ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (שני) לראשונה מאז כינון הכנסת ה-20 לאולם המליאה על מנת להשיב לשאלות שהציגו לו חברי הכנסת. על פי התקנון, כל תיק נוסף שבו מחזיק ראש הממשלה, מקנה לשואלים עשר דקות נוספות, ועל כן שעת השאלות נערכה למעשה שעה וארבעים דקות, שכן ראש הממשלה מחזיק בתיקי החוץ, הכלכלה, התקשורת ושיתוף פעולה אזורי. מספר חברי כנסת מהאופוזיציה ניצלו את ההזדמנות כדי לשאול אותו בעניין הבדיקות המתנהלות בעניינו, לאחר שבסוף השבוע פורסם כי המשטרה עשויה לזמן את נתניהו וגם כמה מבני משפחתו לחקירה באזהרה. כמו כן הטיחו בו חלק מהח"כים האשמות על כך שלא גינה עד כה את דבריו של הרב יגאל לוינשטיין ושאלו בנחרצות על היעדר ראיונותיו לתקשורת.



חברת הכנסת יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), הייתה הראשונה ששאלה בנושא הבדיקה בעניינו, כשהתייחסה לנושא חשבון הבנק בפנמה: "האם אכן הונפק דרכון בשם בדוי לבנך, ובאילו מצבים זה נעשה?". עם דבריה החלו ח"כים, ביניהם מיקי זוהר, להתפרץ לדבריו ויו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין שניהל את שעת השאלות, הודיע:  "מי שיצעק קריאות ביניים לא יוכל לשאול". נתניהו ביקש להשיב וענה: "הדבר הספציפי, לא דרכון, לא פנמה, לא חשבון ולא כלום. יש כל כך הרבה שיטפון של הבלים ושטויות, של המצאות, שקרים ונכון שעוסקים בזה הרבה שנים ולא מוצאים כלום מסיבה פשוטה - אין כלום ולא היה כלום. גם במקרה הזה, אין אש, אין עשן, יש אוויר חם, הרבה אוויר חם".


"אני מבקש מכל השואלים ואולי מאלה שתקווה בליבם - אל תמהרו לתפור חליפות, עצרו את החייטים. אני רוצה לתת לכם אזהרת ספוילר - גם כאן לא יהיה כלום כי אין כלום, אין שום דבר", ביקש נתניהו להדגיש. עוד הוסיף: "כיוון שבכל זאת יש מי שמעוניין בכל מיני דברים כאלה, אני רוצה לתת לכם טיפ- בתחילת ספטמבר אני יוצא להולנד ואז ממשיך לעצרת הכללית של האו"ם, שמתי לב שהדברים האלה מתפרסמים בסמיכות לנסיעות שלי, הנה אני נותן לכם את הזמן להמציא דברים חדשים".

יולי אדשלטיין ובנימין נתניהו, הערב. צילום: מרק ישראל סלם


על הרב לויינשטיין: "לא כך חונכתי"


בעקבות שאלתה של ח"כ תמר זנדברג (מרצ), התייחס הערב ראש הממשלה לראשונה לסערת הרב לוינשטיין, ממייסדי מכינת עלי שתקף את קהילת הלהט"ב. "הארץ רועשת מהתבטאויות גזעניות מצד הרב לוינשטיין ממייסדי מכינת עלי, הדברים נאמרים שנה לאחר הרצח של שירה בנקי ז"ל - מה דעתך על הדברים ומדוע לא מצאת לנכון לגנות אותם"?, שאלה זנדברג.



ראש הממשלה השיב: "גיניתי הרבה דברים חשוכים שנאמרו על הקהילה הלהט"בית, הלכתי למועדון בו בוצע הרצח הנתעב, אני חושב שהעמדות שלי ידועות. אני לא טוקבקיסט על אף שיש פה הרבה כאלה כאן, אני לא עובד על פי הלו"ז שאת מכתיבה לי. הדברים לא מקובלים עליי, הקהילה הלהט"בית היא חלק מאיתנו, זה אזרחים, בני אדם, ככה חונכתי. לא דת, גזע, מין - אני לא מקבל את ההבחנות האלה, 'אדם הוא אדם באשר הוא אדם', כך אני נוהג וכך לדעתי כולם צריכים לנהוג. ישראל צריכה להיות בית לכל היהודים, אני מתנגד בתוקף גם להדרת נשים - אם אישה מסוגלת לשבת בתא הטייס היא יכולה לשבת בכל מקום".




המליאה בשעת השאלות, הערב. צילום: מרק ישראל סלם




גלאון לרגב: "אייל גולן קורא לך"

חברת הכנסת זהבה גלאון (יו"ר מרצ), תקפה במהלך הזמן שהוקצב לה את נתניהו, ואמרה: "אדוני ראש הממשלה, אני בטוחה שאתה נהנה מכל רגע, מה רע לך? אתה עומד שעה וחצי מול המליאה, ואיפה העיתונאים? אתה לא ענית לאף ראיון עיתונאי למעט לערוץ אחד, הרבה יותר נוח להיות שחקן על הבמה". חה"כ התייחסה להתבטאויות של לוינשטיין ושל גידי אורשר ואמרה: "לא ראיתי שפתחת את ישיבת הממשלה אתמול בגינוי". במקביל לדבריה התפרצה השרה מירי רגב, וגלאון ענתה לה בצעקה: "השרה רגב, אייל גולן קורא לך". חילופי הדברים ביניהן גררו סערה במליאה, בעקבותיה אמרה רגב לאדלשטיין: "אני אענה כשתוקפים אותי". 

לאחר מכן המשיכה גלאון: "ביום חמישי יתקיים מצעד הגאווה בירושלים לזכרה של שירה בנקי ז"ל, האם ראש הממשלה יאמץ את מה שעשה ראש ממשלת קנדה? האם תצעד איתנו כדי להוכיח את העמידה האיתנה שלך לצד הקהילה הגאה"?. נתניהו השיב: "אני תומך במצעדים הללו, תמיד תמכתי בהם. אני לא הולך לבר מצוות וחתונות כי זה יגביל אנשים במשך שעות, אני לא אומר ש'אני לא הולך למצעדים כאלה', אבל אני לא מציע לך להציב את הגעתי כתנאי. הניסיון לשלח בי יחס לא מכבד ולא ראוי לקהילת הלהט"ב".
 

"למה אתה לא מסכים להתראיין?"


חה"כ מרב מיכאלי (מרצ), ניצלה את הבמה גם היא על מנת להעלות את נושא היעדר הראיונות של נתניהו לתקשורת: "נכשלת כישלון חרוץ ובכל זאת אתה לא חולם לסיים את התפקיד, שנה וחצי לדעתי לא התראיינת, להוציא את ערוץ 24 ערוץ המוזיקה הנשכני, למה אתה לא מסכים להתראיין?. נתניהו השיב: "את רוטנת לגבי זה שאני פה, אני לא פה כי אני ממנה את עצמי, מישהו ממנה אותי. נבחרתי בבחירה ישירה ואז הבוחרים שלחו אותי הביתה וביקשו שאחזור וחזרתי, ואחר כך שוב ביקשו שאחזור וחזרתי. הציבור קובע, הוא קבע שאני אעמוד פה ואת תשבי שם ולהערכתי המוצקה זה לא עומד להשתנות. מעת לעת אני עושה מסיבות עיתונאים, את תכתיבי לי אם זה ראיונות או לא? אני לא חושב שאפשר להשתוות למסיבת העיתונאים הזו - חברי הכנסת נוקבים, חריפים ואני חייב להגיד שאני נהנה".
 

בהמשך שעת השאלות, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), התייחסה לביטול חובת לימודי הליבה עליו הוחלט השבוע ושאלה: "למה שינית את דעתך"? נתניהו ענה אך לא התייחס באופן ישיר להחלטה: "השאלה שאת מעלה נידונה בזמן ההסכמים הקואליציוניים, השאלה הקריטית היא מידת השילוב של הציבור החרדי בשני מוסדות - בצה"ל ובתעסוקה. אחוז הנשים החרדיות שמועסקות כרגע עומד על 71%, עדיין אין לנו דבר מקביל לציבור הגברים".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), התייחס בשאלתו לעיר אשקלון ושאל: "המדינה מעניקה הטבות ליישובי העימות אך היא לא מתעדכנת, אשקלון ספגה הרבה ירי. כשר הכלכלה וראש הממשלה - מדוע העיר לא מוכרזת כאזור עדיפות לאומי א' והאם התקיימה החלטה כזו והיא לא הוכרזה רשמית"?. על כך ענה נתניהו: "באשקלון פיתוח אדיר, נתנו חבילה מאוד נרחבת ונדיבה ליישובי עוטף עזה ודאגנו כי הם נפגעו בצורה רצופה, לא ראינו את אותה תנופת פיתוח באשקלון, אז היישובים האחרים חווים עכשיו את תנופת הפיתוח. אנחנו דנים על זה בממשלה. לא קיפחנו את אשקלון - אלא פיתחנו".




בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין, הערב. צילום: מרק ישראל סלם



על היוזמה הערבית: "למי נמסור את הגולן? לדאעש"?


ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) התייחס לתכנית המדינית של הממשלה לשלום עם הפלסטינים ושאל מהי עמדתה ליוזמה הערבית או הסעודית, שאמרו כי הן מוכנות לנורמליזציה עם ישראל, כמו כן שאל האם נתניהו מסכים לשתי מדינות בגבולות 67?". "עמדתי ידועה וברורה, אמרתי אותה בכמה פורומים בינלאומיים, הפתרון הרצוי מבחינתנו זו מדינה פלסטינית מפורזת שמכירה במדינה היהודית", ענה ראש הממשלה. "אבל לא דיברתי על גבולות, יש הרבה נושאים לדון בהם. היוזמה הערבית כפי שהיא מנוסחת לא יכולה להוות תכתיב, היא דיברה על כך שנמסור את הגולן? למי נמסור את הגולן, לדאעש? אבו מאזן בורח כי הוא יודע שהוא יצטרך לעשות ויתורים".



בהמשך לכך, שאלה חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני): "לא הזכרת את אותן מדינות ערב המתונות איתן אפשר לכרות ברית ביטחונית. האם אתה מוכן להקפיא את הבנייה בהתנחלויות ולבנות בשטחי C"? והוסיפה: "יש לך שלוש דקות, אני מסתפקת בכן או לא". נתניהו השיב: "יש הנחה בדבריך שאם נקפיא את הבנייה, נגביל אותה, לבני קטעה את דבריו ואמרה: זו ידיעה ולא הנחה", ונתניהו המשיך: "אני לא צריך להזכיר לך אבל אני מזכיר לחברי הכנסת שבזמנו ביצענו הקפאה לכל דבר, לא הגבלה של בנייה מסוימת אלא הקפאה מוחלטת. זה לא הוכיח את עצמו. הפלסטינים כל הזמן מעלים דרישות שהם יודעים שלא יוכלו לקבל. אבו מאזן דורש שחרור אסירים וכהנה וכהנה ועל כן השאלה שאת שואלת נוגעת לדבר אמיתי שקיים - קשרים שלנו עם מדינות באזור והיכולת יותר ויותר להשתמש בהן כדי לקדם בין השאר לא רק את האינטרסים המשותפים אלא להביא את הפלסטינים לעמדה יותר ריאלית, להתקדם לדבר טוב. זו בהחלט שאלה שדנים בה ואני דן בה, אך זה לא הפורום לדון בזה".


נתניהו, הערב. צילום: מרק ישראל סלם

"מוקד ההתססה היה ונשאר הר הבית"


ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), התייחסה בשאלותיה להנחיות בנוגע לביקור יהודים בהר הבית: "אתמול זכיתי להשיא את בתי ניצן מועלם וללוות אותה עד לשער הכניסה להר הבית שם איננו מורשים לעלות - מדוע מורשים אנשי הוואקף להתלוות לביקורים ומדוע בוחרים שתשהה בהר רק קבוצת יהודים אחת, אין לנו את הזכות של כל תייר ממוצע מהונוללו? כמו כן שעות הפתיחה בהר הבית הן מאוד מצומצמות ולא מאפשרות ליהודים לעלות לא בשבתות ולא בשעות אחר הצהריים".

"שעות הפתיחה לא השתנו", השיב ראש הממשלה. "הן ידועות כבר שנים ארוכות ואני לא מתכוון לשנות אותן, יש את עיקרון הסטטוס קוו. אני לא מתכוון לשנות לא את הזמנים ליהודים ולא לערבים, זה איתנו הרבה שנים. אנחנו נמצאים במצב עולמי של מלחמות דת, ניסיון להתסיס מאות מיליוני מוסלמים בכלל ונגד מדינת ישראל בפרט. מוקד ההתססה היה ונשאר הר הבית, לכן קבעתי מדיניות ואני חושב שהיא נכונה - למנוע כל שינוי בסידורים. ביקשתי מח"כים יהודים וערבים כאחד, כי ההערכה שלי הייתה שהתבססה על ניסיון ומידע של הערכות מודיעיניות, לא לבקר בהר על מנת למנוע תסיסה. לא קיבלתי שום סיבה לחשוב בשלב זה אחרת, זה לא אומר שזה לא ישתנה בהמשך".


ח"כ שולי מועלם, הערב. צילום: מרק ישראל סלם



ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) שאל במשך הזמן שהוקצב לו האם ראש הממשלה יתמוך ב"הלבנת גנבת הקרקעות בעמונה". כמו כן ביקש לדעת בנוגע לאישור הרפורמה בחברה הערבית - "מתי הכספים שהובטחו ינהרו לחברה הערבית?". נתניהו השיב כי הוא "לא תומך בהלבנת קרקעות או גזילת קרקעות בשום מקום", והוסיף: "בית המשפט קבע שצריך לפנות גם אם אין בעלות ספציפית, זו קרקע פרטית. כדי שתהיה אותה הסדרה הועלו אפשרויות שונות, כשביניהן למצוא מקום אחר בין היתר". בנוגע לרפורמה ענה כי היקף המימון נע בסביבות 14 מיליארד שקל, והוסיף: "אנחנו רוצים שהתקציב אכן יגיע". 

ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת), שאל: "אתה מכהן כתפקידך שבע שנים ברציפות, בתוך התקופה הזו המדינה הרסה את כפר אל עראקיב מאה פעמים. נכון שאין להם טאבו אבל האדמה בבעלותם מ-48'. אני חושב שכבודו צריך לחשוב אם 100 פעמים הכפר נהרס, אולי צריך לחשוב על כיוון אחר? צריך להכיר בכפר הזה". נתניהו הגיב: "הממשלה העבירה לאחרונה חבילת סיוע גדולה מאוד על מנת להביא לצמצום פערים ולשילובם של האזרחים הערבים במדינה, בחינוך, בתשתיות. לגבי הכפר הזה - העבירו לי פתק, אני לא יכול להגיד שאני יודע כל דבר, בית המשפט העליון החליט שזה לא יישוב מוכר".

בתום הזמן לשאלות עלה יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג לדוכן ואמר לנתניהו: "לא יכול להיות שאתה פשוט שותק מול הדברים האיומים של הרב לוינשטיין. אתה מממן אותו, ממשלתך מממנת אותו וזה על אחריותך. ממשלתך היא ממשלת שנאה. אתם זורקים את הערבים, זורקים את הגאים, מפרידים וקורעים את העם. אתם אוהבים לשסות קבוצות זו בזו - יש להוקיע את השנאה ולהקיא אותה מתוכנו".