מהדקים את היחסים: נשיא המדינה ראובן (רובי ריבלין) וראש הממשלה בנימין נתניהו השתתפו הערב (חמישי) בחגיגות היום הלאומי של מצרים בבית השגריר המצרי בישראל, חזאם חייראת. מדובר באירוע משמעותי ביחסי המדינות לאור היוזמה של נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי והאפשרות לכינוס ועידה אזורית בקהיר שתשיק משא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים בחסות מצרית. בחודש מאי השנה נשא נשיא מצרים נאום בו קרא לישראלים ואמר כי יש הזדמנות לשלום בין ישראל לפלסטינים בתיווך מצרי. מאז גם ראש הממשלה נתניהו אמר בכמה הזדמנויות כי באזור נוצרה "הזדמנות" למו"מ.



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר באירוע כי ישראל ומצרים עשו היסטוריה. "שני עמינו הניחו את היסודות אולי החשובים ביותר בתרבות האנושית לפני אלפי שנים, והיום שני עמנו, ובעצם העולם כולו, נמצאים במאבק רצוף ויום-יומי נגד הטרור ונגד אלה שמנסים להחריב את התרבות האנושית". 

לדברי ראש הממשלה, "השלום בינינו חזק ואיתן, קרוב לארבעה עשורים. הוא עבר דרך כל המהמורות, כל הסערות, כל האתגרים. השלום בינינו הוא פתח לתקווה, לא רק עבורנו, אלא עבור האזור כולו. אני מעריך מאוד את המאמצים של הנשיא א-סיסי לסייע לקידום השלום בינינו לבין הפלסטינים, לקידום הביטחון ברחבי המזרח התיכון ואנחנו נקבל בברכה כל שיתוף של מדינות אחרות במאמצים חשובים אלה". 

"אני מבקש לומר שוב שהנשיא ריבלין ואנוכי, וכל מי שנמצא פה, מייצגים את כל האזרחים של מדינת ישראל, שאומרים לכם: אנחנו מאמינים בשלום, אנחנו רוצים בהרחבתו ואנחנו רוצים לברך אתכם ביום חגכם. מזל טוב לכם", אמר נתניהו. 
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית שגריר מצרים בישראל. צילום: דנה סומברג
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית שגריר מצרים בישראל. צילום: דנה סומברג


השגריר חייראת אמר בנאומו כי מצרים תתקדם לכיוון יוזמות שלום בינלאומיות כדי לסייע לישראל ולפלסטינים לחיות אחד ליד השני. לדבריו, נאומו של א-סיסי שהדגיש כי בכוונתנו לסייע למאמצי השלום ובעקבותיו ביקורו של שר החוץ המצרי סאמח שוקרי, יבנו דיאלוג שיחד עם הרשות הפלסטינית יוביל לצעדים בכיוון הנכון. השגריר הוסיף כי מצרים מחויבת לשלום עם ישראל ומחויבת לסייע בשלום עם הפלסטינים. "אין לנו ספק שההשלכות של תהליך השלום ישפיעו על כל יחסי האזור".



נשיא המדינה ראובן ריבלין, אמר בנאומו כי "ישראל עומדת לצד מצרים במאבקה בטרור. מאז החתימה על הסכם השלום הפכה מצרים לשותפתנו האסטרטגית בביטחון, מסחר, ושיתוף פעולה אזורי, השנים שחלפו הן עדות לחשיבות והתועלת הרבה של השלום".



לדברי הנשיא, "37 השנים שחלפו מאז החתימה על הסכם השלום הן עדות לחשיבות והתועלת הרבה של השלום. עלינו ללמוד מכך לעתיד, כולי תקווה שנמצא את הדרך אל השלום באזורנו. בני הדור הצעיר משוועים לפיתוח, קידמה ויציבות בתחומי ההיי-טק, המדע והמסחר. ישנן יוזמות כלכליות רבות שנוכל לפתח רק בשיתוף פעולה ואני מקווה שנוכל לעבוד יחד על מנת לעשות זאת לתועלת שני העמים. אם נצליח, אין ל ספק שיצטרפו אלינו שחקנים נוספים מהזירה הבינלאומית ומהאזור כולו. ברצוני להדגיש את מחויבותו האישית של הנשיא א-סיסי לשלום ויציבות. מדינת ישראל מעריכה את מחויבותו עד מאוד, ואנו מקווים להמשיך לעבוד יחד לקידומה".



שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לא הוזמן לאירוע, ייתכן שבגלל אמירות של מן העבר על מצרים. גורמים במשרד הביטחון אמרו כי "זהו ניסיון חסר משמעות של גורמים פוליטיים לתקוע טריז ביחסים בין שר הביטחון למצרים, יחסים שהם טובים וחיוביים מאד שכבר באו לידי ביטוי בדרכים שונות מאז מינויו של השר ליברמן לתפקיד".