חוזרים לשגרה: האיום של סיעות האופוזיציה להחרים את הישיבות במליאת הכנסת כל עוד הקואליציה תתנגד לכל הצעת חוק של האופוזיציה, הוסר לאחר ישיבה של ועדת ההסכמות, בראשות יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ובהשתתפות חברי הכנסת מרב מיכאלי, דוד ביטן, עפר שלח ואחמד טיבי. היו"ר יולי אדלשטיין אמר כי "לא נגיע להצבעות על תקציב אם המצב הזה יימשך. בסוף כולם יוצאים ניזוקים. אני מציע שכולם יפסיקו להתבצר ונחזור לפעילות פרלמנטרית".



מוקדם יותר הודיעה מיכאלי, יו"ר האופוזיציה, על כוונת האופוזיציה להחרים את ישיבות המליאה בגלל דבריו של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) לפיהם בעקבות התנהגות חברי הכנסת של המחנה הציוני ויש עתיד בדיון על התקציב הדו שנתי בוועדת הכספים, הקואליציה תתנגד אוטומטית לכל חוק שיעלו, ללא קשר להחלטת ועדת השרים לחקיקה. ח"כ ביטן חזר על הדברים בוועדת הכנסת הבוקר, והוסיף שהוא מתנגד שיעלו הצעות חוק של האופוזיציה בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא במליאה. 



יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין התייחס במליאת הכנסת להחלטת האופוזיציה להחרים את דיוני המליאה ונזף בשני הצדדים: ״כל הבוקר אני מקבל כאן הודעות משמעת וכל מיני צעדים שהקואליציה מתכוונת לנקוט, ועכשיו ההודעה הזו של האופוזיציה. זו לא הדרך לקיים את הפרלמנט. מי שרוצה יש ועדת הסכמות כל יום שני, שם מדברים, לא תמיד מסכימים. יש מספיק תרגילים פרלמנטרים שאפשר לעשות והרבה דרכים שהתקנון מאפשר. אם נגיע פה לצעדי ענישה וחרמות משני הצדדים, לא יישאר הרבה מהמוסד הזה ולא מהמליאה ובסוף כולם ניזוקים, גם חברי הכנסת וגם הציבור בישראל.״


ח"כ דוד ביטן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ דוד ביטן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בתגובה לדברים, פנתה ח"כ מיכאלי במכתב ליו"ר הכנסת וכתבה, כי "יצוין ש'התנהגות האופוזיציה' אליה התייחס יו"ר הקואליציה היתה פיליבסטר והעלאת הסתייגות בהתנגדות לחוק לא-חוקתי של תקציב דו-שנתי, כלי בסיסי של האופוזיציה בעבודת הכנסת. לדידנו, מדובר בשבירת כל מוסכמה בהתנהלות פרלמנטרית סבירה".



"לכן", כתבה מיכאלי לאדלשטיין, "האופוזיציה תחרים את המליאה עד שהקואליציה תחזור בה מההחלטה הבריונית השערורייתית. אני קוראת לך להתערב לאלתר ולמצוא פתרון מיידי למצב".


 


ח"כ מרב מיכאלי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ מרב מיכאלי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הבוקר קטע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) את הדיון, שהחל אתמול בבוקר, בעקבות הפיליבסטר הבלתי נגמר של חברי האופוזיציה. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות עם היועצים המשפטיים לכנסת ושל הוועדה. בהודעתו על עצירת הדיון, אמר גפני, כי הדיון יתחדש  ביום חמישי ובו יתקיימו רק הצבעות על ההסתייגויות ועל סעיפי החוק שטרם אושרו. 



בדבריו לקראת עצירת הדיון הלילי, הוסיף גפני ואמר, כי "מלכתחילה בחר מתוך הגינות, לאפשר לחברי האופוזיציה לנהל פיליבסטר ולהגיש הסתייגויות רבות. זאת מתוך תקווה שחבריה ינהגו גם הם בהגינות כלפיו ולא ימתחו את החבל יותר מדי. העדפתי ללכת על הסכמות ולפעול יחד עם האופוזיציה על-מנת לשנות את כל מה שנדרש בחוק, כך שהוא ייצא מוועדת הכספים טוב יותר לעומת הנוסח הראשוני שהגישה הממשלה. הגברנו את הפיקוח והבקרה הציבורית על ניהול התקציב הדו-שנתי והוספנו את החובה לקבל להיוועץ בוועדת הכספים בעת החלטות על שינויי מדיניות על-מנת לעמוד ביעדים הפיסקליים במעבר בין 2017 ל- 2018. בחלק גדול מהדברים הממשלה והאוצר יזדקקו לאישורה של ועדת הכספים. אך זה לא סיפק את חברי האופוזיציה שבסה"כ ניסו להיאבק בעצם ההחלטה על תקציב דו-שנתי שלא זה הדיון בסוגיה זו".



ח"כ משה גפני. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ משה גפני. צילום: מרק ישראל סלם



גפני הביע תרעומת קשה על-כך שבמהלך השעות הרבות של הדיון היום ובימים האחרונים בהצעת החוק, אחדים מחברי האופוזיציה בחרו לעשות שימוש ציני באפשרות שניתנה להם לקיים פיליבסטר ועשו זאת למען הצילומים והפרסומים בכליי התקשורת וברשתות החברתיות. עוד אמר, כי "זה שם אותנו ללעג, את הכנסת ואת ועדת הכספים בפרט. יושבים חברי כנסת שמשתכרים שכר גבוה והופכים את הדיון לבדיחה ולקרקס. זה לא ראוי ולא אאפשר זאת. מה ייצא לציבור מזה? מה ירוויח מזה עם ישראל? כלום. ועל-כן אני מפסיק את הדיון ומאפשר מעתה להגיש הסתייגויות בכתב ונקיים עליהן הצבעה אחת לאחת. גם אם מי מחברי הכנסת יגיש עתירה לבג"צ בעניין, אף הרכב של בית המשפט לא ייתן גיבוי לקרקס שהיה כאן מצד האופוזיציה. אף אחד לא יכול לומר שהסתייגות שבה שואלים על חלוקת התקציב לאשכנזים ולספרדים, היא הסתייגות רצינית. זה לעשות גיחוך מהוועדה ותו לא".



לדבריו חברו חברי קואליציה אחרים, ביניהם ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) שאמר: "ממה שקרה כאן בשעות הרבות שאנחנו יושבים כאן, ניכר שכל מה שמעניין את חברי האופוזיציה זה השידור בפייסבוק והפרסומים בעיתונות. לא מעניין אותם הציבור והחוק עצמו". ח"כ רחל עזריה (כולנו): "ישבנו כאן שלושה ימים בדיונים אינטנסיביים, עשינו עבודה קשה ונאבקנו לשנות את החוק לטובת הפיקוח הציבורי ולא יתכן לוותר על-כך ולבטל את כל העבודה הרבה שהושקעה כאן במחי יד, בגלל מישהו שרוצה לגזור קופון תקשורתי".



מנגד טענו חברי האופוזיציה, כי האפשרות לקיים פיליבסטר היא הדבר היחיד שנותר בידיהם בהתנגדותם לתקציב דו-שנתי. ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) אמרה כי "אנחנו משתמשים בכלי האחרון למניעת אישור תקציב דו-שנתי שייפגע במשק הישראלי". לגפני אמרה: "גם אתה השתמשת בזה כשהיית כאן באופוזיציה".



ח"כ סתיו שפיר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ סתיו שפיר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) פנה גם הוא לגפני ואמר לו: "אתה שולל ממני את הכלי הפרלמנטרי היחיד שיש לי להתמודד עם הגזירה הרעה של תקציב דו-שנתי". גפני השיב: "דבר אחד זה כשעושים שימוש לגיטימי בפיליבסטר. דבר אחר זה, כשעוברים את הקו האדום. כאן עברתם את הקו האדום כשאתם מגישים הסתייגויות סתמיות והזויות, כמו למשל, שבמקום תאריך פלוני יבוא תאריך אלמוני וחוזר חלילה או לחילופין איך יתחלק התקציב בין עדות וכד', וזה מתחיל להיות ביזיון. אני צריך לנצל את כל היכולות המשפטיות שיש לי על-מנת לעצור את הביזיון הזה לשמירת כבודן של הכנסת וועדת הכספים".