נבחרי ציבור וכן מחויבות לדווח לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה על כל מידע מהותי המתקבל במשטרה ולקבל הנחיות מדויקות כיצד לפעול. 



אלשיך הסביר ליו"ר הכנסת את הרקע להכנת המסמך. לדבריו, בניגוד לפרסום המגמתי, המסמך מהווה תהליך בקרה פנימי של ראש אח״מ, שנועד לוודא שכל מה שראוי היה לעבור לעיון היועמ״ש ופרקליט המדינה, אכן עבר לעיונם. זאת, על מנת שלא יווצרו תקלות של מידע שלא הגיע ליעדו ועלול לצוץ בעיתוי מאוחר יותר.



המפכ״ל ציין כי הוא מצר על כך שהמידע הזה דלף וכי מדובר בעבירה חמורה שמצריכה טיפול מיידי. המפכ״ל משוכנע כי בעל הסמכות בנושא זה יטפל בכך במלוא החומרה בשל אופייה של העבירה ועקב העובדה שהיא מערערת את היסודות של שלטון החוק. 



יו״ר הכנסת קיבל את דברי אלשיך, אך עמד על הרגישות הרבה ועל הבעייתיות שנוצרה עקב הדלפת קיומו של מסמך כזה, שכן לכאורה הוא מטיל עננה על כל חברי הכנסת ויוצר תחושה בציבור כאילו יש עשרות חברי כנסת חשודים בעבירות פליליות. היו"ר הדגיש בפני המפכ"ל את החשיבות הרבה בהוצאת הבהרה רשמית ומסודרת בהקדם, לציבור ולחברי הכנסת, ביחס לרשימה משנת 2014, ולרלבנטיות שלה, ככל שיש רלבנטיות לעת הזו, כך שמצד אחד הציבור יוכל להיות סמוך ובטוח שהמשטרה מבצעת נאמנה את עבודתה וחוקרת חברי כנסת במקרים המתאימים, אך מצד שני חברי הכנסת יוכלו להיות בטוחים שהמשטרה אינה מחזיקה חומרים נגדם כדי "לשלוף" אותם לצורך פגיעה בפעילותם ובמועמדותם לתפקידים שונים. 



ארדן: "המשטרה איננה יוזמת איסוף מידע על שרים וחברי כנסת"


למרות ששמו שורבב גם כן למסמך הח"כים, עלה היום לדוכן השר לביטחון פנים, ח"כ גלעד ארדן, על מנת להציג את דעתו בנושא והגן על המשטרה ואמר:


"אני כשר לביטחון פנים מעולם לא נחשפתי למסמך כזה. לא מכיר את זה ולא יודע מה יש בתוכו. היועמ"ש בדק את הדברים מול נציגי המשטרה והסמיך את עוזרו לכתוב: 'משטרת ישראל איננה יוזמת איסוף מידע על שרים וחברי כנסת. מידע מהותי המצביע על חשד לפלילים של נבחרי ציבור מועבר ליועמ"ש ולפרקליט המדינה. כל פעולה נוספת מחייבת את אישורם המוקדם".



"לא מכיר את זה ולא יודע מה יש בתוכו". ארדן. צילום: מרק ישראל סלם
"לא מכיר את זה ולא יודע מה יש בתוכו". ארדן. צילום: מרק ישראל סלם



ארדן הוסיף: "אי אפשר להגיד יש לנו צבא אחד, שב"כ אחד, והמשטרה היא גורם זר. היא שלנו, היא גם של חברי הכנסת, של הציבור, כולנו רוצים שהיא תהיה טובה ומקצועית. קשה לי לשמוע אמירות כלליות. צריך לשפר את הדברים. זה לא כבוד וגאווה, אבל לא במקרה יש מאחורי סורג ובריח נבחרי ציבור, זה בזכות העבודה המקצועית של אגף החקירות והמודיעין. הכל בזכות המאבק הנחוש שלהם. גם בפשיעה הציבורית וגם בפשיעה החמורה, צריך לזכור שאסור לנו לשפוך את התינוק עם המים. אתם מדברים כאילו כל האנשים בגופים האלה מנסים לפעול כנגד האנשים".



"בקשר לטענות על שימוש במידע פנים, אל תתבססו על התקשורת כאילו זאת התורה מסיני. המשטרה לא מכירה נתון או מסמך שכזה. היו מקרים בעבר של שימוש במידע לצרכים אישיים של שוטרים, הופצו הנחיות, החתימו שוטרים, וגם הודחו חלק מהשוטרים בעקבות הדברים האלה".