חתן פרס נובל לשלום, ניצול השואה אלי ויזל, הלך הערב (שבת) לעולמו בגיל 87. אישי הציבור בישראל ספדו לויזל, שהיה בין היתר, סגן יו"ר המועצה הציבורית של יד ושם, וביקר בישראל פעמים רבות. 



נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד הערב לאלי ויזל שהלך לעולמו: "הלילה אנו נפרדים מאחד מגיבוריו של העם היהודי, נפיל אמיתי של האנושות כולה. אלי ויזל זכרו לברכה, גילם את נחישות הרוח האנושית, את היכולת לגבור על הרשע הנורא מכל - ולחיות, כנגד כל הסיכויים".



"בחייו היה ללוחם כנגד השנאה באשר היא ועבור האדם הנברא בצלם באשר הוא, ולמורה דרך עבור כולנו.  מגדולי בניה של האומה היהודית, שנגע בליבות רבים כל כך ועזר לנו לשוב ולהאמין, בסליחה, בחיים ובשליחותו הנצחית של העם היהודי. יהי זכרו ברוך ונשמתו צרורה בצרור החיים ובלב העם", אמר ריבלין



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי ״מדינת ישראל והעם היהודי מבכים מרה את פטירתו של אלי ויזל. אלי, אמן המילים, נתן ביטוי באמצעות אישיותו יוצאת הדופן וספריו המרתקים, לניצחונה של הרוח האנושית על פני האכזריות והרוע. באפילת השואה שבה נספו אחינו ואחיותינו - ששת המיליונים – אלי ויזל שימש קרן אור ומופת של אנושיות המאמינה בטוב שבאדם". 



עוד אמר ראש הממשלה, כי "יצירתו העניפה של אלי אינה משקפת רק את מוראות השואה, אלא מייצגת תקווה ואופטימיות אל מול העלטה של אושוויץ. ירושלים - בירת הנצח של ישראל - סמלה בעיניו את יכולותינו להתרומם מבור תחתיות ולהגיע לפסגות חדשות.  אני מודה על הזכות שנתנה לי להכיר את אלי וללמוד ממנו כה רבות".



ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "אלי ויזל היה מענקי הרוח של הדור וגדול המורים שלו על השואה והגבורה. כניצול שואה שעבר את הנורא מכל הפכו ספריו, מחקריו, הגותו ופועלו לגלעד רוחני לנספי השואה ולקחיה וכך ייזכרו מדור לדור". 
"זכיתי להכירו עוד מנעוריי ולשוחח עימו ברבות השנים על ספריו, כולל אלה שעסקו ביהדות בכללותה והשפיעו עלי עמוקות. ספרים אלה הינם טקסטים חשובים ומרתקים ומן הראוי שיילמדו בכל בית ספר בארץ ובעולם", כתב הרצוג, "זכרו המבורך ינון לעד כאחד מגדולי העם היהודי לדורותיו. תנחומי לרעייתו מריון ולמשפחתו".
 



גם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ספד לאלי ויזל. בהודעה שהוציא אובמה אמר כי ויזל ייזכר "כאחד מקולות המוסר של זמננו, ובמידה רבה כמצפונו של העולם", אובמה הוסיף כי ויזל לא התנגד רק לאנטישמיות, אלא לכל סוג של גזענות או אפליה ואמר כי "חייו והדוגמה ששימש בהם, דחקו בנו לשפר את עצמנו. כאשר אנו עמודים אל מול פני הרשע, עלינו לאזור את יכולתנו לטוב, אל מול שנאה, עלינו לאהוב".



יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין נפרד מויזל ואמר כי ״העם היהודי ברחבי העולם נפרד הלילה בצער מאלי ויזל, אחד האישים היהודיים המרכזיים במאה החולפת. ויזל, ניצול אושויץ וחתן פרס נובל, זכה בצדק להערכה עצומה כמי שהשכיל להאדיר את שמו של העם היהודי וכמי שמתוך הסבל האישי שלו האיר את ייחודו ואת עוצמתו. אני נפרד גם מידיד אישי שאהבתי ולמדתי ממנו רבות. אין ספק כי הגותו ותרומתו האינטלקטואלית והערכית תהדהד עוד שנים רבות. יהי זכרו של איש יקר זה ברוך". 



הנשיא לשעבר, שמעון פרס, שב-2013 העניק לויזל את עיטור הנשיא, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "התבשרנו על אבידה גדולה לעם היהודי ולעולם כולו- פטירתו של ניצול השואה, הסופר וזוכה פרס נובל לשלום אלי ויזל. ויזל, הטביע חותמו על האנושות כולה, בכך שתרם תרומה ייחודית להנצחת מורשת השואה ולהעברת מסר של שלום וכבוד בין בני האדם לעולם כולו. הוא עבר בחייו את הזוועות הקשות ביותר של האנושות וכששרד אותן בחר להקדיש את חייו להעביר את המסר- לעולם לא עוד. היה לי הכבוד והזכות להודות לו באופן אישי על פועלו ארוך השנים ועל שהציל את העולם מאדישותו כשהענקתי לו את עיטור הנשיא בשם מדינת ישראל. יהיה זכרו ברוך".



במוסד יד ושם אבלים על מותו אלי ויזל, שכאמור היה סגן יו"ר מועצה הציבורית של הארגון, כך נמסר בהודעה מטעמו. אבנר שלו, יו"ר יד ושם אמר כי "אלי ויזל היה בן נאמן לעם היהודי. הוא עשה בחייו רבות כדי לחזק את המשך הקיום היהודי והתפתחות היצירה היהודית. בהיותו ניצול שואה הוא הקדיש את חייו למסור לעולם את עדותו, הוא עשה זאת באמצעות כשרונו יוצא הדופן הן בכתיבה והן כנואם בחסד עליון. אלי האמין עד יומו האחרון, כי יש לזכור וללמוד את השואה כאירוע ייחודי לעם היהודי שיש לו מסר ערכי אוניברסלי לעולם כולו". 


לימור לבנת, יו"ר הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל, אמרה למעריב: "ניצול שואה, לוחם זכויות אדם, קול מוסרי צלול ורם למען מדינת ישראל, חתן פרס נובל, אינטלקטואל בעל יושרה - הלך הלילה לעולמו. קולו של אלי ויזל יחסר לנו מאד".

גם ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, ספד הערב לחתן פרס נובל לשלום פרופ' אלי ויזל: "זהו ערב עצוב לעם היהודי. רק לפני מספר חודשים היה לי הכבוד העצום להעניק לפרופ' ויזל בניו יורק את עיטור "אזרח כבוד של ירושלים".

"לדברי ברקת, ויזל, ששרד את זוועות השואה, ובמקום להיכנע לייאוש נוכח הרוע והאכזריות להם היה עד בשעתה החשוכה ביותר של האנושות, נשא לאורך כל הדרך מסר של סובלנות ושלום לכל עמי העולם. מפעל יצירתו העצום, המקיף עשרות ספרים וכתבים שונים, הביא לזכייתו בפרס נובל לשלום והפך אותו לנציג הלא רשמי של העם היהודי ושל קהילת ניצולי השואה בפני מנהיגים וראשי מדינות מכל העולם".

ניר ברקת מעניק לאלי ויזל את עיטור אזרח כבוד של ירושלים. צילום: ניר אריאלי
ניר ברקת מעניק לאלי ויזל את עיטור אזרח כבוד של ירושלים. צילום: ניר אריאלי


ב"טקס המרגש בו הענקתי לו את האות אמרתי לו שזוהי זכות וגאווה גדולה עבורנו, להביע באמצעות האות את ההוקרה העמוקה וההערכה שירושלים רוחשת לגבורתו האישית, למפעל חייו ולעשייתו הענפה לאורך השנים", אמר ברקת.

"אלי ויזל היה שגריר נאמן וידיד אמת של ירושלים, ובפועלו הפגין תמיכה בלתי מתפשרת ושותפות גורל עם היושבים בציון. היכולת שלו לגעת ברמה האישית בליבם של אנשים כה רבים היא שאפשרה למסרים ולפעילות הענפה שלו למען העם היהודי ולמען ירושלים לחלחל לתודעה הציבורית, להשפיע ולשנות את העולם. יהי זכרו ברוך", הוסיף ראש העיר.

ח"כ איציק שמולי, יו"ר משותף של שדולת הכנסת למען הקשישים וניצולי השואה אמר כי "אלי ויזל סימל בעייני יותר מכל את הניצחון היהודי על הטורף הנאצי. לא היה איש כמוהו שהצליח לקפל את זוועות השואה אל תוך מילים באופן מרגש ומוחשי כל כך. הליכתו צריכה גם להזכיר לכולנו שהניצולים הולכים ומתמעטים ויש עוד הזדמנות אחרונה לתקן את יחס המדינה לניצולים".