שורת המינויים של שרים לשעבר במפלגת ישראל ביתנו, על ידי שר הביטחון אביגדור ליברמן, נתקלים בהתנגדויות. חברי דירקטוריון רפאל פנו במכתב לשר ליברמן בדרישה לא להדיח את היו"ר המכהן, יצחק גת, לטובת השר לשעבר עוזי לנדאו, כך דווח הערב (שלישי) בחדשות 2. ליברמן נתקל בביקורת חריפה מצד דירקטוריון רפאל, זאת לאחר שגת היה אמור להאריך את הקדנציה ולשם כך נדרשה רק את חתימתו של השר, שכאמור הודיע על מינוי אחר.



במכתב יוצא דופן פנו חברי הדירקטוריון לליברמן במסר תקיף: "אנו פונים אליך בבקשה לשקול מחדש את החלטתך לאי הארכת כהונת יצחק גת כיו"ר החברה. בנוסף להישגיו אנו מוצאים בעת הזו נחיצות מהותית בניסיונו ובהיכרותו המעמיקה של גת עם רפאל, עקב העובדה שלפני מספר חודשים נכנס לתפקיד מנכ"ל חדש לחברה. כל זאת הביא אותנו לבחור בו כיושב ראש החברה גם לשלוש השנים הבאות. לנגד עינינו עומדות טובת רפאל וביטחון המדינה". על הדברים חתומים כל חברי הדירקטוריון של רפאל.



בסביבתו של ליברמן אומרים בתגובה כי "אין כל חובה להאריך את הקדנציה של יצחק גת, עוזי לנדאו עבד ברפאל כמהנדס, הוא היה שר במספר תפקידים בכירים, זהו מינוי ראוי". בשל אי ההסכמה בין הצדדים, עולה השאלה האם חברי הדירקטוריון יתמכו בסופו של דבר במהלך של ליברמן ויאשרו אותו.



עוזי לנדאו, מינוי שנוי במחלוקת. צילום: מרק ישראל סלם
עוזי לנדאו, מינוי שנוי במחלוקת. צילום: מרק ישראל סלם




"פוליטיזציה של התעשייה הביטחונית"



הפנייה לליברמן מתרחשת יום לאחר שהחליט בתיאום עם שר האוצר משה כחלון, למנות את לנדאו ליו"ר רפאל. בדברי ההסבר למינויו הודגש כי לנדאו כיהן בעבר כשר לביטחון פנים, שר התיירות, שר האנרגיה והמים, כשר בלי תיק במשרד רה"מ הממונה על הביקורת בקהיליית המודיעין, יו"ר ועדת החוץ והביטחון ובתפקידים נוספים. לאור זאת אמר ליברמן כי "ניסיונו העשיר של לנדאו מהתפקידים אותם מילא, בתחומים הביטחוניים והכלכליים, יאפשר לו לקדם את רפאל ולהצעיד אותה לשגשוג ולהישגים".



לצד המינוי של לנדאו, מינה ליברמן גם את השרים לשעבר מישראל ביתנו, את יאיר שמיר ליו"ר התעשייה האווירית ואת יצחק אהרונוביץ' ליו"ר תע"ש. המינויים עוררו ביקורת במערכת הפוליטית כשח"כ איילת נחמיאס ורבין (מחנה ציוני) אמרה אתמול כי "ליברמן הפך את התעשיות הביטחוניות ללשכת התעסוקה של ישראל ביתנו. העובדה שמדובר במפלגה שחלק מחבריה היו חשודים שניצלו כבר את כוחם בכדי לעבור על החוק, רק מוסיפה לחששות סביב הפוליטיזציה של התעשיות הביטחוניות. בתעשיות כל כך מורכבת נדרש לעשות חשיבה מעמיקה ולהקים ועדת איתור שתבחן את מידת התאמתם המקצועית של מספר מועמדים. אסור שמינוי כה רגיש בתעשיות המגלגלות מחזור של מיליארדי שקלים יהיה רק משקולים פוליטיים ולא משקולים מקצועיים".