ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף היום (רביעי) את ארצות הברית ואמר במסיבת עיתונאים בקיגאלי, בירת רואנדה, במסגרת ביקורו באפריקה: ״אנחנו מכירים את העמדה האמריקאית, היא לא חדשה והיא גם לא מקובלת עלינו. הבנייה בירושלים והבנייה במעלה אדומים, עם כל הכבוד, זה לא מה שמרחיק את השלום. מה שמונע את השלום זה קודם כל ההסתה המתמדת נגד קיומה של מדינת ישראל בגבול כלשהו והגיע הזמן שאומות העולם כולן יכירו באמת הפשוטה הזו, ויש גם אמת שנייה - הדרך לפתור סכסוכים זה על ידי המשא ומתן".



עוד אמר ראש הממשלה: "אנחנו מוכנים כל הזמן לנהל משא ומתן ישיר ללא תנאים עם שכנינו, אבל הם אינם מוכנים לקיים אותו איתנו. אלה שני הדברים שמונעים את השלום ולא עוד כמה דירות ליד עיריית מעלה אדומים, או כמה שכונות בירושלים. אנחנו חייבים את היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. ברואנדה כוחות השלום של האו"ם לא הצליחו לשמור על השלום. לא רק שכשלו בשמירה על השלום, אלא לא ענו לקריאות הבהולות לישועה בפני שואה קרבה ובאה. הם ברחו. אנחנו לא יכולים לשלוח למיקור חוץ את שלומנו וביטחוננו״.



נתניהו ושרה רעייתו נחתו הבוקר בקיגאלי וביקרו יחד עם נשיא רואנדה ורעייתו באתר הזיכרון לרצח העם שהתרחש בשנת 1994 ובהיכל הילד. מאתר הזיכרון המשיכו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רואנדה לפגישה ממושכת בארבע עיניים בבית הנשיא. לאחר מכן התקיימה פגישה מורחבת בין המשלחות שכללה שיחות להרחבת שיתוף הפעולה בין ישראל לבין רואנדה במגוון רחב של תחומים: צבא וביטחון, אנרגיה, תשתיות, סייבר חקלאות ומים. בנוסף, שגרירי המדינות חתמו על הסכמים בין המדינות: הסכם פטור מאשרות לדרכונים דיפלומטים ומזכרי הבנות של שיתוף פעולה בחדשנות ומחקר ופיתוח ומזכר הבנות בעידוד תיירות.



פתרון שתי המדינות מתרחק


כזכור, ביום שישי פורסם דוח הקוורטט של רוסיה, ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופי, העוסק בקיפאון המדיני ובמצב תהליך המו"מ בי-ם, בין ישראל לפלסטינים. בדוח כותבים שרי החוץ של המדינות החברות בקוורטט, כי פתרון שתי המדינות מתרחק ובשטח משתרשת מציאות של מדינה אחת לשני עמים. חברי הקוורטט קוראים בדוח לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולנשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לחזור לשולחן המשא ומתן ולהראות מחויבות לפתרון שתי המדינות.



בדוח נכתב כי "התרחבות הבנייה בהתנחלויות שמה בסכנה את פתרון שתי המדינות. אי היציבות בעזה והמצב ההומניטרי הקשה, מזינים את אי היציבות באזור ומביאים למסקנה שחייבים להגיע לפתרון במו"מ". בפרק ההמלצות, קוראות המדינות החברות בקוורטט לרשות הפלסטינית להפסיק את ההסתה, להגביר את הפעילות נגד הטרור ולגנות פיגועים. לישראל ממליצים להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ואת ההשתלטות לדבריהם על שטחי C בגדה המערבית. בנוסף בדוח מברכות חברות הקוורטט על יוזמת השלום הצרפתית.