ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא הבוקר (שני) לביקור באפריקה, ששיאו יהיה בטקס ממלכתי לציון 40 שנה למבצע אנטבה, שבו נהרג אחיו יוני נתניהו ז"ל, ושוחררו עשרות בני ערובה ישראלים.



מדובר באחד הביקורים המורכבים שערך אי פעם ראש ממשלה ישראלי בחו"ל ועלותו נאמדת בכ־28 מיליון שקל. זאת מאחר שמדובר באבטחה חסרת תקדים במדינות אוגנדה, רואנדה, קניה ואתיופיה.



ראש הממשלה אמר הבוקר, לפני המראתו: "אני יוצא עכשיו לביקור היסטורי באפריקה. הביקור ייפתח בפגישת פסגה עם מנהיגים משבע מדינות באפריקה שבאים במיוחד לאנטבה ואוגנדה כדי לקיים את הפגישה הזו, לקבל ראש ממשלה מישראל בפעם הראשונה מזה עשרות שנים על אדמת אפריקה".



לדברי נתניהו, "לביקור יש חשיבות גדולה מאוד למסע הזה גם מבחינה מדינית, כלכלית, ביטחונית ואני שמח שישראל חוזרת לאפריקה בגדול. אנחנו פותחים את אפריקה לישראל שוב. בנוסף, יהיה בביקור הזה מפגש מרגש באנטבה, במקום שבו התבצע מבצע החילוץ הגדול. ישתתפו בו גם חיילים שהשתתפו במבצע וגם כמובן חלק מהניצולים. "כל אפריקה מתרגשת מהביקור הזה וגם אני מתרגש מאוד".



ראש הממשלה צפוי להיפגש עם נשיא אוגנדה, יוורי מוסווני, נשיא קניה, אוהורו קנייתה, נשיא רואנדה פול קגמה, נשיא דרום סודן סלבה קייר מיארדית, ראש ממשלת אתיופיה היילמריאם דסאלגן, נשיא זמביה אדגר לונגו ושר החוץ של טנזניה אוגוסטין מהיגה. 

זהו הביקור הראשון של ראש ממשלה ישראלי מאז ביקור של יצחק שמיר במערב אפריקה ב-1987. 

ייפגש עם נתניהו. נשיא קניה אוהורו קנייתה. צילום: רויטרס
ייפגש עם נתניהו. נשיא קניה אוהורו קנייתה. צילום: רויטרס

ביקורת על עלות הביקור


רבים העבירו ביקורת על עלות ביקורו של נתניהו באפריקה, המוערכת בלא פחות מ־28 מיליון שקל. במסגרת הביקור חכרה לשכת רה"מ עבור נתניהו ופמלייתו מטוס נוסעים. בנוסף, מטוס ראם של חיל האוויר יביא לטקס באנטבה נציגים של יחידות צה"ל שהשתתפו במבצע. כמו כן, מטוסי הרקולס יטיסו לאפריקה את ציוד האבטחה הכבד שילווה את הביקור, בית־חולים נייד ייתרם בסוף המסע, ומשלחת של אנשי עסקים תצטרף לביקור. ראש הממשלה ורעייתו אף צפויים לערוך ביקור בספארי.



יו"ר מרצ ח"כ גלאון אמרה: "עלות נסיעתו של נתניהו לאפריקה שוברת את שיאי האבסורד. הביקור יעלה למשלם המסים 28 מיליון שקל, בזמן שהתוכנית הממשלתית לחיזוק הקשרים הכלכליים עם אפריקה היא בהיקף של 50 מיליון שקל". לדבריה, "מדובר בפסטיבל ראוותני, שבינו לבין פיתוח הקשרים עם אפריקה אין דבר. אף שנתניהו אוהב טקסים בומבסטיים, שמעניקים אשרור למנהיגותו, טוב יעשה אם יצמצם את עלות הביקור לסכום סביר, ואת היתר ישקיע בחיזוק הקשרים הכלכליים ושיתופי הפעולה עם יבשת אפריקה".



בסביבת ראש הממשלה דוחים את הביקורת על עלות הביקור. גורם בסביבת ראש הממשלה אמר ל"מעריב־השבוע": "זה לא ביקור ראוותני. מדובר בפגישות מדיניות ובפגישות של 70 אנשי עסקים שארגן מכון היצוא. עושים להם חיבורים עם חברות ומדינות באפריקה, שיניבו הרבה יותר מעלות הביקור. תתקיים באפריקה פסגה של שבעה ראשי מדינות, שמגיעים לאוגנדה לפגוש את ראש הממשלה. העלות נובעת מדרישות האבטחה".



ממשרד ראש הממשלה נמסר אמש כי "בניגוד לסכומים שפורסמו בתקשורת, ללא בדיקה, עלות ביקורו של ראש הממשלה באפריקה נאמדת בכ־12.5 מיליון שקל. הסכום כולל את ביקוריו של רה"מ באוגנדה, קניה, רואנדה ואתיופיה, את הטקס הרשמי שמפיק מרכז ההסברה לציון 40 שנה למבצע אנטבה, ואת עלויות האבטחה - על פי דרישת השב"כ. 



משלחת אנשי העסקים המתלווה לנתניהו ביקשה להבהיר כי המשלחת יוצאת במימון עצמאי, וכל אחד מהמשתתפים מממן לעצמו את עלויות הטיסה והשהייה. מקרב ההוצאות המשותפות, בעבור השכרת אולמות לטובת סמינרים כלכליים ולטובת המפגשים העסקיים, וכן עבור הסעות וארוחות, מממנת כל חברה את חלקה היחסי.



"מכון היצוא ארגן את משלחת אנשי העסקים, שנלווית לראש הממשלה לטובת פיתוח וחיזוק הקשרים הכלכליים עם מדינות אפריקה. אנשי העסקים והחברות המשתתפים במשלחת נושאים בעלויות הטיסה והלינה באופן פרטי. המדינה אינה מממנת זאת".



עוד נכתב כי "מדובר בביקור היסטורי של ראש ממשלה ישראלי באפריקה מזה עשרות שנים, שיחזק את הקשרים המדיניים, כלכליים וביטחוניים עם מדינות רבות ביבשת אפריקה".