ארבעים שנה אחרי שאחיו יוני נהרג במבצע לחילוץ בני הערובה שנחטפו לאנטבה, הגיע היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו לנמל התעופה בעיר לטקס לציון יום השנה למבצע ההרואי. במהלך המבצע נהרגו שלושה מהחטופים - אידה בורוכוביץ', ז'אן ז'אק מימוני ופסקו כהן. חטופה נוספת דורה בלוך, נרצחה בבית החולים אליו פונתה לאחר שלא חשה בטוב, כנקמה של אנשיו של נשיא אוגנדה אידי אמין.

יחד עם ראש הממשלה הגיעו לאנטבה חלק מהחטופים והלוחמים שלקחו חלק במבצע, ביניהם חבר הכנסת עומר בר לב (המחנה הציוני) ושר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר שאול מופז. גם סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן נוכח בטקס. 

ראש הממשלה אמר בנאומו כי הוא נרגש לעמוד כאן כראש ממשלת ישראל במקום הזה שהביא לאהבה אין קץ ללוחמינו ולצה"ל. "אני נרגש לעמוד כאן במקום שבו שחררו לוחמי צה"ל חטופים. אני נרגש לעמוד במקום הזה, ממש במקום הזה, בו נפל אחי יוני מפקד סיירת מטכ"ל, שעה שהסתער בראש חייליו כדי לשחרר את החטופים שהוחזקו כאן. כאן במקום שבו עמד הטרמינל הישן הוחזקו בני עמינו כבני ערובה. לכאן הגיעו חיילינו למבצע מזהיר, שמעטים כמוהו בהיסטוריה. אנטבה תמיד נמצאת איתי במחשבותיי, בתודעתי ועמוק בלבי".

נתניהו פנה ללוחמים שלקחו חלק במבצע: "כל אחד מכם, הלוחמים והטייסים, שטסו לאנטבה, אלה שכאן ואלה שאינם כאן, כל אחד מכם טס הנה מבלי לדעת אם יחזור או לא. באתם לחלץ את החטופים, אבל ידעתם שבמקרה ותהיה תקלה לא יהיה מי שיחלץ אתכם. כל אחד מכם נלחם על מקומו במטוס כי הבנתם את גודל השעה. ראש הממשלה רבין ראוי להערכה על המנהיגות שגילה ועל ההחלטה האמיצה לצאת למבצע".

"כמעט ולא עובר יום שבו אינני חושב מה היה קורה אילו...", אמר נתניהו, "אילו לא הייתי מסרב לעוזי יאירי (אז מפקד סיירת מטכ"ל) שרצה שאצא לקורס קצינים. אילו לא הייתי מתייעץ עם אחי ששב מאוניברסיטת הארוורד שאמר לי: "מה הבעיה, תגיד לו שאני אבוא במקומך". במקרה זה יוני לא היה מגיע ליחידה ולא היה נהרג באנטבה. קשה לי לא לחשוב מחשבות אלה, מה גם שכמה חודשים אחר שיוני בא ליחידה, ממילא יצאתי גם אני לקורס קצינים ושירתנו שנינו כמפקדים ביחידה".



ראש הממשלה אמר הבוקר, לפני המראתו: "אני יוצא עכשיו לביקור היסטורי באפריקה. הביקור ייפתח בפגישת פסגה עם מנהיגים משבע מדינות באפריקה שבאים במיוחד לאנטבה ואוגנדה כדי לקיים את הפגישה הזו, לקבל ראש ממשלה מישראל בפעם הראשונה מזה עשרות שנים על אדמת אפריקה".

לדברי נתניהו, "לביקור יש חשיבות גדולה מאוד למסע הזה גם מבחינה מדינית, כלכלית, ביטחונית ואני שמח שישראל חוזרת לאפריקה בגדול. אנחנו פותחים את אפריקה לישראל שוב. "כל אפריקה מתרגשת מהביקור הזה וגם אני מתרגש מאוד".

ראש הממשלה צפוי להיפגש עם נשיא אוגנדה, יוורי מוסווני, נשיא קניה, אוהורו קנייתה, נשיא רואנדה פול קגמה, נשיא דרום סודן סלבה קייר מיארדית, ראש ממשלת אתיופיה היילמריאם דסאלגן, נשיא זמביה אדגר לונגו ושר החוץ של טנזניה אוגוסטין מהיגה.

זהו הביקור הראשון של ראש ממשלה ישראלי מאז ביקור של יצחק שמיר במערב אפריקה ב-1987.