מתח במפלגת השלטון: היועץ המשפטי של תנועת הליכוד, עו"ד אבי הלוי, עתר היום (ראשון) לבית הדין העליון של התנועה בדרישה להוציא צו המבטל את כל ההחלטות שקיבלה ביום חמישי מזכירות הליכוד בראשות שר התחבורה, ישראל כץ.



המזכירות בראשות ישראל כץ קיבלה בין היתר החלטות הקובעות כי "כל המינויים של נושאי משרה במנהלת הליכוד טעונים אישור המזכירות" וכך גם כל נושאי המשרה במטה הבחירות של המפלגה. כמו כן, החליטה המזכירות כי כל ההתקשרויות של התנועה טעונות אישור של המזכירות וכי המזכירות רשאית להעביר מתפקידו כל מי שביצע פעולה שלא כדין או שלא בסמכות.



"התרסה נגד הדין התנועתי"


העותר אומר כי מדובר בהחלטות המפרות מהותית את חוקת הליכוד, את הדין התנועתי ואת פסקי הדין של התנועה. עוד נטען כי ההחלטות מבקשות שלא כדין לשנות את היקף הסמכויות שהחוקה הקנתה לכמה ממוסדות התנועה ובכלל זה ליו"ר התנועה, בנימין נתניהו, ומהווה חריגה מהותית מסמכות והתרסה נגד הדין התנועתי והסדר התנועתי הקיים.



בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90



העותרים מציינים כי בשל דחיפות הנושא העתירה הוגשה עוד בטרם הגיע לידיהם פרוטוקול הישיבה שהתקיימה ביום חמישי אלא בהסתמך על עדותם של חברי תנועה שנכחו בה. הדחיפות, כך הסבירו, נועדה למען יידעו כל חברי התנועה כי ההחלטות שהתקבלו הן חסרות תוקף.



ההחלטות שהתקבלו, נאמר בעתירה, הן "המשך לניסיונותיהם של גורמים שונים בתנועה, שנבלמו על-ידי בית הדין של התנועה, להגביר את אחיזתם שלא כדין בארגון התנועתי ובמוקדי הכוח של קבלת ההחלטות בתנועה בניגוד לדין התנועתי ולחוקת הליכוד".



"בלי גיבוי  - לא אוכל לקבל החלטות גורליות"


"אני נרגש לקראת שעת השאלות מחר בכנסת. אני מכין את עצמי, יש לי כל-כך הרבה מה להגיד. עשיתי רשימה של הישגים רק של השנה הראשונה". כך אמר הערב (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו בכינוס ועדת החוקה של הליכוד שהתכנסה לדון בהצעות של יו"ר המרכז, השר חיים כץ, להכניס שינויים בחוקה. 



נתניהו בוועדת החוקה של הליכוד הערב
נתניהו בוועדת החוקה של הליכוד הערב



נתניהו התייחס בדבריו לשעת השאלות שבמהלכה יתייצב מחר במליאת הכנסת בפני הח"כים וישיב במשך שעה וארבעים דקות לשאלות שיוצגו לו על-ידי חברי הכנסת. במקור, נתניהו היה אמור להתייצב במשך שעה בפני הח"כים, אולם מאחר והוא מחזיק בנוסף לתפקיד רה"מ בעוד ארבעה תיקים הוא יצטרך להשיב במשך עשר דקות עבור כל משרד בו הוא מכהן - סה"כ שעה וארבעים. השאלות לא נמסרו מראש לראש הממשלה וחלק מחברי הכנסת ינצלו את ההזדמנות כדי לשאול אותו לגבי החקירה המתנהלת על ידי המשטרה בעניינו



הדיון הערב שהתקיים בחדר סיעת הליכוד בכנסת עסק בארבע הצעות לשינויי חוקה שיזם השר חיים כץ ועוסקות בין היתר בזכות לקבוע את ישיבות המרכז על סדר היום, סמכות השופט בוועדת הבחירות של הליכוד, הצעה לאפשר לעשרים אחוז מהנוכחים בתחילת ישיבת מרכז לבקש הצבעה חשאית ועוד. נתניהו, שמתנגד להצעות, אמר לנוכחים כי "שינויים בחוקת הליכוד צריכים להיעשות באחריות, בשיקול דעת ובקור רוח. יש בחוקה מערך של איזונים שעוזרים לנו להנהיג את המדינה. בלי גיבוי של התנועה - אפשר לסגור את הבאסטה, בלי גיבוי של הליכוד – לא אוכל לקבל החלטות גורליות. ועדת החוקה של הליכוד חשובה כי היא הלב והמנוע של התנועה".



לסיכום הישיבה הוחלט כי נתניהו יבוא בדברים עם השר חיים כץ כדי לנסות להגיע להבנות לגבי ההצעות שהועלו בדיון. אם השניים לא יצליחו להגיע לעמק השווה תתכנס שוב ועדת החוקה כדי להכריע בנושא.