למרות שנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, יצר קשר עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כדי לעדכן אותו בהסכם שנחתם בין ישראל וטורקיה, גורמים ברשות מסרו היום (שני) כי ההסכם מנציח את הפילוג, ולא יתרום דבר לרצועת עזה. "ישראל ומפלגתו האסלאמית של ארדואן הם היחידים שייהנו מההסכם", אמר הגורם הפלסטיני.



הבכיר הדגיש כי ארדואן התעלם מהכללים הדיפלומטים בין חברים, וכן התעלם לחלוטין מהצד הפלסטיני, כאשר הציב משוואה חדשה: בנייה מחדש של הרצועה מול המשך הפילוג, והמשך שליטת חמאס על רצועת עזה למרות המאמצים הפלסטינים. "ישראל תמצא את התירוצים לביטול הבניה מחדש של הרצועה, כך שבסופו של דבר תוצאת ההסכם לגבי הפלסטינים תהיה אפס", אמר הגורם. "נשיא טורקיה רצה להוציא את אנקרה מהבידוד הבינלאומי בשל מדיניותו, ולכן היה מעציב לראות אותו רודף אחר ישראל, כדי להשיג הסכם חלש".



הבכיר הפלסטיני העריך, כי לא יהיה שינוי בכל הנוגע לסוגיית השבויים הישראלים אצל חמאס בצל ההסכם, כיוון שחמאס רוצה לשפר את היחסים שלה עם מצרים, ועל כן ההערכה היא שמצרים תוביל את הסוגייה הזו. "חמאס תנסה לנגן על הסכם זה", סיכם הבכיר. "אבל, ההסכם יתברר כתרמית מדינית בה השתמש ארדואן ברצועת עזה".



"אנקרה העדיפה את האינטרסים שלה"


גם פרשנים פוליטיים ברצועת עזה הדגישו בשיחה עם "מען", כי ההסכם לא ישפר את המצב ברצועה. טלאל אבו-זריפה, חבר הלשכה המדינית של החזית הדמוקרטית, אמר כי "ההסכם מוציא את ישראל מהבידוד הבינלאומי שלה, בשל הפשעים שלה כלפי העם הפלסטיני. ישראל תיהנה מכך, כאשר יוסר הבידוד והחרם מעליה". לדבריו, "טורקיה העדיפה את האינטרסים המדיניים שלה בנוגע למלחמה בטרור, מאשר הסרת המצור מעל הרצועה".



"בעיני האזרח הפשוט, ישנה אכזבה מהסכם ישראל טורקיה שלא ישפיע לחיוב או לשלילה על הרצועה", אומר הפרשן המדיני טלאל עוקל. "זאת, מאחר ואנקרה העדיפה את האינטרסים שלה על פני הסרת המצור מעל עזה – זאת למרות שמדובר בדבר לגיטימי בעיני כל פוליטיקאי, שמדינה תעדיף את האינטרסים שלה. טורקיה מלאה במשברים, ולכן היא זקוקה לנירמול היחסים עם ישראל. תושבי הרצועה ניסו את כל האופציות, מלבד הפיוס הפנים פלסטיני, שלדעתי כולם ינסו להשיג אותו".



ימשיך בניסיונות להקמת נמל בעזה, ארדואן. צילום: רויטרס
ימשיך בניסיונות להקמת נמל בעזה, ארדואן. צילום: רויטרס



ואילו הפובליציסט חוסאן א-דג'ני, כי למרות האכזבה של הפלסטינים מהסכם זה, ישנה הרגשה כי ארדואן וממשלו ימשיכו בניסיונות לבנות את הנמל ושדה התעופה ברצועת עזה, בתקווה להסרת המצור. במאמר שכתב קובע א-דג'ני, כי "העובדה שיש "וטו פלסטיני ואזורי" נגד האפשרות שישראל תסכים להקמת שדה תעופה ונמל, הביאה את הצדדים – ישראל וטורקיה – להסכים להקלה במצור". הוא הוסיף, כי ההסכם גם קובע חלוקת אינטרסים באפריקה בין ישראל לטורקיה, מול ניסיונות איראן להשתלט על היבשת השחורה.



התקשורת הטורקית ובעולם המוסלמי מגיבה


בתקשורת הטורקית דאגו לצטט דווקא את המחלוקת בכלי התקשורת הישראלים; אתר "טורק פרס" הדגיש, כי בעוד חלק מהתקשורת בישראל בירכו על ההסכם, חלק אחר מתח ביקורת על הכניעה של ישראל לתנאים הטורקים. בין היתר, ציטטו את דבריו של כתב הג'רוזלם פוסט, אריאל בן סלומון, שאמר "המנצח בהסכם הוא חמאס וטורקיה".
 
אתר "טורקפוסט" הדגיש בכותרת הראשית שלו, כי "ההסכם הטורקי-ישראלי הוא על בסיס התנאים הטורקיים". העיתון "האבר-טורק" בחר בכותרת "הסכם עם ישראל", והדגיש את שלושת התנאים של ההסכם, ובעיקר הכנסת סיוע על ידי הטורקים לרצועת עזה כחלק מההסכם, כמו גם בניית תחנות כח, טיפול במים ברצועה.

פיוס מפתיע לאחר שש שנים":, הודעת ראש הממשלה הטורקי. צילום:רויטרס
פיוס מפתיע לאחר שש שנים":, הודעת ראש הממשלה הטורקי. צילום:רויטרס

 
העיתון "סטאר" כתב בכותרת הראשית: "ישראל הסכימה לכל התנאים" במסגרת נירמול היחסים: התנצלות פומבית, פיצוי לקורבנות המאווי-מרמרה והסרת המצור מעל רצועת עזה. העיתון הדגיש, כי ארדואן התקשר ליו"ר הרשות אבו מאזן, ודן עמו גם בפיוס הפנים פלסטיני. העיתון "סבאח" בחר בכותרת: "טורקיה גרמה לישראל להסיר את המצור מעל עזה". בידיעה נאמר, כי "ישראל קיבלה את כל התנאים של טורקיה. האוניות הטורקיות יגיעו להושיט סיוע לתושבי עזה". העיתון "מילייט" בחר בכותרת הראשית: "פיוס מפתיע לאחר שש שנים".
 
כלי התקשורת הטורקיים דיווחו, כי הממונה על שגרירות ישראל באנקרה, אמירה אורון, נכללה ברשימת השגרירים שישתתפו בסעודת האיפטאר ביום שני בבית ראש הממשלה בנאלי ילדרים.
 
האתר הסעודי "אילאף" דיווח בהרחבה על ההסכם, כולל וידאו ממסיבת העיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כותרת האתר הייתה "נירמול היחסים, כן... אך המצור על עזה נשאר". גם האתר האיראני "פארס" הדגיש כי "רשמית, אנקרה ותל אביב הודיעו על נירמול היחסים ביניהן", תוך הדגשה של הודעת הג'יהאד האסלאמי בעזה, כי "אנו מסרבים לנירמול היחסים עם ישראל מצד כל מדינה ערבית או אסלאמית".