הצעת חוק חדשה שהונחה על שולחן הכנסת מבקשת לקבוע כי האזור האוטונומי הכורדי בעיראק לא יוגדר כ"מדינת אויב" ויותר לקיים אתו באופן רשמי קשרי מסחר, יבוא ויצוא. את הצעת החוק הגישו ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) והצטרפו אליה חברי הכנסת יוסי יונה, איציק שמולי ויעל כהן פארן.



בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "העם הכורדי מונה כ-30 מיליון נפש, ומתגורר באיראן, סוריה, עיראק וטורקיה. כיום אין אפשרות לבני העם הכורדי, למעט לאלה מביניהם הגרים בטורקיה, לקיים קשרי מסחר עם מדינת ישראל בשל העובדה כי המדינות בהן הם יושבים, למעט טורקיה, הנן מדינות אויב.


"בני העם הכורדי חולקים עם ישראל ערכים משותפים, וגם אויבים משותפים. למרות אי קיום יחסים רשמיים, קיימת ברית בינינו לבינם שאינה רק ברית של אינטרסים, אלא גם ברית של ערכים".



מטרת הצעת חוק היא לתקן את פקודת הייבוא והייצוא ואת פקודת המסחר עם האויב, על מנת להחריג את בני העם הכורדי מהגדרת אזרחי מדינת אויב לצורך מסחר עם ישראל, ולהתיר את המסחר עמם או עם האזורים בהם הם יושבים.



לפיכך, מוצע לתקן את המצב הקיים, ולהחריג את בני העם הכורדי כך שלא יוגדרו כאויבים רק בשל העובדה כי חיים ללא ריבונות במדינות אויבות לישראל, ולהחריג את השטחים המוחזקים על ידי בני העם הכורדי מההגדרה של ארץ אויב. לדברי ח"כ סבטלובה הכוונה בשלב ראשון היא להחריג את הכורדים החיים באוטונומיה הכורדית בעיראק ורק בשלבים מאוחרים יותר גם את הכורדים בסוריה.



"הצעת חוק זו עתידה להיות אבן חשובה בביסוס היחסים עם בני העם הכורדי, ותיצור לנו בני ברית במדינות אויב בהן אין בנמצא שותפים רבים", הסבירה.


לדבריה כיום הקשרים עם הכורדים בחבל כורידסטאן בעיראק הם חשאיים בעיקרם. הצעת החוק, אם תאושר, תאפשר לאנשי עסקים ישראלים לסחור בגלוי עם הכורדים ולפתח עמם קשרי מסחר.