מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי אבי כהן סיפר היום (רביעי) בדיון בוועדת העליה והקליטה בכנסת כי ישנה פעילות חשאית להשבת הרכוש היהודי מארצות ערב ואיראן: "בימים אלה מתקיימת פעילות מסווגת יחד עם משרד החוץ בה נשקיע מיליונים להשבת הרכוש מיהדות ערב ואיראן שתבשיל תוך חודש-חודש וחצי. אני לא יכול להרחיב מעבר לכך. במקביל נקיים אירוע בנושא ובקרוב יוענק גם פרס ראש הממשלה לחקר ולמסורת יהדות ערב והאסלאם". נציג המועצה לביטחון לאומי, אלון שימחיוף אישר את דבריו של כהן ואמר כי המהלך החשאי נעשה בגיבוי משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי. 



יושב ראש ועדת העליה והקליטה, חבר הכנסת אברהם נגוסה (הליכוד) אמר בדיון: "עלינו לתקן עוול היסטורי ולדאוג לכך שהרכוש הנגזל סוף סוף יושב לבעליו. יוצאי מדינות ערב עזבו את ארצותיהם והשאירו את רכושם מאחור. אנו רוצים לדאוג לעשות צדק היסטורי ושסוף סוף הרכוש הזה ישוב לבעליהם. חשוב מאוד שהאופוזיציה והקואליציה מאוחדים בנושא הזה. זה כלי חשוב להצלחה". יוזם הדיון, חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) אמר: "יש תיקון של חלקים בתוך הממסד שמכירים בקהילות המפוארות מיהדות ערב והאסלאם ואנו מקווים שנצליח להכניס את תיקון העוול הזה. עד שחוקקו חוק, פעם אחת לא מימשו אותו ופעם אחרת הוא לא היה מנוסח טוב מספיק".

"המהלך חייב להיות חלק מהסדר אזורי"

יושב ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג (המחנה הציוני) אמר בדיון: "אם יהיה מהלך להסדר אזורי, אין ספק שהנושא חייב לעלות על סדר היום". מנגד, טען חבר הנהלת הליכוד העולמי, זאב בן יוסף כי "התלות בנושא השבת הרכוש בהסדר מדיני הוא בעייתי, כיוון שהצד השני לא שש להגיע להסדר כזה. צריך לנתק את עניין ההסכם עם ארצות ערב בנושא זה ולעשות זאת באמצעות צינורות קשר עם ערביי ארץ ישראל".



יצחק הרצוג, צילום: מרק ישראל סלם
יצחק הרצוג, צילום: מרק ישראל סלם




ח"כ ענת ברקו (הליכוד) שהשתתפה בדיון קשרה את הפליטים הפלסטינים לפליטים היהודים ואמרה: "אירופה חייבת להכיר בכך שיש כאן פליטים יהודיים. אין פליטים עם דם כחול. אם רוצים להכיר בערבים הפליטים, חייבים להכיר גם בפליטים היהודים. אני רואה גם בעצמי בת ליהודים פליטים עיראקים". לבנה זמיר, המכהנת כיושבת ראש ארגון יוצאי מצרים אמרה בהתרגשות: "שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה. מה שהדור של אבי לא הצליח לעשות אתם מצליחים לעשות. ועדת ביטון אכזבה את כל הארגונים שכאן כיוון שלא מדברים על החורבן".



מלשכת ראש הממשלה טרם התקבלה תגובה אם אכן המדינה פועלת להשבת רכוש יהודי ממדינות ערב.