ועדת הכנסת אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית את חוק שידורי ערוץ הכנסת, שמגדיר מחדש את מהותו ותפקידיו של ערוץ הכנסת. הצעת החוק שאושרה מתבססת על מסקנות ועדה ציבורית בראשות השופטת (בדימוס) שרה פריש, אשר דנה בנושא לבקשת יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין.



הדיון המחודש במאפייני הערוץ נפתח לקראת תום תקופת הרישיון של מפעיל הערוץ הנוכחי, חברת החדשות הישראלית (חדשות ערוץ 2) במאי 2017, זאת לאחר הארכה של חצי שנה שאושרה על ידי המועצה לשידורי כבלים ולוויין, לבקשת הכנסת.



הנוסח שאושר היום כולל מספר שינויים מרכזיים ביחס להצעת החוק המקורית, שהוכנסו בעקבות הערות שעלו בדיוני הוועדה וכן הסכמות שהושגו בין יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש (ליכוד) לבין ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני).



בין היתר, במקום הסעיף האוסר על הערוץ 'לבזות את הכנסת' נוסף סעיף מרוכך (סעיף 12 לחוק העיקרי) אשר מגדיר כי הגוף המשדר יבטיח כי התוכן שישדר יהיה "אמין, הוגן ומקצועי, תוך נאמנות לאמת העובדתית ולחובת הדיווח לציבור, ולעניין המשדרים המוספים ודברי הרקע לשידורי הכנסת - ייתן ביטוי הולם למגוון ההשקפות והדעות הרווחות בציבור".



עוד קובע הסעיף כי התוכן המשודר "לא יכלול פגיעה חמורה בכבוד הכנסת כבית הנבחרים של המדינה, אלא אם כן התוכן הוא בעל ערך חדשותי או חינוכי המצדיק, בנסיבות העניין, את שידורו, ובלבד שהפגיעה אינה במידה העולה על הנדרש". כן נקבע כי "אין בהוראות אלה כדי למנוע סיקור עובדתי של הנעשה בכנסת או של פעילות חברי הכנסת".



פעילות פוליטית תשודר בערוץ


כמו כן, קבעה הוועדה כי למועצה לשידורי כבלים ולוויין יתווספו רק שני חברים בעלי ידע וניסיון בעבודה הפרלמנטרית, זאת בניגוד להמלצת הוועדה הציבורית להוסיף ארבעה חברים. החברים החדשים ימונו האחד על ידי יו"ר הקואליציה והשני על ידי יו"ר האופוזיציה.



בכדי למנוע מצב של ניגוד עניינים או השפעה משמעותית מידי של החברים החדשים על עבודת המועצה, קבעה הוועדה כי הם לא יוכלו להשפיע על קביעת זהותו של הזכיין שיפעיל את הערוץ וכן לא יוכלו להשתתף בהצבעות המועצה במידה והם מהווים רוב. עוד קבעה הוועדה כי המשדרים המוספים בערוץ יוכלו לעסוק גם בפעילות חברי הכנסת או בפעילות פוליטית ולא רק ב'עבודת הכנסת', כפי שקבע הנוסח המקורי.



בנוסף, החליטה הוועדה לבטל את סעיף בהצעת החוק שהיה אמור לאפשר למועצה לכלול במכרז אלמנט של התמחרות. עד כה כללו תנאי המכרז סכום קבוע מראש שיינתן למפעיל הערוץ בתמורה לשירותיו, שגובהו על פי התקציב שאישרה הכנסת בתקציבה למטרה זו. הצעת החוק המקורית ביקשה לאפשר למועצה שלא לקבוע את סכום התמורה במכרז ובכך להפוך את תמחור השירותים לחלק מהתנאים שיבחנו בקביעת זהותו של הזוכה במכרז.



בעקבות חששות שעלו בדיונים, לפיהם עלול הדבר לפגוע באיכות השידורים או להוות פתח לכניסת אינטרסים זרים, החליטה הוועדה להסיר את הסעיף מהצעת החוק ולהותיר על כנו את המצב הקיים, בו זהות הזוכה תיקבע אך ורק על פי איכות התכנים שיציע בתמורה לסכום הקבוע מראש.