לאחר שנתחם הסכם הפיוס של ישראל וטורקיה, לצד ההתנגדויות בישראל, ביקורת נשמעת גם באיסטנבול. הערב (שלישי) התראיין בחדשות 10 פרקליטתם של נפגעי משט המרמרה, עורך הדין בורק טוראן, והבהיר כי על אף ההסכם, אין בכוונתם למשוך את התביעה נגד הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי וקצינים נוספים. זאת למרות הסעיף בעסקה הקובע כי יחוקק חוק בפרלמנט הטורקי שלא יאפשר הגשת תביעות נגד חיילי צה"ל. לדבריו סעיף זה אינו חוקתי ולכן אין אפשרות למנוע או לבטל את התביעה שלהם.



לדבריו, אין למשפחות עניין בתשלומי הפיצויים. לטענתו הנפגעים מתכוונים להמשיך במאבק המשפטי על שהאשמים יובאו לדין בטורקיה ובבית הדין הבינלאומי בהאג. "כל אחת ממשפחות הקורבנות לא רוצות כסף ממשלת ישראל, הן רוצות להעניש את הפושעים האלה", אמר עורך הדין טוראן.



הפרקליט שמנהל את התביעה הפלילית בבית הדין באיסטנבול הדגיש את בעייתיות הסכם הפיוס: "במערכת המשפט שלנו נכתב שהתביעה הזאת היא תביעה ציבורית ובני משפחות הקורבנות יכולים להגיד לשופט: 'אנחנו רוצים להמשיך בתביעה הזאת' והשופט לא יכול להפסיק את התביעה".



לדברי עורך הדין טוראן, על אף ההסכמות בין המדינות, אין באפשרות ממשלת טורקיה להתערב בהליך המשפטי: "ממשלת טורקיה אינה חלק מהתהליך הזה ולכן נמשיך את התהליך שלנו וההסכם הזה לא ישפיע על העבודה שלנו".



כזכור, אחרי שש שנות נתק, ועל רקע הביקורת של משפחות החיילים הנעדרים אורון שאול והדר גולדין והאזרח הנעדר אברה מנגיסטו, נחתם הבוקר הסכם הפיוס בין ישראל וטורקיה. מנכ"ל משרד החוץ ד"ר דורי גולד הודיע כי "בשעה טובה" הוא חתם על ההסכם, שיובא מחר לאישור הקבינט המדיני ביטחוני בישראל. בהודעה שנמסרה מטעם משרד החוץ הטורקי על החתימה, אמר סגן שר החוץ הטורקי פרידון סינירליאולו כי הוא חתם בשם ממשלת טורקיה. מהלך זה אמור לסמן את סגירת הקרע שנוצר בין שתי המדינות לאחר אירועי משט המרמרה.




התנגדויות מבית


השלב הבא הוא כאמור הבאת ההסכם לאישור הקבינט. כפי שפורסם היום בבוקר, השרים נפתלי בנט ואיילת שקד (הבית היהודי) יצביעו מחר נגד אישורו. בהודעת הבית היהודי בנושא נמסר כי אמש עודכן השר בנט על ידי מ"מ ראש המלל יעקב נגל אודות פרטי ההסכם הסופי, כולל המסמך הנלווה בנושא החיילים הנעדרים, "שהתברר שאין בו ממש". לפיכך הוחלט ששרי הבית היהודי יתנגדו להסכם הנוכחי. בנט אמר כי פיוס עם טורקיה הוא חשוב לעת הזו ולאינטרסים של מדינת ישראל. "יחד עם זאת, תשלום פיצויים למחוללי פעולת טרור הוא תקדים מסוכן שמדינת ישראל תתחרט עליו בעתיד. אסור למדינת ישראל לשלם פיצויים לטרוריסטים שניסו לפגוע בצה"ל. שר החינוך הוסיף כי "ככל שקיימת שליטה טורקית בחמאס, מוטב להם לעשות כל שביכולתם כדי לדאוג שאורון שאול והדר גולדין ז"ל ישובו לישראל".



בנט מתנגד להסכם. צילום: פלאש 90
בנט מתנגד להסכם. צילום: פלאש 90


למרות ההתנגדות של אנשי הבית היהודי, וככל הנראה גם של שר הביטחון אביגדור ליברמן, לראש הממשלה נתניהו יש רוב בקבינט המדיני בעד ההסכם. ליברמן אמר אתמול בישיבת סיעת ישראל ביתנו כי יתנגד כיוון "שלפיצוי יש השלכות רעות". עוד אמר: "לא אעשה מזה קמפיין כפי שלא עשיתי נגד עסקת שליט, אך עמדתי ידועה. יש בהסכם נקודות בעייתיות".

כבר אתמול הכריזו שתי המדינות כי המשבר מאחוריהן. במסיבת עיתונאים חגיגית ברומא הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על חידוש היחסים: "ההסכם יחזק את ישראל ואת מצבה באזור", אמר, "אנו עושים זאת עם רוסיה, עם יוון ועם קפריסין, וגם עם טורקיה, והכל בתיאום מלא עם בת בריתנו ארצות הברית". במקביל קיים ראש ממשלת טורקיה בינלאי יילדרים מסיבת עיתונאים משלו באנקרה, ובה בישר על הסכם הפיוס עם ישראל. הוא הצהיר כי ישראל מסירה חלק ניכר מהסגר על עזה, בניגוד להצהרתו של נתניהו כי המצור על עזה יישמר גם לאחר הפיוס. הפסימיסטיים יכולים לראות בהבדל הזה את תחילתו של הקרע הבא.



אמש, שעות לאחר מסיבות העיתונאים הללו, נשמע גם קולו של האיש החשוב באמת, נשיא טורקיה ארדואן, שאמר: "ישראל נענתה לכל דרישותינו - התנצלות רשמית, פיצויים למשפחות הרוגי המרמרה והקלות בסגר על עזה". הוא גם הבהיר כי ארצו תפעל בתקיפות כלפי כל מה שהגדיר כ"תוקפנות של ישראל באל אקצה". כמו כן ציין כי ספינה שעליה 14 אלף טונות של מזון, ביגוד, תרופות וחומרי בניין תצא מטורקיה לעזה כבר ביום שישי.



ראש ממשלת טורקיה בינאל יילדרים. צילום:רויטרס
ראש ממשלת טורקיה בינאל יילדרים. צילום:רויטרס