לאחר שורה ארוכה של דיונים סוערים ועל רקע ביקורת נוקבת בארץ ובעולם, צפויה היום ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת לאשר לקריאה שנייה ושלישית גרסה מרוככת של הצעת "חוק העמותות", המחייבת עמותות הנתמכות על ידי מדינות זרות לדווח על כך. מדובר בהצעת חוק ממשלתית שצורפו אליה שתי הצעות חוק פרטיות, של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ושל ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו). בוועדה מסתמן רוב לאישור ההצעה.

לקראת ההצבעה הגיע יו"ר ועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), להסכמה עם הממשלה על הנוסח הסופי של ההצעה, לאחר שמההצעה המקורית הוצאו כמה סעיפים בולטים. 
 
כך למשל, בנוסח הסופי לא נכללות הוראות בדבר חובת ענידת תג זיהוי של נציג עמותה שמגיע לכנסת; כמו כן הוצא מהצעת החוק סעיף המחייב עמותות שעיקר המימון שלהן ממדינות זרות לציין זאת בעתירות שהן מגישות לבתי המשפט.
 

בנוסף נסוגו יוזמי ההצעה מהכוונה לחייב נציג של עמותה המגיע לכנסת להודיע לפרוטוקול כי העמותה נתמכת על ידי מדינה זרה. אולם תהיה חובה בעת שהנציג נרשם לדיון, לעדכן בדבר היות הגוף שהוא מייצג גוף נתמך במרבית תקציבו על ידי ישויות מדיניות זרות.
 
יזם הצעה נפרדת, חבר הכנסת סמוטריץ'. צילום: פלאש 90
יזם הצעה נפרדת, חבר הכנסת סמוטריץ'. צילום: פלאש 90

 
כמו כן, נציג של עמותה שיישאל על ידי חבר כנסת במהלך דיון באחת הוועדות על מקור המימון של העמותה, יהיה חייב להשיב לו. יו"ר הישיבה יוכל לשלול את זכות הדיבור בדיון ממי שיפר חובה זאת. 
 
החוק, אם יתקבל, ייכנס לתוקף בינואר 2017 ויחול על תרומות שיתקבלו מיום זה ואילך. החובות הנוספות שמעוגנות בהצעת החוק הן חובות דיווח לרשם העמותות על כך שעיקר תקציב העמותה הוא מישויות מדיניות זרות; חובת פרסום של רשם העמותות ברשימה באתרו שתכלול את העמותות הנ"ל; וכן חובת ציון עובדה זו בפרסומים שונים של העמותה ובמכתבים שלה לנבחרי ציבור או לעובדי ציבור. 
 
כמו כן יחויבו העמותות לציין את שמות הישויות המדיניות הזרות התורמות להן כספים בדוחות שיפרסמו ובאתר האינטרנט של רשם העמותות. עבירה על סעיפים אלה תגרור קנס בסך 29,200 שקל. הצעת החוק עוררה תגובות חריפות בקרב מדינות מערביות, שאחדות מהן אף שלחו נציגים לוועדת החוקה לעקוב מקרוב אחר הדיונים.
 
בתגובה אמרה אתמול עו"ד דבי גילד חיו מהאגודה לזכויות האזרח: "הצעת החוק נועדה לפגוע בארגונים שמנסים לפעול לטובת הדמוקרטיה הישראלית לפי ראות עיניהם. אומנם ההצעה פחות גרועה ממה שהוצע בהתחלה, אך עדיין, עצם הבאת החוק נועדה לפגוע בארגונים מסוימים מאוד".