דוח הקוורטט, הנציגות למזרח התיכון לפתרון שתי המדינות, בביקורת על המדיניות של ממשלת ישראל. בטיוטת הדוח שפורסמה הבוקר (שישי) בסוכנות הידיעות רויטרס, נכתב כי ישראל "שוחקת בהתמדה את הכדאיות של רעיון שתי המדינות. פעולותיה מעלות שאלות לגיטימיות לגביי הכוונות שלה, כאשר בממשלת הימין מצהירים כי 'לעולם לא תקום מדינה פלסטינית'. הדוח לא חסך ביקורת גם על הפלסטינים: "הרשות הפלסטינית צריכה לפעול בנחישות ולנקוט בכל הצעדים שברשותה על מנת להפסיק את ההסתה לאלימות ולהמשיך בצעדים להילחם בטרור".



טיוטת הדוח, שגרסתו המלאה צפויה להתפרסם בימים הקרובים, התרכזה בעיקרה בביקורת על ההתנחלויות והבניה בשטחים: "ישראל לקחה בלעדיות על 70% משטחי C, משמע 60% משטח הגדה המערבית נמצא תחת שליטה ישראלית, כולל אדמות חקלאיות, משאבי טבע ועתודות קרקע". עוד נכתב כי "הופסקה העברת סמכויות גדולות יותר ואחריות לסמכות הרשות הפלסטינית בשטחי C, כפי שהובטח בהסכמים קודמים. מהלכים התהפכו לכיוונים אחרים העברת הסמכויות צריכה להתחדש על מנת לקדם את פתרון שתי המדינות ולמנוע מציאות של מדינה אחת".



"על ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות". צילום: פלאש 90



"להפסיק את הבנייה בהתנחלויות"


בהתייחסות להתנחלויות, נכתב כי האו"ם ומדינות העולם לא מכירות בחוקיותן. עוד נכתב כי "ישראל צריכה לחדול מבנייה ומהרחבה של ההתנחלויות, שמונעות את הפיתוח בפלסטיני ולהפיכת השטח לשימושה הבלעדי". נטען כי "ישראל העניקה בפעם האחרונה אישורי בנייה לפלסטינים בשטחי C רק בשנת 2014". 


שליח הקוורטט למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, אמר למועצת הביטחון של האו''ם אתמול כי בדוח שרטט הקוורטט שורה של צעדים צריכים שיקדמו משא ומתן בין שישראל והפלסטינים, ויחזרו לשיחות המשא ומתן". עוד אמר: "המשך האלימות, הטרור והסתה, הבניה בהתנחלויות והיעדר השליטה בעזה של הרשות הפלסטינית - מערערים את התקווה להגיע לשלום". מלדנוב הוסיף: "צעדים חד צדדיים לא יעזרו בפתרון הבעיה". 

בניסיון לרכך את הדוח, הפעילה ישראל לחצים דיפלומטיים רבים, בהם פגישת ראש הממשלה עם מזכיר המדינה קרי ביום שני האחרון ברומא. ארה''ב פעלה מאחורי הקלעים כדי לרכך את נוסח הדוח והצליחה להפחית את הביקורת שנכתבה על ישראל. 

הדוח מתפרסם פחות מיממה לאחר רצח הנערה הלל יפה אריאל ז''ל בקרית ארבע על ידי מחבל פלסטיני שחדר לביתה בזמן שישנה. המחבל הצליח לחדור ליישוב לאחר שטיפס על הגדר ובחר את הבית בגלל היותו מבודד. הוא זוהה על ידי כוחות הביטחון, אך לא הצליחו לעצור אותו ונוטרל רק לאחר שביצע את המעשה.