נמשך קרב הגרסאות בין חברי הקבינט סביב נושא המנהרות בצוק איתן. יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ומי שהיה אז חבר בקבינט המדיני-ביטחוני, תקף הערב (רביעי) במהלך ראיון ליונית לוי בערוץ 2 את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "לא היו דיונים על מנהרות חוצות גדר לפני יוני 2014, הקבינט הצביע בישיבות עם מידע חסר". לדבריו, נתניהו לא דובר אמת והסמכות להעלות את הנושא לדיון הקבינט היתה בידיו. "לראייה, הגענו לצוק איתן ללא תורת לחימה ברורה", הסביר שר האוצר לשעבר.



לפיד תוקף את נתניהו לקראת פרסום דוח המבקר בנושא צוק איתן, והוא מצטרף לשר החינוך נפתלי בנט, שטען כי לא היה טיפול מהותי בנושא המנהרות מעזה. לפיד הוסיף הערב כי הוא לא היה "מתייחס לנושא אלמאלא נתניהו היה טוען את שאמר. לפי ראש הממשלה התקיימו דיונים במקומות אחרים והיתה מודעות לבעיה ולא הביאו את זה לידיעת הקבינט וזה חמור". "מעופרת יצוקה יודעים שהמנהרות הן בעיה ואנחנו חייבים תשובות למשפחות. זה לא תחקיר אמת. דוח המבקר יצטרך לענות על כל השאלות. אנחנו הצבענו בקבינט עם מידע חסר ומגיע למשפחות תשובות מהדרג המדיני", הוסיף לפיד.




יאיר לפיד ובנימין נתניהו. ארכיון: פלאש 90



"מצער שיש מי שמטעה את הציבור"

בימים האחרונים יצא נתניהו למתקפה לקראת פרסום דוח המבקר, והעביר חומר בתשובה לטיוטת הדוח, בו תיעד דיונים רציפים והנחיות לטיפול במנהרות. נתניהו אף העביר תגובה רשמית לתקשורת בנושא בה נכתב כי "הטענה שישראל לא נערכה מבעוד מועד לאיום המנהרות מופרכת מיסודה. נטען שלפני מבצע 'צוק איתן' לא הוצג איום המנהרות לקבינט, ושהקבינט לא ידע על מנהרות חודרות לשטחנו. זהו שקר. החל מ-26.11.2013 ועד ה-3.7.2014, הוצג איום המנהרות בכל חומרתו בתשע ישיבות קבינט שונות. הפרוטוקולים מוכיחים זאת מעל לכל ספק".



"בנוסף", נכתב בהודעה, "במשך שנה וחצי לפני המבצע, החל מה-16.1.2013 ועד ה-9.7.2014, כינס ראש הממשלה שישה דיונים מקצועיים בנושא המנהרות. בישיבות אלה השתתפו בין השאר שר הביטחון, הרמטכ"ל, אלוף פיקוד דרום, ראשי ענף ההנדסה והטכנולוגיה בצה"ל ומפקדים בשטח. ראש הממשלה נתניהו הנחה בדיונים אלה לקדם פתרונות מבצעיים וטכנולוגיים מול איום המנהרות. ב-3.7.2014, לפני תחילת המבצע ושבועיים לפני הכניסה הקרקעית, ראש הממשלה הנחה את צה"ל להיערך לכניסה קרקעית לנטרול המנהרות. מצער שיש מי שמטעה את הציבור בנושאים ביטחוניים מהותיים כשהעובדות הן חד-משמעיות וידועות היטב לאלו המעוותים אותן."




פעולות לאיתור מנהרות בגבול עזה. צילום ארכיון: רויטרס


"לזרז פרסום הדוח"

בעקבות הראיון של לפיד, נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "בניגוד מוחלט לטענות לפיד, הסטנוגרמות מראות שבשמונה ישיבות קבינט העלו ראש הממשלה, ראש השב"כ ומפקדי צה״ל את איום המנהרות החוצות גדר לשטחנו. וזאת בדיוק כפי שאומרים שר הביטחון לשעבר וצה"ל. לפיד, שהיה חבר קבינט בזמן המבצע, צריך לדעת שאחריותו של חבר קבינט היא להיות בקיא בחומר שהוצג בפניו".



קרב הגרסאות בין שני הצדדים נמשך, כאשר מאוחר יותר נמסר ממפלגת "יש עתיד" בעקבות הודעת לשכת נתניהו: "אם ראש הממשלה כל כך בטוח בצדקת דרכו, שיתכבד ויזרז את פרסום דוח מבקר המדינה. מגיע למשפחות השכולות, לחיילי צה"ל ולתושבי עוטף עזה לדעת את האמת ולדעת כי ההנהגה ששלחה את בניהם מול פני הסכנה היא הנהגה אחראית שלומדת מטעויות והפקת לקחים, ולא מתחבאת מאחורי הדלפות וסטנוגרמות. ראש הממשלה שוב מנסה להטעות ואין זה מקרה שאף אחד מחברי הקבינט לא יוצא להגנתו".